Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jordvameanlæg - Håndværkere  (Læst 2510 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Jordvameanlæg - Håndværkere
« Dato: 26 Juli , 2012, 17:29 »
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor dælen alting er så latterligt dyrt i Dk?

Mit pillefyr brændte sammen grundet ukorrekt montering. Håndværkeren der lavede er gået konkurs - 45k spildt...

Jeg vil så gerne have Oliefyr, Luft/vand varmepumpe eller jordvarme.
Min første prioritet er jordvarme.

Jeg forstår bare ikke hvordan det kan koste mig 122k at få lavet, UDEN gravearbejde. (som vil koste ca. 10k)
Jeg forstår heller ikke hvordan at en Dk håndværker kan kræve 485kr/timen inkl. moms. - Hvordan får nogle mennesker i Dk overhovedet råd til at bruge dem? - ved at låne pengene konstant?

Jeg har en ret god løn og det tager mig måneder at spare den slags penge op - selv med et spartansk forbrug. Jeg ryger ikke, jeg drikker måske 1 gang i kvartalet, jeg har ingen fitness abonnementer, jeg har ingen abonnementer ellers (aviser, blade etc), Jeg har ikke fjernsyn, jeg har en super billig internet linie (219kr) om måneden - jeg bruger for 400kr om måneden på transport til og fra arbejde og jeg spiser godt og sundt. Jeg er ikke overvægtig, spiser stort set ikke chips eller slik.
Jeg har ca. 13k faste udgifter om måneden. - alt ovenstående + udgifter til bolig.

Er det mig der har en forskruet syn på hvad ting burde koste? - Er det simpelthen fordi det er så dyrt at leve i Dk at håndværkeren er tvunget til at kræve så høj en timeløn?
Hvad dævlen gør i andre?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Jordvameanlæg - Håndværkere
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2012, 18:44 »
Her undrer vi os også. Forrige år skulle vi have lagt nyt tag på hele huset grundet tilbygning og anden udvidelse. Ganske vist er det et stort tag men at prisforskellen på de tilbud, vi fik, var 105.000 kroner, ja, det kom bag på os. Vi havde haft arkitekt (som faktisk ikke var dyr) på projektet, så tagets udformning og materialerne lå helt fast. Forskellen: det ene firma bruger tyske håndværkere. Dem valgte vi (jeg er offentligt ansat ;)). Håndværkerne mødte mandag morgen og arbejdede så 10 timer dagligt (pauser selvbetalt) i fire dage om ugen. Fuldt knald på hele tiden. Hvis de manglede lidt af en proces om aftenen - ja, så blev de en times tid ekstra. Vi serverede varme og kolde drikke m.m. i dagens løb men de misbrugte bestemt ikke vores venlighed. De var hurtigt i gang igen.

Efter dette skulle vi have styr på el-installationerne - timelønnen var fire gange så høj  :o som for tyske tømrere og blikkenslagere.

Noget andet er så at vi for 12 år siden fik installeret et jordvarmeanlæg, der FOR LÆNGST har tjent sig selv ind. Selv med danske priser ;D. Det kører bare og trods hovedbygning fra 1797 med de begrænsninger, det giver for isoleringmuligheder, ja, så ligger vi i energiklasse A <M
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2012, 23:14 »
solcelleanlæg ala dem de sælger overalt koster ca 40000 i kina, og nogen skal jo spise de 80000 for at priisen lander på 120000

Offline i.soerensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2012, 08:20 »
hvor meget får du i løn incl. feriepenge pension forsikring mm. jeg tror ikke din beregning af prisen på tyske håndværkere passer  ganske vist er der forskel på momsen i tyskland men den kan jo ikke bruges i dk men der er nogle  tyske (polske) firmaer der er billigere men de løber som regel fra alle normale afregninger såsom skat, moms og feriepenge mm. så kan de jo sagtens være billigere.
uden tanke på at der er andre omkostninger end timeløn sammenligner du håndværker firmaets timebetaling med din udbetalte løn men det er måske kun dig der må have en anstændig løn alle andre skal sulte.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2012, 10:17 »
485 kr er en alm. Aflønning bla. Ved mekanikeren større autoriseret værksteder tager rask væk 600+

Men du kan takker det danske velfærdssystem, høje afgifter og høje moms for det.
Det er naturligt når folk skal op med penge vil de selvfølgelig også have flere for beholde den nuværende levestandard
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2012, 11:59 »
hvor meget får du i løn incl. feriepenge pension forsikring mm. jeg tror ikke din beregning af prisen på tyske håndværkere passer  ganske vist er der forskel på momsen i tyskland men den kan jo ikke bruges i dk men der er nogle  tyske (polske) firmaer der er billigere men de løber som regel fra alle normale afregninger såsom skat, moms og feriepenge mm. så kan de jo sagtens være billigere.
uden tanke på at der er andre omkostninger end timeløn sammenligner du håndværker firmaets timebetaling med din udbetalte løn men det er måske kun dig der må have en anstændig løn alle andre skal sulte.
Nu kan jeg da forsikre dig om at en hjemmesygeplejerske med fire efteruddannelser ikke tjener så meget som en dansk murerarbejdsmand. Så det med at andre sulter kan jeg ikke bruge til så meget. De tømrere og blikkenslagere, vi havde her, var ansat af et DANSK firma. Alligevel var der stor forskel på den endelige regning. Måske fordi nogle mestre er for grådige? Kort sagt, så blev det til at vi fik lavet taget - af et dansk firma med tyske ansatte. Ellers havde vi ikke haft råd......
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2012, 12:39 Fra Ankerine »
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2012, 13:49 »
Mit pillefyr brændte sammen grundet ukorrekt montering. Håndværkeren der lavede er gået konkurs - 45k spildt...

Han var ikke medlem af en garantiordning, som vil dække det, selv om han er gået konkurs?

Og bare rolig. Selv om en autoriseret værksted tager 600+ i timen, så skal I ikke være bange for at de menige mekanikere får en stor del af den kage. Det går skam til diftsomkostninger og aflønning af bl.a. administrativt personale og den slags. ;)
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Martindahl

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2012, 13:52 »
Regnestykket på 485 inkl. moms i timen er ligetil.

Udgifterne til en montør i vores branche (elinstallatør) er følgende:
Montøren får 190 i timen + 46,3% i øvrige omkostninger, bla. andet feriepenge, pension, forsikringer, barselsfond osv.
Servicebilen inkl. værktøj koster 50kr at holde kørende i timen.

Det giver ialt (190x1,463) + 50 = 328 kr.
Staten skal så have 25% i moms = 328 *1,25 = 410kr.

410 kr i timen er altså den udgift firmaet har til montøren og kun til montøren vel at mærke. Firmaets øvrige udgifter til husleje, administration, markedsføring og alt andt kommer oveni. Hvis montøren har spildtimer der ikke kan faktureres skal dette også regnes med som en udgift.

En timepris på 485 inkl. moms er derfor ret billig.

MVH
Martin

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2012, 14:16 »
Nice - så skal jeg kun op til min chef og bede om 133.000kr om måneden, før at jeg kan betale en håndværker 1 time, med en af mine timer.. Jamen så ved jeg hvad jeg skal lave mandag.
Jeg får ca. 330kr i timen, før skat - det uden pension og andet. Derved forstår jeg på ingen måde hvordan at lønmodtagere med mellem 25-35.000 nogensinde får råd til at bruge en dansk håndværker..

Min tanke er at en akademikerne er dem som driver håndværkeren, men kan da godt se at jeg er helt forskruet med den tanke.. Det regnestykke kommer aldrig nogensinde til at gå op...

Beklager hvis det virker som et trolde emne, men jeg kan bare ikke forstår det i mit lille hoved og tænker der må være et eller andet som jeg totalt overser i den her sammenhæng...
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2012, 14:23 Fra Jesper Arnecke »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2012, 14:37 »
Jeg havde en kollega, der skulle bygge hus. Det kunne BETALE sig for ham at tage orlov uden løn fra sit arbejde og deltage i byggeriet som ufaglært murerarbejdsmand og hjælper i forhold til at hyre en ekstra... Han er ingeniør... Der er noget helt galt når sådan noget kan svare sig
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2012, 14:42 »
Nice - så skal jeg kun op til min chef og bede om 133.000kr om måneden, før at jeg kan betale en håndværker 1 time, med en af mine timer.. Jamen så ved jeg hvad jeg skal lave mandag.
Jeg får ca. 330kr i timen, før skat - det uden pension og andet.
????? Øh hva'? Hvis pågældende håndværker får 190 kr i timen uden pension og andet, hvordan kan dine 330 så ikke slå til? Mig ik' forstå.  :)

Man kan jo forsøge at vende det lidt om, og komme med et modspørgsmål: "Hvad prisleje forventer I en dansk håndværker skal ligge på?"
Jeg synes det kunne være interessant at høre. Og præcisér venligst om det er den enkelte menige medarbejders timeløn, eller om det er firmaets timeløn.

Mvh. Betina
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2012, 15:06 Fra Hyttemeier »
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 27 Juli , 2012, 15:12 »
Jeg havde en kollega, der skulle bygge hus. Det kunne BETALE sig for ham at tage orlov uden løn fra sit arbejde og deltage i byggeriet som ufaglært murerarbejdsmand og hjælper i forhold til at hyre en ekstra... Han er ingeniør... Der er noget helt galt når sådan noget kan svare sig
Ja, altså - jeg tog også orlov da vi byggede til. Det var billigere at have en højt kvalificeret sygeplejerske til at blande mørtel og bære mursten end en nok så sort og ufaglært murerarbejdsmand. Og så var det i øvrigt også mindre stressende end mit sædvanlige job.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline i.soerensen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 Juli , 2012, 15:40 »
der er åbenbart nogen der mener de er mere værd end andre, samtidig glemmer de hvem der har betalt hovedparten af deres uddannelse, prøv at stikke en finger i et glas vand hvis der er et hul når du trækker den op så kan det være du betyder mere end andre.
Det er ikke forbudt at lave noget selv så kan du beregne den timeløn du synes er passende og husk lige at sygeplejesker og andre offentlige ansatte (ikke alle) får pauserne betalt og således arbejder under 32 timer om ugen

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #13 Dato: 27 Juli , 2012, 16:17 »
Nu kan jeg da forsikre dig om at en hjemmesygeplejerske med fire efteruddannelser ikke tjener så meget som en dansk murerarbejdsmand. Så det med at andre sulter kan jeg ikke bruge til så meget. De tømrere og blikkenslagere, vi havde her, var ansat af et DANSK firma. Alligevel var der stor forskel på den endelige regning. Måske fordi nogle mestre er for grådige? Kort sagt, så blev det til at vi fik lavet taget - af et dansk firma med tyske ansatte. Ellers havde vi ikke haft råd......

Et dansk firma med tyske ansatte der underbyder danske håndværkere,er at undergrave hele det danske system og sammenhold.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Juli , 2012, 16:55 »
@Hyttemeier
Jeg betaler en del over 50% i skat. Jeg er fuldstændigt lige glad hvad den ene eller den anden tjener, så længe at jeg som minimum kan købe en håndværker time, for en af mine timer - efter skat. Når alt er gjort op.
Købsprisen for en håndværker er jo 450/500kr og ikke 190. Og min timeværdi er efter skat 165kr - det er det som er skævt.
@i.soerensen
1: Ja selvfølgeligt er nogle mere værd end andre, der er også nogle som er mindre værd. Sådan er det nu engang. (F.eks. kan jeg dreje glasset hurtigt nok rundt til at der dannes et hul i midten af glasset, så selv når jeg flytter min finger, er vandet skilt. Er jeg så mere værd? :)
2: Min uddannelse har jeg og mine forældre betalt.
3: Jo det er faktisk forbudt at lave noget selv. Love og regler gør det nødvendigt for mig at have håndværker på til specifikke dele.
4: Hvad har offentligt ansatte med en håndværkers løn?
5: Kan man kort summere dit svar: Ja jeg mener dine tanker er skæve, fordi at alle burde/skal være lige. Og så er den ikke længere.

@Tranum
De benytter sig af vel af det danske system og vurdere at sammenholdet ikke længere er tilstede?

Godt nok et svært emne ikke at blive "lidt" hidsig over, men er ret glad for de indlæg folk skriver. Og rigtigt glad for at der ikke bliver blandet for mange andre ting ind over. Umiddelbart så virker det som om at systemet er som det er og der som sådan ikke er noget galt i min iagttagelse.
Hvad jeg vil/kan gøre ved det er helt op til mig selv, lige som alt andet :)

« Senest Redigeret: 27 Juli , 2012, 17:20 Fra Jesper Arnecke »