Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: at have høns sammen med gæs eller ænder  (Læst 3003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line Bæk

• Passiv bruger
at have høns sammen med gæs eller ænder
« Dato: 27 Juli , 2012, 11:25 »
Hejsa,
Jeg er helt ny herinde :) Så jeg ved ikke lige om jeg har placeret denne tråd korrekt.

Men jeg er begyndt tænke fasen om at ville holde høns. Men jeg kunne også godt tænke mig at holde and og/eller gås.

Jeg har i tankerne at ville have 3 høner, evt hane, alt efter hvor meget sådan en larmer (jeg bor i villa, så det må helst ikke larme for meget) . Også en and og en gås.
Anden og gåsen skal udelukkende til for at blive slagtet, hvis det er overkommeligt, kunne man jo en dag udvide :)
Men hønsene er det vigtige.

Er det noget der kan lade sig gøre? Eller er det en dum ide at blande tingene?

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
Sv: at have høns sammen med gæs eller ænder
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2012, 13:36 »
Hej

Jeg ved ikke med hensyn til støj osv. om det kan gå fint, at holde gås/and i en villahave. Mig bekendt støjer gæs fandens meget, men måske kun i flok.

Noget helt andet er hvis du vil overholde bekendtgørelsen om fugleinfluenza..
Så må de ikke gå i samme indhegning, vandhullet til anden og gåsen skal beskyttes mod større vilde fugle osv. Og jvf. paragraf 6 må man gudhjælpemig heller ikke bruge samme fodtøj i de to gårde f.eks.

Prøv at læse bekendtgørelsen igennem, og se om du synes det er besværet værd.  ::)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142145
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Line Bæk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2012, 13:49 »
Okay, tak for svar :)

Tror godt nok ikke lige jeg gider det! Det var jo ikke for at besværliggøre tingene ;)

Så høns til mig :D

Jeg sidder og researcher (igen, igen, igen) er orpington så ikke rimlig optimalt, til en kombination mellem slagt og æg? Kan tilfældigvis lige se at du har orpington ;)

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2012, 13:58 »
Jeg ved det ikke endnu, mine orpingtons er desværre kun 6 uger gamle, så jeg har ikke haft fornøjelsen af at smage dem endnu, og heller ikke set hvor mange æg de ligger.
Men jeg valgte dem netop ud fra beskrivelsen i leksikonnet, og vil prøve dem af.  :)
En ting kan jeg dog sige, vi har håndfodret lidt med undulatblanding, og har dermed vænnet dem til at blive håndteret, og de ER meget rolige og nemme, og bliver ikke skræmt af hvad som helst.
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2012, 14:07 »
Hov så lige du også overvejer hane. Hvis du bor i byzone, og villa, skal du finde ud af hvad DIN kommune har af haneregler.
Personligt ville jeg springe hanen over, og købe rugeæg til en evt. skruk. Det er det jeg har gjort indtil nu, og jeg bor endda langt ude på landet.

Hvis du beslutter dig for at prøve orpington, så lad være med at sætte deres siddepind for højt. Mine høns af ukendt race, fik lidt bøvl med fødderne fordi min sad for højt. Den er nu helt nede på 30 cm. For orpington er jo en stor race.
0.1 barn
0.1 huskatte