Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset  (Læst 21512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
Sv: Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #15 Dato: 22 Juli , 2012, 09:12 »
Madolie på siddepinde har nok været i forbindelse med angreb af kalkben mider. Noget du skal være opmærksom på hvis du køber voksne høns.
Orpington er en rigtig god rolig race specielt til børn i den størrelse du har med på billedet.
De er ikke for gamle fra 2011 , tværtimod så får du jo høns der er i æglægning.
En flok med en hane er den mest harmoniske flok.

Tak for svar.

Puha de kalkben ser stygge ud, det håber jeg godt nok, vi kan blive fri for. Kan man smøre med olie, forebyggende?

Jeg har skrevet til hende i Viborg med orpingtons om vi må komme og kigge i dag. Jeg vil helst at de er ude/hygge høns, så de er lidt tamme- nu må vi se:)

Kan man evt sprøjte med dem stald- chok inden de kommer ind i huset, sådan forebyggende for evt. Overføre sygdomme, eller er det for voldsomt tænker i?

Jeg så og læse alle jeres fortællinger om hyggelige haner der oppasser deres damer og hygger om dem, det skal mine kommende damer da ikke snydes for:)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #16 Dato: 22 Juli , 2012, 11:11 »
Jeanne...
Har du set den her annonce ?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=27424.0

Hvis der stadig er nogen tilbage kan jeg godt transportere dem for dig i slutningen af næste uge.
Jeg er på fanø, har familie i føvling hvor hønsene er og skal over fyn hjem.... Bare et tilbud !

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 22 Juli , 2012, 11:29 »
Hvis du vælger orpington, er du helt sikker på en rolig og omgængelig hønseflok, der hurtigt bliver tamme, hvis ikke de er det i forvejen, men hvis du gerne vil have æg hele året, så er det fint at have en æglægger i flokken også, Orpington lægger absolut ikke mange æg om vinteren, så en blandet flok vil være godt, men der jo grænser når der skal være ca. 5 høns

Måske er de lyse sussex som Lene foreslår en god ide, de er søde og omgængelige, kan ruge kyllinger ud, og lægger også lidt æg om vinteren, og så fylder de godt i gryden, hvis der skal slagtes af overskudet.
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2012, 11:31 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 22 Juli , 2012, 11:47 »
Hvad med en gang Rodalon ude til at håndtere når vand/mad truet bliver befængt med aljer? :)
Mest vandtruet, har endnu ikke oplevet det med medtruet, dog er det nok en god ide lige engang om året at give det en tur.

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 23 Juli , 2012, 22:00 »
Tak for svar.

Jeg føjer rodalon til listen:)

Der sker desværre ikke så meget lige i disse dage, manden er startet på arbejde efter ferie og har derfor ikke så meget tid:(

Men i morgen skal jeg male huset hvidt udvendigt og så har vi aftalt at der arbejdes intenst på det, når han kommer hjem i morgen, jeg vil gerne være færdig:)

Så der kommer nye opdaterede billeder i morgen.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #20 Dato: 23 Juli , 2012, 22:07 »
Jeg bruger klorin, til at rense mine vand beholdere for alger og snavs, og det koster ikke noget i forhold til rodalon  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 23 Juli , 2012, 22:08 »
Jeg bruger klorin, til at rense mine vand beholdere for alger og snavs, og det koster ikke noget i forhold til rodalon  /o

Smart- tak /o  ;D

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 24 Juli , 2012, 21:55 »
Så er der sket lidt på huset i dag.

Der er blevet malet Hvidt udvendigt, der er lagt det meste gulv og så har Kenneth skåret ud til vindue. I morgen har han de sidste gulvplader med hjem, så det kan blive færdig og så skal de cementspånplader op i fagene- det hjælper, men der er lang vej endnu.

Vi er dog blevet enige om at få gjort gård og det indvendige færdigt minus skillevæg til depot, sternbrædder og andet finish. Så kan vi få hønsene hjem, så de kan nå at vænne sig til stedet og vi kan vænne os til dem, inden jeg skal starte på arbejde igen.

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
Indkøbsliste til nye hønseejere- både dyret og huset
« Svar #23 Dato: 24 Juli , 2012, 21:56 »
Som lovet opdaterede billeder fra dagens arbejde:)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #24 Dato: 24 Juli , 2012, 23:07 »
Dejligt hus, med fine forhold for dine kommende høns   /o
Venlig Hilsen INA

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 02 August , 2012, 14:20 »
Der har været stille i tråden noget tid og ligeså på hønsefronten. Manden arbejder og så går tiden jo, men nu kan vi se en ende på det. Huset er næsten færdigt, vi mangler det indvendige som bliver lavet i dag/morgen. Hønsegården på lørdag.

Søndag kommer hønsene så- det bliver bare fantastisk og så skal der nok komme en masse billeder:)

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 02 August , 2012, 21:22 »
I morgen skal huset indrettes indvendigt.

Hvor højt skal vi sætte siddepinden til 5 gule orpingtons? Og den der lægte, den skal være høvlet på siderne og de skal sidde på den flade side, ikke? Hvilken størrelse lægte taler vi om?

De det der skaller/Grit, SKAL det være inde i huset? Udvendigt er hønsegården blevet godt trampet sammen af arbejdet/leg ved hønsehuset. Skal jeg kratte op i jorden/smide noget derind eller klarer de det selv?

Når nu de kommer søndag formiddag, så skal de vel være udelukkende i huset noget tid- hvor lang tid, ca?

Hvornår må de komme i gården og endnu mere spændende hvornår kan de mon komme i haven?

Mange spørgsmål igen:)

Hilsen Jeanne

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #27 Dato: 02 August , 2012, 21:59 »
Ha ha jeg har 10 orpington, og 1 sidder på pind, resten putter i bunke på gulvet, men jeg har en skrå stige med 3 pinde af 5-5 lægde,, den nederste er ca 35 over jorden

Lad dem blive inde en dags tid, og luk så op, så de kan se hvad der er udenfor, hvis det er voksne høns, skal de nok selv finde ud og ind igen.
Er det store kyllinger, kan det godt være du selv skal ud og putte.

Haven kan du forsøge når du er hjemme, efter en uges tid, men de skal være helt sikre på deres bopæl først
Venlig Hilsen INA

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 02 August , 2012, 22:02 »
Jeg har været kyllingeejer ca 3 uger nu, lod dem være i den indhegning de pt går i, en god uges tid, så prøvede jeg at lukke dem i haven (havde allieret mig med besøg som kunne hjælpe med at drive dem i indhegningen igen hvis de ikke ville gå ind selv).

Det gik over al forventning, de var udmærket klar over hvor de skulle gå hen/hjem. Og de startede med at cirkle rundt om de kendte rammer, udvidede grænsen langsomt og nu bruger de en stor del af haven, var forleden nede ved huset og kigge ind af vinduet, for at gå op igen. Ingen problemer.

Jeg har for at vænne dem til mig/mennesker, givet lidt alm fuglefrø til vildt fuglene lige omkring hvor jeg er, og det har fristet dem til at komme nærmere og tænker at hvis jeg skulle få problemer med at få dem ind, ville jeg lægge "fuglefoder-spor" a la Hans og Grethe så skulle jeg nok få dem ind.    /o
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 03 August , 2012, 16:07 »
Tak for svar, hvor er det bare et genialt forum det her:)

Det er voksne orpingtoner, 4 høner og 1 hane.
Er det helt vilde med det vildtfoderblanding, siden du brugte det til lokkemiddel?

Jeg lader dem blive i huset nogle timer, derefter i gården en lille uges tid og så kan de gå amok på gården- ih hvor bliver det spændende:)