Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Begynder ? Om skruk og klækning.  (Læst 4228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
Begynder ? Om skruk og klækning.
« Dato: 28 Juli , 2012, 20:05 »
Hej alle...

Ja nu nærmer tiden sig til klækning og kan forvente kyllinger fra ca den 1. + - da æggene ikke er helt lige gamle.

Nåh men nu tænker jeg om det er dumt at lyse dem nu har ikke lyst dem siden de var ca 7dage gammel. Eller skal man lade naturen klare det her fra...?

Og hvordan forgår det ved klækning? Går hønen af æggene eller ligger hun på dem når de klækker?

Og skal man løbende fjerne skaller i reden som de dukker op eller skal de blive liggende?
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
Sv: Begynder ? Om skruk og klækning.
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2012, 21:09 »
Hej Lone

Vi havde fornøjelsen af vores første skruk og klækning, for 6 uger siden.
Vores æg blev dog lagt under samtidigt. Hun blev liggende under klækningen, og først dagen efter gik hun af reden. De æg der var tilbage lyste vi, og de var tomme.
Vi har slet ikke lyst æggene, men bare lagt dem under og ventet.
Jeg kunne forestille mig, at du kan risikere hun går af de sidste æg, selv om der er noget i dem, da hun vil blive splittet mellem de klækkede kyllinger der skal ud og have mad, og dem der ikke er kommet ud endnu, men det er ikke sikkert det går sådan.

Med venlig hilsen
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2012, 21:48 »
Ja det har jeg godt forberedt mig på men vi var for længe om at få gjort noget ved hendes æg. Og så var det pest eller kolera.. Så nu prøver vi.

Men så lader man vel bare naturen gå sin gang...
Man vil bare gerne gøre det rigtigt første gang  :angel:
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2012, 21:51 »
Jeg havde også en del bekymringer, men jeg synes stadig det lyder nemmere end en rugemaskine.  ;)

Held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen
Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2012, 23:44 »
Det er bedst at lade hønemor klare det uden indblanding. Hun ved bedst.  /o

Hvis der ligger æg tilbage når hun går af reden kan du jo prøve at lyse dem og se om der er noget på vej. Hvis der er det kan du jo lægge dem i en rugemaskine et par dage (hvis du har sådan en) og så putte evt. kyller under skrukken om aftenen når hun er gået til ro.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2012, 00:13 »
Nåh men nu tænker jeg om det er dumt at lyse dem nu har ikke lyst dem siden de var ca 7dage gammel. Eller skal man lade naturen klare det her fra...?

Lidt ligefremt sagt - hold nallerne for dig selv og lad hønen tage sig af det hun er skabt til.

Hvis æggene ikke er kommet under hende på samme tid kan du opleve det som Bettina (Hyttemeier) beskriver, nemlig at hun forlader resten af de uklækkede æg for at tage sig af de kyllinger der er kommet. Dette sker dog normalt ikke på dag 1. Som oftest efter 2-3 dage fra første udklækkede kylling.

Held og lykke med projektet. :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2012, 07:11 »
Tak for jeres svar..

Lader hende klare det selv, håber nu hun får sig en kylling eller 2 ud af hendes fine arbejde. Alle æg var befrugtet 7dage gamle. Men det er jo ingen garanti.

Og hvis hun bare vil give det et par dage så jeg tilfreds.

Nu står hun der inde i redekasse som er en gammel æblekasser og skubber hun den uheldigvis ud så kommer de ikke ind igen ved ejen hjælp. Nu kan jeg ikke rigtig gør noget ved det før de er kommet.

Om redekassens har vi lagt 3 pallerammer oven på hinanden det er mest sikkert for kyllinger i forhold til hunden. Med volierenet over. Så er det ok når kyllerne kommer  :angel: at man fjerner æblekassen og har hende i halm med de små i pallerammerne...?
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2012, 08:32 »
Når den første kylling er klækket, kan du tage skruk, æg og kylling og lægge i en rede i et hjørne af pallekassen, og så fjerne æblekassen, så er der ingen fare for, at en af kyllingerne bliver skubbet ud over kanten, og når først der er en pippende kylling i den nye rede, vil skrukken blive der. Jeg brugte den metode, da jeg havde mine redekasser hængende på væggen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2012, 08:46 »
Ok det vil jeg prøve så....

Tak! ;)
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste