Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinge ballade  (Læst 1006 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Kyllinge ballade
« Dato: 25 Juli , 2012, 18:17 »
Hej
Jeg har so skrukhøns med kyllinger hver, det ene kuld er 4,5 uger gamle og de andre er 1,5 uge gamle. De gamle har gået med de  voksne  høns i 4 uger, men det meste af tiden har de gået selv fordi de andre høns var i haven. Så her for en uge siden lukkede jeg de små kyllinger og deres mor sammen med de ældre kyllinger og deres mor. Det gik fint og senere kom de voksne høns og hanen også ind til dem. Stadig ingen problemer. Men så i går gik moren til de store høns på pind med de andre voksne høns, min far hentede hende til hendes kyllinger, som lå skrukhuset. Synes det er lidt tideligt at forlade kyllingerne, men hun var ikke begejstret for at se dem. Og idag overfaldte hun en lillekylling og var hved at slå den ihjeld. Hvorfor gør hun det hun har altid været helt rolig og ikke  i nærheden af at være agressiv. Nu har min far isoleret de små kyllinger fra resten af flokken, men nu kan de store kyllinger ikke komme ind i skrukhuset, finder de selv med den uintereserede mor ind hønsegården ?
På forhånd tak
Adam
Kh Adam               
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Kyllinge ballade
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2012, 19:59 »
Hej Adam

Jeg ved ikke med sikkerhed hvad der sker i din hønseflok, men jeg kan da dele min foreløbigt eneste erfaring:   :)

I mandags besluttede min skruk at nu var det altså nok. Måske også på grund af varmen. Hun gik på pind sammen med de andre, og hun er også begyndt at lægge æg igen idag.
Kyllingerne (5,5 uger) går i skrukhuset alene, og er ikke interesseret i at komme ind i det store hønsehus endnu, men i løbet af dagen deler de alle hønsegården. Idag har jeg så lagt mærke til at kyllingerne var inde under hønsehuset i skyggen og det svale sand, men pludseligt kom skrukken farende og jagede dem allesammen ud. Det er nok bare en fase hun skal igennem. Hun skal ligesom have understreget at nu vil hun ikke mere, og så have etableret sig over dem i rangordenen.

Har du ikke mulighed for at lave et hjørne i gården hvor kyller i alle størrelser kan søge tilflugt hvis der er en voksen i hælene på dem?
Jeg har nogle buske de kan gemme sig lidt i, og en palle stående på nogle fliser. Det er også under den jeg fodrer med kyllingemaden.
De store kyllinger kan nok godt holde varmen bare ved hinanden, især i det her vejr, og hvis de ikke kan komme i skrukhuset, kan de måske være i et hjørne i hønsehuset? Det kan godt være I skal sætte dem derind sammen. Evt skærme et hjørne af med en stump plade, og så sætte dem ud igen imorgen?

Jeg har så ikke mine gående udenfor gården. Har 3 katte, og mindst en af dem tager fasankyllinger..  :o

Mvh. Betina
« Senest Redigeret: 25 Juli , 2012, 20:17 Fra Hyttemeier »
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte