Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP mine høns nyser  (Læst 6430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline breeddogs

• Passiv bruger
  • Mini zoo
    • Høns,hunde,kat og alt det andet
HJÆLP mine høns nyser
« Dato: 29 Juli , 2012, 22:20 »
Det lyder lidt som om at de nyser - hvad kan og skal jeg gøre??
De æder og ligger æg.
Blå dværg Wyandotter
Dværg silke høns
3 brombasser
Norsk  skovkat
7 dværg gravhunde
1 stk. dværg vædder

Offline Trines

• Passiv bruger
Sv: HJÆLP mine høns nyser
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2012, 22:28 »
hmmm... jeg ved ikke hvad de fejler hvis de kun nyser, jeg har mistankte om luftvejsorm hos enkelte af mine høns og de nyser + raller + gaber. Det startede med nysen og at hønen sagde lidt mærkelige lyde og så kom de andre symptomer bagefter.

Så jeg vil opfordre dig til at holde godt øje med dine høns og se hvordan de udvikler sig over de næste par dage... måske det er begyndende luftvejsorm...?

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline MonaKu

• Passiv bruger
  • Findus og jeg
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2012, 00:06 »

Først tak til trådstarter. Du spørger lige netop til et lignende problem jeg har i mit hønsehold og tillader mig at spørge videre.
Nogle af mine høner nyser og gaber. Er luftvejsorm lige så smitsomme som de lyder til at være??? Kan en dyrlægeregning/medicin kur hjælpe? Eller er der kun en vej?
Hvordan undgår man luftvejsorm?

Mvh Mona
0,13 Isa Brown
3,0 heste
1,0 kat
1,0 hund
:-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2012, 06:08 »
Først tak til trådstarter. Du spørger lige netop til et lignende problem jeg har i mit hønsehold og tillader mig at spørge videre.
Nogle af mine høner nyser og gaber. Er luftvejsorm lige så smitsomme som de lyder til at være??? Kan en dyrlægeregning/medicin kur hjælpe? Eller er der kun en vej?
Hvordan undgår man luftvejsorm?

Mvh Mona

Er du løbet ind i luftvejsorm, er hønsene de nemmeste at kurere. En ormkur fra dyrlægen klarer det problem hurtigt og effektivt, så der er absolut ingen grund til at aflive, med mindre dyrene har gået så længe med parasitten, at de er ved at blive kvalt.

Det store arbejde ligger i at komme parasitten til livs i hønsehus osv. Det kan du/I læse meget om ved at søge på `bekæmp blodmider` i søgefeltet.
« Senest Redigeret: 31 Juli , 2012, 06:25 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2012, 08:11 »
Min ene hane nyser også, men gaber ikke. Spiser og drikker fint. Hvor længe er høns typisk forkølede?
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Juli , 2012, 08:48 »
Høns er formentligt forkølet. Der er rigtigt mange høns som nyser og raller i øjeblikket. Som der bliver skrevet, hold øje med dem og kig efter symptomer på orm.
Giv dem knust hvidløg hver 14 dag eller noget i den stil og hvad der ellers er godt imod forkølelse.

Sørg for at de har læ for regn og vind. Eventuelt et overdækket sted med læ og sol..