Hej
Ved der er nogle kloge hoveder her inde der kan hjælpe mig lidt.
Jeg har bygget en rugemaskine af en flamingo kasse, med en glødepære som varmekilde og en termostat til at tænde og slukke for den. Der er også en blæser fra en PC til luftcirkulation.
Jeg har tidlige ruget en stak kyllinger ud med fint resultat, men i foråret var jeg ikke så heldig. 5 kyllinger ud af 30 æg :-( Ud af de 30 var der 4 æg som aldrig kom i gang, resten så jeg liv i da jeg lyste dem, men de fleste døde undervejs.
Jeg har mistanke om at temperaturen ikke var stabil nok, eller at den måske var for høj/lav. Jeg har et digital termometer fra America, til at overvåge temperaturen med. Temperaturen svinger meget i min rugemaskine, og derfor har jeg købt et termometer til computere som kan måle og gemme resultatet så jeg kan få en gennemsnitstemperatur.
Jeg kom så til at tænke på at mine termometer måler temperaturen i luften og den svinger jo en del, så måske det ville være en fordel at måle temperaturen i noget fast, som minder om et æg? Jeg har nu sat termometeret fra America i et glas vand som står i rugemaskinen og det giver et mere stabilt resultat (det havde jeg også forventet).
Men nu kommer så det spørgsmålet. Skal mit vand op på rugetemperaturen 38,5-38,9, eller er det luften der skal have den temperatur?
Som den køre lige nu er mit vand 37,4-37,6 men min gennemsnits temperatur i luften er 41 grader, med en max på 43 og en min på 38.
Så hvis mit vand skal op på rugetemperaturen bliver luften jo endnu varmere og det er vel ikke så smart, eller hvad??
Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej :-)
Allan