Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ræven har været her!...  (Læst 19919 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ræven har været her!...
« Svar #30 Dato: 24 Juli , 2012, 23:21 »

Det er jo en helt logisk forklaring /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #31 Dato: 24 Juli , 2012, 23:47 »
Jeg kan følge logikken, men ikke forstå hvorfor du ikke alligevel kan bruge hegn med strøm.

På denne tid af året ville jeg tro at din træning med hunde ligger inden for tidsrummet 08:00 - 21:00. Kunne du så ikke have et tændt strømhegn i tidsrummet 21:00 - 08:00, det tidsrum hvor rævene trods alt er mest aktive.

Min GD på 4 år går iøvrigt med i hønsehuset, uden snor, og har gjort det siden den var ½ år. Jeg har 'fortalt' ham at hønsene er mine og at han skal hjælpe mig med at passe på dem. Det bevirker også at han ikke kunne drømme om at jagte andet vildt. Dette er opnået udelukkende ved styring med stemmen.

Min første GD (tæve) var ligesådan, næsten. Hun kunne godt finde på at sætte efter et rådyr på markerne hvis vi ikke lige var i nærheden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Birgitte1988

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 27 Juli , 2012, 11:37 »
Hej

Jeg har aldrig haft besøg af røven, ser dem jævnligt da jeg bor tæt på skov og marker på landet, jeg lukker aldrig for hønsene om natten, kun om vinteren, vi har gravet gamle tagplader langt i jorden hele vejen rundt så de stikker et stykke op og derpå har vi så skruet en lægt på indvendigt hvor hegnet er sømmet fast, også er hegnet ca. 2 m højt eller mere og der er ikke tag på. ved ikke hvad det er der holder rævene væk, men mine naboer mister jævnligt høns, haner, kyllinger.

ved ikke om hegnet er så højt at ræven ikke gider eller kan kravle over, men grave sig ind kan han ikke.
<3 Birgitte <3

4 kyllinger påsken 2014

rugeæg under skruk maj 2014

0,2 egen opdræt blandings høns :)

0,1 lys sussex

0,1 Lys sussex blanding med favorolla

0,2 Porcelæns farvede Mille Fleur

1,0 Kæreste

Pædagogisk Assistent 2013
Undervisningsassistent i folkeskolen 2014

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 27 Juli , 2012, 12:50 »
Hmm nu er jeg nødt til at spørge om du har prøvet det i praksis, når I så kommer i naturen eller hvis fremmede fulge eller harer kommer i haven?

Vi har selv jagt hunde, og de har ingen problemer med at lade vores egne dyr være, hvad enten det er ænder, høns eller katte.
Men kommer der en fremmed fugl ind, eller de ser én i naturen så får piben en anden lyd.
De kan dog alle styres med stemmen uden problemer, også selvom en harer "letter" foran dem, så ingen dyr bliver jagtet.

Men hundene er udemærket klar over hvad der er vores dyr og fremmede dyr.
Dette ses også hvis vi får nye høns eller ænder.... de er altid liiiidt spændende, ikke at de rører dem, men de skal lige undersøges :)

Derud over er jeg ikke sikker på hundene ville forbinde strøm med de pågældende dyr, det har jeg ihvertfald aldrig oplevet.
Kun at de har været bange for at gå under tråd eller ind i indhegningerne.

Det er vores erfaringer med jagthunde, strøm og fjerkræ/vildt.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 27 Juli , 2012, 19:09 »
Det er ikke intentionen, at mine hunde skal vænne sig til høns og kaniner, så de er ligeglade med deres tilstedeværelse - de skal blot "respektere" dem :-).

Så "Pilegaarden", det er ikke et spørgsmål om at kunne styre en jagtspaniel med stemmen, som du kan med dine GD (som jo også er en race med et helt og aldeles andet temperament  :)). For sådan kan det ikke foregå på praktisk jagt, at jeg skal styre hundene med stemmen - der skal hundene kunne styre sig selv via selvkontrol, fordi de har lært, at vildt er noget, der skal findes, lettes eller rejses - men respekteres (altså ikke forfølges).

JNTS - nej, jeg har ikke egne erfaringer med hvordan "konceptet" virker på mine egne jagthunde. Men har ideen fra andre jægere/markprøvefolk, som har anbefalet mig det.
Og de kan berette, at denne "mellemvej" er en god træning for specielt hvalpe, så hvalpen lærer interessen, men også respekten for vildtet. Jeg har selv en hvalp, som jeg skal bruge på markprøve/jagt - og derfor kunne jeg slå to fluer med et smæk og få høns og kaniner, som jeg er meget glad for  ;D, samtidig med, at jeg kan træne hunde...

Nå, men nu handler dette site jo ikke om hunde, men om høns - og jeg må sige, at jeg er voldsomt glad for de nye beboere, som er flyttet ind efter mine stakkels ex-høns måtte lade livet  :( .