Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lus og lopper!!!!  (Læst 19941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Lus og lopper!!!!
« Dato: 26 Juli , 2012, 20:44 »
Hold da magle, mine stakkels hønsebasser er stærkt angrebet!!!

Jeg er blevet bidt i hønsehuset, og ved der må være lopper! Opdagede et sort, hoppende dyr, og vupti var jeg hævet og havde fået et kløende stik! :( Stakkels høns, det må være endnu værre for dem :(

Og da jeg så går dem efter, har de også lus!!!! Ej, nu står verden snart ikke længere :( Det er ikke mere end et par måneder siden, at de alle fik Chokspray!

Nogen som ved hvordan jeg hurtigt og effektivt kommer af med disse bæster? Choksprayen vil vel ikke tage lopperne? Der var helt levende ved hønsemøget under siddepindene :(

Nogen, som har erfaring med disse http://america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Hilfe!

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
Sv: Lus og lopper!!!!
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2012, 22:08 »
Jeg ville tage hver høne og behandle med et grundigt pust staldchock på huden i gumpen og under hver vinge, dryppe med et par dråber drop-lop i nakken på hver høne og give huset en grundig rengøring incl behandling med stald-chock.
Jeg ville gentage med stald-chock efter 7 dage og se om ikke det kunne tage det - ellers gentage indtil de var fri. Vi har behandlet en meget luseangrebet høne med succes på blot en gang stald-chock så det kan lade sig gøre. Mht lopperne skal du nok gøre grundig rent i huset, skifte bund og redemateriale dagligt og bruge stald-chock indtil de er væk herfra. Ved ikke lige hvilken cyklus lopper har, men de lever jo da i omgivelserne, så de skal behandles alt efter deres livscyklus. Du kunne søge på "hemexcide" hoa OWA -kemi i Skanderborg. Det kunne hjælpe dig på sigt. Held og lykke med det.

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2012, 08:42 »
Stakkels dig altså, nu skal du på arbejde!

Man kan ikke linke til America, fordi man ender ikke på produktet du gerne vil vise. Jeg synes folk har snakket godt om de røgbomber som man kan købe derinde. Jeg har ikke selv prøvet dem, men ville gøre det hvis jeg skulle udsættes for så voldsomt et loppeangreb som du har der  :-\
Lus er jo det mindste problem, det klarer staldshokken  /o

Jeg så blev osse bidt af en enkelt loppe den nden dag, og sprøjter jævnligt underlagt og gemmesteder med staldshok, velvidende jeg ikke kommer til bunds på den måde...
Go arbejdslyst!

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2012, 02:16 »
Tak for svar! *l Ja, det var nemlig røgbomberne, som jeg linkede til... Ok, prøver at bestille dem. Så må jeg lukke hønsehuset af, tænde en, og så muge ALT ud næste dag, og brænde skidtet...

Men hvad skal jeg så gøre efter at have muget helt i bund? Kan jeg sprede et eller andet, som er målrettet mod lopper?

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2012, 07:36 »
Hmmm... det ved jeg ikke, men man kan vel smide en bombe mere, uden at skifte materiale?

Ligesom man behandler andet utøj for hver gang der skulle være klækket en omgang, og dermed nå at udrydde dem før de bliver kønsmodne  ???

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2012, 07:46 »
I husker at evakuere hønsene imens, ikke? Røg i lungerne kan ikke være godt for NOGEN! - og da jeg sidste år efterlyste dokumentation for effekt, meddelte America at de førte produktet fordi der var efterspørgsel ::) og åbenbart ingen dokumentation for effekt..... Jeg ville nok satse på rengøring og en ekstra Staldchok......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2012, 08:48 »
Jeg ville finde ud af hvilken cyklus lopper har iforhold til klækning, og så lægge en grundig rengøring af huset gentagne gange så det passer med klækning mv. Søg som sagt på hemexcide fra OWA kemi. Hemexcide er et naturprodukt som mekanisk dræber lopper, mider, orm mv ved at klæbe sig til dyret og udtørre det. Der er ingen tilbagehold på æg mv og det kan bruges i hønsenes omgivelser mens de er der. Vi har tilført det strøelsen i vores hus og kalker vægge, pinde, redekasser mv med det ( minder i konsistens om kartoffelmel eller kalk) jævnligt samt smidt en spandfuld i hønsenes sandbad efter et heftigt angreb af blodmider for nogle uger siden. Her har det virket helt efter hensigten og vi er utøjet kvit. OWA kemi sender.mog man kan roligt købe de 25 kg det sælges i - det skal nok få ben at gå på :-) go fornøjelse med kampen.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2012, 09:14 »
Og det gode ved Hemexcide er at det er godkendt til økologi og der ikke er tilbage hold på hverken æg eller kød.

Og det er rigtigt godt mod blodmider.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2012, 09:52 »
Du kan sagtens linke til america.
http://america-thisted.dk/eshop/vis_produkt.asp?produktid=4888&side=maxivisning&start_tal=0&kategoriid=188

Når du står på denne side højreklikker du på det blå navn og kopier link adr. Så er den der.
http://america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=441&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2012, 10:11 »
Du kunne bruge den type Frontline, der skal sprayes på. Den findes også under navnet Effipro, som er lidt billigere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2012, 10:41 »
Christina, æv, æv, æv. Jeg har også haft lus og lopper /d. Jeg har brugt staldchok, pulver til lus og lopper (hemexide skulle være alternativet) og frontline spray. Det har hjulpet, men jeg har været nødt til at behandle 2 gange om måneden, og de skal have nu her igen, for der er stadig lidt krible-krable at spore trods total hovedrengøring og desinfektion af inventaret.  Frontlinesprayen er supergod at bruge - den vil jeg benytte fremover i stedet for staldchok, altså til behandling af hønsene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2012, 17:09 »
Hvor fåes/købes den der frontline/effipro spray?? Syntes at missernes lopper er blevet lidt for meget her i varmen :-(

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2012, 17:37 »
Hvor fåes/købes den der frontline/effipro spray?? Syntes at missernes lopper er blevet lidt for meget her i varmen :-(
Den kan købes på apoteket og hos dyrlægen, men den er rævedyr i Danmark, 219 kr. for 250 ml. I Tyskland koster 500 ml 211 kr.! Portoen til Danmark koster 128 kr., det er lidt dyrt, men det kan stadig svare sig. Jeg købte 2 x sprays og har været fint tilfreds med servicen fra det tyske apotek, og også fint tilfreds med produktet.

Frontlinespray i Tyskland
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2012, 19:15 »
Til katte er det eneste der virker det man drypper i nakken.  /o
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 29 Juli , 2012, 09:19 »
Jeg gav kr 337,50 for 500 ml Effipro hos dyrlægen, det ville koste kr 339 i Tyskland incl. porto, og så havde jeg det med det samme.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk