Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Temperaturstyring i hjemmebygget rugemaskine  (Læst 21195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Allan Fløe Knudsen

• Passiv bruger
Temperaturstyring i hjemmebygget rugemaskine
« Dato: 28 Juli , 2012, 11:47 »
Hej

Ved der er nogle kloge hoveder her inde der kan hjælpe mig lidt.
Jeg har bygget en rugemaskine af en flamingo kasse, med en glødepære som varmekilde og en termostat til at tænde og slukke for den. Der er også en blæser fra en PC til luftcirkulation.

Jeg har tidlige ruget en stak kyllinger ud med fint resultat, men i foråret var jeg ikke så heldig. 5 kyllinger ud af 30 æg :-( Ud af de 30 var der 4 æg som aldrig kom i gang, resten så jeg liv i da jeg lyste dem, men de fleste døde undervejs.

Jeg har mistanke om at temperaturen ikke var stabil nok, eller at den måske var for høj/lav. Jeg har et digital termometer fra America, til at overvåge temperaturen med. Temperaturen svinger meget i min rugemaskine, og derfor har jeg købt et termometer til computere som kan måle og gemme resultatet så jeg kan få en gennemsnitstemperatur.
Jeg kom så til at tænke på at mine termometer måler temperaturen i luften og den svinger jo en del, så måske det ville være en fordel at måle temperaturen i noget fast, som minder om et æg? Jeg har nu sat termometeret fra America i et glas vand som står i rugemaskinen og det giver et mere stabilt resultat (det havde jeg også forventet).

Men nu kommer så det spørgsmålet. Skal mit vand op på rugetemperaturen 38,5-38,9, eller er det luften der skal have den temperatur?
Som den køre lige nu er mit vand 37,4-37,6 men min gennemsnits temperatur i luften er 41 grader, med en max på 43 og en min på 38.
Så hvis mit vand skal op på rugetemperaturen bliver luften jo endnu varmere og det er vel ikke så smart, eller hvad??

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej :-)

Allan

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Temperaturstyring i hjemmebygget rugemaskine
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2012, 22:25 »
Der er alt for varmt i kassen.Mål temperatur i æggets højde og indstil termostat til 37,7-37,8. Pil mindst mulig derefter.Jo mere der åbnes jo mere svinger temperaturen.
Jeg har selv lavet rugemaskine i flamingokasse sidste år.Der er nu lavet så jeg bare skal hive i en snor for at vende dem.Nu åbner jeg kun for at sætte vandbeholder hen i den anden ende i forbindelse med jeg vender.Temperaturen svinger først meget i min nu når kyllingerne klækker og begynder at tumle rundt med føleren.Så denne gang blir den hævet så den kan være i ro.

Badning af æg sker heller ikke under rugning i den.Det får også temperaturen til at gå amok.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2012, 23:31 »
Ja havde også selv en ide om det var for varmt.

Nu har jeg haft den kørende i 3 timer, hvor jeg har målt på luft temperaturen i ægets højde og jer har lige nu 38,2 grader i gennemsnit. Men med en nedre temp på 37,1 og en øvre på 39,5 Det skyldes min termostat som er en mekanisk model med en kobberblære der skal varmes op for at strømmen brydes/sluttes. Den står for en snarlig udskiftning til en digital :-)

Du skriver at jeg skal indstille den til 37,7-37,8. Når jeg læser rugevejledninger anbefales der da 38,5-38,9, hvorfor denne lavere temperatur?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2012, 01:07 »
Hvis/når man ruger i en fladruger skal temp. være ca. 38,8.
Hvis/når man ruger i motor ruger skal temp. være ca. 37,8.

En fladruger er en maskine uden blæser og en motorruger er med blæser.

Danny
Himlen bør altid være blå!

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2012, 09:54 »
Tak Danny, så blev jeg da så meget kloger :-)
Så prøver jeg at ramme den temperatur og putter nogle æg i maskinen sener i dag, så må vi se hvordan det går.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2012, 10:05 »
Altså nu sad jeg lige og blev lidt nysgerrig efter at se hvordan du havde lavet din rugemaskine,så jeg gik i dit galleri .MEN..det var TOMT.

Skal vi ikke se din udgave af flamingo-rugemaskine ?
Jeg vil i hvertfald gerne.

VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2012, 17:46 »
Altså nu sad jeg lige og blev lidt nysgerrig efter at se hvordan du havde lavet din rugemaskine,så jeg gik i dit galleri .MEN..det var TOMT.

Skal vi ikke se din udgave af flamingo-rugemaskine ?
Jeg vil i hvertfald gerne.

Jo da, prøver lig at finde billederne af den :-)

Så skulle der gerne være et par billeder af den.
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2012, 18:09 Fra Allan Fløe Knudsen »

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2012, 18:31 »
Lyder godt :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2012, 15:53 »
Tak Danny, så blev jeg da så meget kloger :-)
Så prøver jeg at ramme den temperatur og putter nogle æg i maskinen sener i dag, så må vi se hvordan det går.

Du kan helt sikkert ruge i flamingokassen.Du skal bare have en goe termostat.F.eks denne :

http://www.america-thisted.dk/eshop/maxivisning.asp?ukategoriid=449
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2012, 16:35 »
Jeg fandt en termostat i Kina, og havde den hjemme for omk 250 kr. Var lidt "mistroisk", da det viste sig den kun kunne indstilles i hele grader.

Til mit "held" var den lidt skæv i kalibreringen, og ved at indstille den på 40 grader, ligger den og holder mellem 39 og 40 grader. Men med kontrol-termometer er det 37.5-38.5.

Har tvivlet lidt på om dette ville fungere, da det ud fra diverse indlæg her på forum synes at være næsten en hysteri om den heeeeelt nøjagtige temperatur...  ;)

Men det lader til at min tvivl bliver gjort til skamme. Er netop i gang med allerførste klækning, og indtil videre er der 3 ud af 6 aracuna  æg klækket (yderligere to er med stjerne) et ud af 5 maran. Så mon ikke det fungerer ganske udmærket?

Rugeren er en flamingokasse med en strømforsyning fra pc indbygget til at drive to 5V blæsere, samt to 40w pærer der styres af termostaten. Har dog valgt kun at bruge den ene, da den næsten varmede for hurtigt (overskød temperatur) med to.
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2012, 18:25 »
Ja det kræver helt klart en bedre termostat og har også godt set dem fra America, men sys nu de er lidt dyre :-)
Lige nu har jeg bare det lille gule rugetermometer fra America og så den temperatur og fugtighedsføler jeg har sat til PC'en

Jeg er fundet noget i tyskland der måske kan bruges, og den skulle have en nøjagtighed på +-0,3 grader. Det er da om ikke andet meget let at tilslutte varmekilden.
http://www.conrad.de/ce/de/product/615910/Conrad-Universal-Thermostat-UT200-Weiss-40-999-C

Jeg har flyttet lidt på min blæser, så den blæser på pæren og det har faktisk bevirket at temperaturen ikke svinger så meget. Nu ligger den rimelig stabilt inden for ca. 3 grader.
Og så har jeg bygget en halvautomatisk æggevender, så jeg ikke skal have kassen åben to gange om dagen for at vende æg. Det burde også medvirke til en mere stabil temperatur.

Så nu ryger der 10 æg i maskinen, og så håber jeg det bedste :-)

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #11 Dato: 01 August , 2012, 11:15 »
Hvis temperaturen svinger 3 grader C , er det alt for meget.Du skal helst ned på udsving i få tiendedele C. :angel:
Hilsen Leif
Kanariefugle.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 August , 2012, 21:25 »
Hvis temperaturen svinger 3 grader C , er det alt for meget.Du skal helst ned på udsving i få tiendedele C. :angel:
Jeg har nu en stabil gennemsnits temperatur på 37,8 grader. Den svinger så hele tiden +/- 1 grad, håber det går alligevel :-)

Æggevenderen virkede så ikke alligevel, så den er fjernet igen.

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 August , 2012, 22:32 »
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 August , 2012, 23:12 »
En billig mulighed?

http://www.ebay.co.uk/itm/Dual-Digital-PID-Celsius-Temperature-Control-Controller-Thermocouple-REX-C100-/180830006347?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item2a1a4eec4b#ht_3593wt_1302

Forvent dog mulig lang leveringstid da det kommer fra Kina, men til den pris såååååe ;-)

Ja det var da billigt. Men det er også uden en sensor, det er kun kontrolenheden, jeg vil hellere købe noget der er lavet til at virke sammen. Og en søgning på nettet viser at der er flere som har købt denne dims på ebay, som ikke har fået det de blev lovet...