Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: døde kyllinger - hvem har gjort det?  (Læst 4631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille Fox

• Bruger
døde kyllinger - hvem har gjort det?
« Dato: 30 Juli , 2012, 11:13 »
Hej.

Som hønseholdsnybegynder har familien set frem til fritgående høns i haven og naturligvis til friske æg.

Så vi startede ud med 6 kyllinger, som de første 4-5 uger var i aflukket hønsegård. Derefter var de i haven (midt i en by) om dagen og i lukket hønsehus om dagen. Det gik fint indtil pludselig en dag da de var ca. 8 uger. Jeg kom hjem kl. 15 og vi kunne kun finde 3 kyllinger. Indtil vi kiggede i redekassen, for der lå de andre 3 døde med brækket hals. Hvilket dyr kan det dog være? Det er sket mellem kl. 9 og 15. og alle kyllinger var der.

Det er et par uger siden nu, og den ene af de 3, der overlevede, var blevet nappet i bagen - det kunne man tydeligt se på fjerene. Den lå nu slap her til morgen (kl. 5:30)og var helt død kl. 9. Jeg tænker, den kan have fået en infektion efter et bid eller lignende, men den har ikke ladet sig mærke med noget.

Vi har lidt mistet modet med hønsehold - det skulle være så let!

Kan nogen her hjælpe med at opklare hvad, der kan være sket?

mange hilsner
Pernille

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: døde kyllinger - hvem har gjort det?
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2012, 11:29 »
Hund er mit bud. Fordi de ligger samlet(ræven havde taget dem med), mår havde splittet det hele ad.

Og det er også "let", dog er der ALTID en del ting som man ikke har kunne tænke sig frem til, som man bare må erfare sig. I dit tilfælde er det godt hårdt for sig, men sådan er det desværre fra tid til anden.

Jeg har også droppet at lade døren være åben til haven fra hønsegården, pga en del rævebesøg. Hønsene er faldet mere til ro nu og ser faktisk ud til at have det bedre med det. Jeg har så valgt at udvide hønsegården i stedet :)

Fritgående høns er faktisk det sværeste at holde, fordi det typisk kræver rigtigt meget hegn at holde "interesseret" dyr ude, samt høns inde. Typisk giver det rigtigt god mening, for både høns og jer at starte op med at holde dem i en totalt aflukket hønsegård, i en fornuftig størrelse. I takt med man lærer en masse, vokser hønsegården :)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2012, 11:34 »
Det jeg lige syntes er underligt..hvis det er en hund. Hvorfor ligger de døde kyllinger i redekassen? havde det været en hund, ville jeg syntes at kyllingerne burde ligge spredt på matriklen..
Du er helt sikker på at "drabene" ikke er sket om natten eller aftenen, når kyllingerne er gået til ro?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Pernille Fox

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2012, 12:01 »
Ja, de var alle glade og levende om morgenen, da de blev lukket ud. Så det er helt sikkert sket om dagen. Hvad også undrer mig, er at de lå i redekassen, som man skal igennem hønselemmen for at komme ind i. De lå ikke hulter til bulter, men nærmest som om de selv havde lagt sig. Kan de være blevet nagrebet mens de var gået ind for at hvile monstro?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2012, 13:50 »
Du ved godt at hovederne på døde høns dingler, selvom halsen ikke er brækket, ikke? Det lyder underligt at et rovdyr skulle ulejlige sig med at aflive dem og så lade dem ligge. Også underligt at de ligger i redekassen.....
Det er bare så ærgerligt *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline egely41

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2012, 13:52 »
Vilde mink, de suger blodet ud af dyret og efterlader liget.
Camilla.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2012, 13:59 »
Tjah, men mon kyllingerne ligefrem ville stille sig i kø i redekassen for at blive tappet for blod?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2012, 14:06 »
Velkommen på forum, Pernille :D
Sikke da en rigtig trist historie *t
Jeg har slet ikke noget bud på hvilket rovdyr, det kan være, og jeg synes ikke, det lyder særlig sandsynligt, at kyllingerne har lagt sig ind i redekassen midt på dagen. Underlig historie ???
Nu stiller jeg så et grimt spørgsmål: kan det være tobenede, der har været på spil?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pernille Fox

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2012, 14:25 »
Jeg tvivler meget på tobenede. Især da den ene af de overlevende (som døde imorges altså et par uger efter drabet) tydeligvis var blevet nappet i enden. Der var også lidt fjer i hønsehuset samt lidt blod på kinden af den ene døde.

Halsen var brækket længere nede end lige under hovedet. Den ene lå med halsen bøjet helt bagover.

Ja, det er meget mystisk. Nu tør vi jo ikke lade kyllingerne gå frit uden opsyn - som vores 2 årige Golden retriever iøvrigt klarer (han var dog ikke ude med dem den dag de blev dræbt, så ham kan det ikke være). Til gengæld har han "passet" dem ude en hel dag efterføjgende, uden der er sket noget.