Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rovmider mod blodmider?  (Læst 7922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
Rovmider mod blodmider?
« Dato: 24 Juli , 2012, 22:41 »
Er der nogle der har erfaringer med rovmider? Mit hønsehus er desværre levende om natten af blodmider :'(
http://www.refona.nl/refona/pages/nl/dutchy-s-r.php
Siden er hollandsk men ok med google translate ::)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline kvb

• Passiv bruger
Sv: Rovmider mod blodmider?
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2012, 22:54 »
Der var en tråd om rovmider mod blodmider herinde for noget tid siden, og resultatet var vist godt :)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19422.msg176054#msg176054
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2012, 23:01 »
Jeg har ikke prøvet det, og har indtil videre heldigvis ikke oplevet angreb af blodmider. Men rovmider bruges mod så mange andre uønskede 'snyltere' med stor succes, så jeg ville da bestemt afprøve det hvis jeg havde problemet. Og naturligvis dele resultatet med resten af Forum.

Skulle der være oversættelser fra hollandsk som Google-parløren ikke klarer vil jeg nok kunne være behjælpelig via min svigerdatter (som er hollandsk). Min søn behersker efterhånden også sproget, men svigerdatteren er trods alt nok bedre til nuancerne i sproget.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #3 Dato: 11 August , 2012, 23:58 »
Efter flere gange rengøring og sprøjtning er 5000 rovmider flyttet ind:) Håber de får has på resten af de små vampyrer(må konstatere at hvidløg ikke virker!!) Og det ser også ud til at en har tænkt sig at lægge skruk, så er jeg glad for at redekasserne har fået et godt drys rovmider.
Hilsen Janni Hiltunen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 12 August , 2012, 00:41 »
(må konstatere at hvidløg ikke virker!!)

Tror desværre ikke at hverken hvidløg, sølvkors, røgelse eller andre lignende effekter har nogen virkning mod blodmider. De skal vist blot have med grovfilen. :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #5 Dato: 12 August , 2012, 08:44 »
Vi har med STOR og hurtig succes bekæmpet blodmider med hemexcide :-)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 August , 2012, 11:44 »
rovmider bliver jo intersant at følge, bare den grundige rengøring først ikk tager livet af dem.

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
« Svar #7 Dato: 12 August , 2012, 13:21 »
Vi havde også et massivt angreb af blodmider, hvilket desværre kostede en høne og hanen livet :( Mit "middel" har været en grundig rengøring, sprøjtet mod utøj, udluftning, højtryksrensning, kalkning og en gang Frontline under vingerne på hønsene. Det tog det meste af en dag, men har ikke set en blodmide siden.
Hvad er rovmiderne for nogle størrelser og hvordan skaffer man dem?
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #8 Dato: 13 August , 2012, 21:38 »
@Lonesj i det øverste indlæg linkes der til refona i holland, der fra fik jeg 5000 rovmider i en lille flaske for ca 200 kr. De kan æde 2-3 blodmider om dagen, og når der ikke er flere æder de hinanden eller forsvinder på anden vis. De er bittesmå som blodmiderne.
Jeg er ved at skaffe tør-øko-sug som også skulle tage livet af de små bæster.
Hilsen Janni Hiltunen

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #9 Dato: 04 ſeptember , 2012, 22:13 »
Rovmiderne har desværre ikke været i stand tilat få has på blodmiderne. Nu prøver jeg en periode uden strøelse, kun i redekasserne. Og så er der drysset tør-øko-sug overalt, og om aftenen sniger jeg mig ud med virkon s og sprøjter på alt hvad der bevæger sig(prøver ikke at ramme hønsene!)
Men i sidste ende kommer jeg nok ikke af med de små bæster før jeg får lavet nyt hønsehus, det de bor i nu er lavet af stålplader beklædt indvendigt med tynd krydsfiner. Så der er et godt hulrum at gemme sig i som jeg ikke kan komme til at sprøjte.
Overvejer at skaffe endnu en gammel campingvogn som midlertidig løsning.
Og for det ikke skal være nok, så er der en del der nyser, gaber og raller igen:( Så nu har jeg sat dem på gapesfoder. Håber virkelig ikke det har tænkt sig at blive ved sådan her, vil altså ikke undvære de høns.
Hilsen Janni Hiltunen