Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: klumper i kyllingernes numser  (Læst 2559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gokke og brandmandmor

• Passiv bruger
klumper i kyllingernes numser
« Dato: 20 Juli , 2012, 19:38 »
hej
har fået 11 jersey kæmper kyllinger for 9 dage siden og de trives og vokser for hver dag.Men har observeret at to har klumper i rumpetten. skal jeg fjerne det og hvordan og er der nogle der har et godt råd til hvordan jeg ungår det i fremtiden. de får grønt hver dag og selvfølgelig kyllingestarter foder og regnorme vi graver op.

hilsen en uerfarn kyllingemor

Offline walter

• Passiv bruger
Sv: klumper i kyllingernes numser
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2012, 20:25 »
Hej
Du skal ihvert tilfælde fjerne klumperne da de ellers dør,de kan ikke komme af med afføringen det er en slags diarre de har,hvordan du undgår det er der nok ingen der kan svare dig på,men mange har en mening,et godt tip er undulat foder der strøs oven på kyllingefoder,ellers led lidt på forum under foder,der er bleven skrevet meget om det
eller problemer og sygdomme
« Senest Redigeret: 20 Juli , 2012, 20:27 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2012, 20:33 »
For en del år siden, havde jeg også enkelte kyllinger med klumper i bagen. Dengang blev de kun fodret med startfoder i de første uger.
På et tidspunkt blev et nyt hold, tildelt samme foder som kyllingerne på 5-6 uger, nemlig 50% startfoder og 50% hele hvede kerner. Dette hold havde ingen klumper i bagen.
Siden har jeg bare tildelt hele hvede kerner fra dag 1. og ser aldrig mere klumper i bagen på mine kyllinger.
Hvis Jersy Kæmperne er i stor, kan de sagten tage hele hvede kerner fra dag 1.
NB: Meget grønt i en tidlig alder kan også give klumper i bagen.
Og ja, klumperne skal fjernes.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2012, 22:16 »
Jeg fodre altid med startfoder, havregryn og undulatfrø de første ca. 14 dage. Vigtigt de får en god start  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2012, 22:34 »
Undulat eller kanarieblanding iblandes også her fra start, og jeg forsætter faktisk til de er 12-15 uger gamle.

En sjælden gang oplever jeg klumper, og da kun på helt unge kyllinger (indenfor første leveuge).

Til spørgsmålet om hvordan man fjerner klumperne. Man tager kylle op og med indendøre, så gør man den våd bagi med lunkent vand, og nulrer ganske langsomt klumpen med fingrene. Kom gerne vand på ad flere gange da det er med til at blødgøre klumpen. Og bliv ved til alt fast materiale er væk.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2012, 23:22 »
Tja.

Opdagede så i dag at en af de kyller, som diverse skrukker har udruget for ca 10 dage siden, havde en stor klump siddende i enden.

Den blev indfanget og vasket, under hyl og skrig, men nu er den ihvertfald ren.
Mvh
Erik Andersen