Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvornår 1. æg??  (Læst 7477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
hvornår 1. æg??
« Dato: 29 Juli , 2012, 22:15 »
Jeg har et par skrukker som går omkring og hygger med deres kyllinger på 10. uge.., jeg savner frisklagte æg... :-\  - derfor vil jeg gerne høre jer, hvornår jeg kan forvente at "skrukken" begynder at lægge æg igen?  og hvornår vil kyllingerne være store nok til også at begynde at lægge æg?? Jeg har læst mig frem til kyllinger begynder at lægge æg alt mellem 16 uger og et halvt år gamle, men det er egentlig ikke særlig præcist, så derfor er jeg interesseret i at høre din erfaring på området.

Kan jeg gøre noget for at fremme processen med at skrukkerne genoptager æglægningen?

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hvornår 1. æg??
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2012, 22:31 »
Det er vist meget forskelligt. Mine skrukker påbegynder æglægning ca. 1½-2 måneder efter kyllingerne er klækket, men jeg har læst om andre hvor skrukken begynder nærmest med det samme.

Mine høns er påbegyndt æglægning i ca. 4½ - 5-½ månedsalderen. Maran og "maraucana". Mine arauanakyllinger er nu snart 4 måneder gamle, så jeg venter spændt på hvornår de lægger deres første æg.

Jeg kender ingen metoder til at fremme æglægningen hos en skrukhøne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2012, 22:33 »
Hvis kyllingerne er 10 uger, må skrukken være meget tæt på æglægning, mine skrukker starter som regel, når kyllingerne er omkring 5-7 uger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2012, 22:34 »
Jeg har en italiener høne som lige er startet med æg igen 7 uger efter hun havde udruget kyllinger.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2012, 22:40 »
hmmm... tak for jeres svar, nu bliver jeg mere utålmodig... ;)

Mine skrukker går stadig rundt og hygger sig med kyllingerne altså væk fra de andre i flokken. Det undrer mig at de bliver ved med dette og ikke snart dropper kyllingerne som jo tydeligvis sagtens kan klare sig selv. Men de hygger sig åbenbart meget i deres små flokke.

I jeres erfaring hænger hænger begyndende æglægning hos skrukken så sammen med tidspunktet at hun afviser kyllingerne eller kan hun godt være kyllingeføre og så lige smutte på reden og lægge et æg??

Min ihærdige hane forsøgte idag at overtale en af skrukkerne til at gå med ham til redekasserne, men han blev sat på plads af en hys skruk mor... så det opgav han hurtigt /d
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2012, 22:48 »
Mine skrukker begyndte at afvise og irettesætte kyllingerne, da de var 4,5 uge gamle.. Så lagde de æg i 8 dage og lagde sig skruk igen..dette gjorde de alle 3 :-/ Jeg er altså glad for at jeg også har hybridblandinger!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2012, 23:04 »
Enig med Marianne. Der må være æg lige rundt hjørnet.  :)

Hvad fodrer du med? Får de tilskud af æglægningspiller?
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2012, 23:26 »
Ellers kunne du jo fjerne skrukken fra kyllingerne. Når de er 10uger gamle kan de sagtens klare sig selv. Meen mon ikke det er lige op over. *k
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2012, 07:11 »
Nogle skrukker er mere standhaftige end andre hvad angår pasning af børn. Min trofaste skruk, en hvid blandingshøne fra 2009, fik sit første hold kyllinger i 2010 og var ca. 2½ måned om at slippe dem. Nu er hun (åbenbart) blevet mere erfaren og lader dem være når de er ca. 1½-2 måneder.

Her sidder hun som førstegangsmor med to meget store kyllinger under sig på siddepinden. Det er så ikke sket siden da med hendes efterfølgende kyllinger ;).

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2012, 09:36 »
Nogle skrukker er mere standhaftige end andre hvad angår pasning af børn. Min trofaste skruk, en hvid blandingshøne fra 2009, fik sit første hold kyllinger i 2010 og var ca. 2½ måned om at slippe dem. Nu er hun (åbenbart) blevet mere erfaren og lader dem være når de er ca. 1½-2 måneder.

Her sidder hun som førstegangsmor med to meget store kyllinger under sig på siddepinden. Det er så ikke sket siden da med hendes efterfølgende kyllinger ;).

ha ha ha Tanja - sikke et herligt billede :-)
Min skruk begyndte at lægge æg ca. 5 uger efter... og der begyndte hun også så småt at afvise kyllingerne..
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2012, 09:54 »
Mine skruk starter oftest med at lægge æg inden de slipper kyllingerne, dvs det kommer meget an på, hvor gamle kyllingerne er. Det kommer også meget an på hvilken race skrukken er. Hos mig er mine dværgmaran dem, der bliver hos kyllingerne i kortest tid, mens dværgwyandotterne bliver hos kyllingerne i lang tid, så som regel falder første æg sammen med, at de forlader kyllingerne for maranernes vedkommende, mens wyandotterne passer kyllinger i nogen tid efter det første æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liv

• Bruger
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2012, 12:46 »
Min Araucanaskruk begyndte at lægge æg, da kyllingerne blev 2½ måned. På det tidspunkt gik hun også op på pinden om natten igen og hun begyndte langsomt at afvise nogle af kyllingerne. og nu gider hun ikke have med nogen af dem at gøre mere. Den største hanekylling er også begyndt at hoppe på hønsene og hans egen mor går heller ikke ramt forbi, selvom hun bliver meget gal over det og jager ham rundt i hønsegården bagefter ;D 

Min RIR skruk går stadigvæk med sine kyllinger på snart 2 måneder og der er ingen tegn på at hun er ved at være træt af dem. Hun lægger ingen æg og sover stadigvæk sammen med kyllingerne i en rederne til æglægning. Men hun var heller ikke en ørn til massiv æglægning før hun blev skruk, så der går nok længe før hun får taget sig sammen til det igen. Til gengæld er hun en utrolig god, omhyggelig, opmærksom og stor skruk, så trods af de få og små æg, så har hun en sikret plads i hønsegården.
Venlig hilsen
Liv

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2012, 14:10 »
Mine skruk sover også på pind med kyllingerne:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk