Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syg/bange høne  (Læst 4205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sandie Stjernholm

• Passiv bruger
  • Nybagt Hønsemor:-)
Syg/bange høne
« Dato: 28 Juli , 2012, 20:44 »
Hjælp....
Jeg har en Ung høne fra i år, der hænger med halefjerne (Australorps).. den er meget underkuet og er lige blevet sat sammen med en ny flok 1.3 Australorps. Den kom sammen med 4 andre fra en flok på 5 som den har gået med i lang tid.De andre 4 er faldet godt til.. selvom de først er ved at finde rangordenen og det gir jo en del jagten og hakken... Men den her ligger rigtig meget ned ude i gården og gemmer sig konstant bag en anden høne, ellers ligger den sig ned og " spiller død" ..
Jeg er ny hønse-ejer og synes det er så synd for den..
Tror i den er syg eller bare en skræmt fugl..??
Jeg overvejer at ta den væk fra de andre og se om det hjælper.

Hilsen en bekymret hønsemor:-)
Sort australorps 1,9
1 Sort labrador.
1 Maincoon kat
1 Huskat.
2 Børn og 1 mand:-)
Nyder lige nu tiden på Barsel..

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Syg/bange høne
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2012, 21:18 »
Jeg begriber ikke helt, hvad du mener - har du TO flokke Australorps'er med hver sin hane og har flyttet den ene høne til en ny flok? Hvor gammel er hønen? Lægger den æg?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2012, 07:46 »
Jeg begriber ikke helt, hvad du mener - har du TO flokke Australorps'er med hver sin hane og har flyttet den ene høne til en ny flok? Hvor gammel er hønen? Lægger den æg?

Ja, jeg fik vist skrevet det lidt indviklet:-)

Jeg har fået 5 nye høns, som er blevet sat sammen med min 1.4. det er en af de 5 som opfører sig underligt.. Og den lægger ikke æg!

da jeg var ude og lukke aftes, lå den nederst i en bunke på 5, de andre trampede rundt på den:-(
Jeg satte den hen til maden og den spiste helt vildt..:-)  Her til morgen, har jeg håndfodret den og den spiser stadig godt..

Så mit spørgsmål er jo nok om den kan klare sig, hvis den hele tiden blir jagtet, den virker meget tynd..??
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2012, 08:39 Fra Sandie Stjernholm »
Sort australorps 1,9
1 Sort labrador.
1 Maincoon kat
1 Huskat.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2012, 08:55 »
Nå sådan :D.
Jeg tror at du gør det rigtige - specialserveringer, så den i hvert fald får spist og drukket. Så retter det sig måske af sig selv. Én skal jo være underst i hakkeordenen men helst uden blodsudgydelser.
Har du tjekket hende for utøj? Det kan godt næsten tage livet af enkelte dyr i flokken.
Er de andre høner begyndt at lægge æg?
Går de frit?
Hvis du har dem i hønsegård er det meget vigtigt med RIGELIG beskæftigelse, f.es. en balle halm med korn eller solsikkekerner drysset ud over eller nogle skovlfulde kompost med krible-krabler i. Så får de noget andet at tænke på.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Syg/bange høne
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2012, 08:57 »
Måske er den lettere stresset og får ikke ro til at få spist og drukket i løbet af dagen. Tag den evt for sig selv, et lunt og roligt sted, så kan du også se om den har dårlig mave, eller om der er anden grund til apatien.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2012, 17:18 »
Tak, for jeres svar:-)
Jeg har lukket dem ud i haven i dag, så de har har en ½ tønde land at løbe på, så hunden måtte blive inde
(det var den absolut ikke tilfreds med)..
Ellers er de i hønsegård ( den er 60 kvm).. men efter at ha set hvor glade de blev for at komme ud .. må vi vist heller få lavet en hundegård til hunden ;-) He he..

Den lille høne, har været i hønsehuset og ha fået lidt ro, men kom selv ud og har også været ude kigge i haven.. og har spist hos mig et par gange.. Tror helt sikkert jeg får mig en kælehøne /o  DEJLIGT.. den kommer hen og ligger sig på mine træsko, når jeg kommer..
..Jeg har tjekket for utøj og afføringen er fin.. Så måske den bare er en lille svag én der skal hjælpes lidt..

Tak, for de gode råd med halmballer og aktivitet i hønsegården, kan godt se at fokus flyttes når de har noget at lave.. Og det er kun de 3 gamle der lægger æg, de 5 nye gør ikke endnu..

Sort australorps 1,9
1 Sort labrador.
1 Maincoon kat
1 Huskat.