Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hønsekød  (Læst 6955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

• Passiv bruger
hønsekød
« Dato: 19 Juli , 2012, 16:42 »
hejsa nogen der ved hvor gamle ens høns må være når man slagter er det noget med de bliver seje når de bliver  for gamle og hvad vis men skære filet af dem må kyllingen så kun være de der 35 dage gammel for at undgå de bliver seje er ikke så meget for og slagte en kylling der ikkke har haft et liv

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hønsekød
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2012, 16:47 »
hejsa nogen der ved hvor gamle ens høns må være når man slagter er det noget med de bliver seje når de bliver  for gamle og hvad vis men skære filet af dem må kyllingen så kun være de der 35 dage gammel for at undgå de bliver seje er ikke så meget for og slagte en kylling der ikkke har haft et liv
De 35 dage gælder kun for industriens mishandlede kyllinger, der vokser så stærkt at knoglerne ikke kan følge med >:(.

En hjemmelavet kylling kan du slagte fra den er ca. 4 måneder og op til et års tid. Vores haner ryger når de er ca. 6-7 måneder gamle, og de er perfekte. Husk at en hjemmelavet hanekylling ikke er pumpet med vand, og har brugt sine muskler i modsætning til en industrikylling, så kødet ER mere fast og lidt tørre end en fra Brugsen. Det kan du gøre noget ved, ved at modne kødet i nogle dage, marinere det og langstidsstege det i en römertopft eller stegepose.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2012, 16:48 »

Der er absolut intet kød på en kylling på 35 dage, det er kun industrien der kan præsterer det.
Hjemmeavlede høns skal gå meget længere, mine haner (stor orpington) går fra April Maj til November før de bliver slagtet, vejer ca. 2700 g og er fine, høns der har fået motion i en have er meget mere faste i kødet, end en købekylling, og kan med fordel ligge til optøning eller bare ligge et par dage i køleskab før tilberedning, og smager fantastisk i en stegeso
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nanna K.

• Passiv bruger
    • Nanna og Pers hjemmeside
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2012, 16:51 »
I fortsættelse af denne snak om slagtealder og tilberedning, - er der nogen opskriftssamling i dette foum?
Det var jo nærliggende at udveksle ideer og opskrifter, men jeg kan ikke finde noget  ::)
Silkehøns i dværg. En kat, en mops og to shih tzu.  Voliere med marsvin, sangparakitter og et par banardi. To Testudo Marginata (Bredrandet landskildpadde).

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2012, 16:53 »
I fortsættelse af denne snak om slagtealder og tilberedning, - er der nogen opskriftssamling i dette foum?
Det var jo nærliggende at udveksle ideer og opskrifter, men jeg kan ikke finde noget  ::)
Der er lidt at finde her :D. http://fjerkrae.dk/prod/index.php?board=45.0
Venlig hilsen Tanja

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2012, 16:54 »
tanje lige over til en marinade har du et godt tips og hvordan og hvor ledes med stegningen griner er det 200 gr i 2-3 timer vis kyllingen vejer ca 3 kg

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2012, 17:07 »
Masser af tip til marinader - jeg eeelsker marinader ;). Men har ikke prøvet dem til hel kylling. Til hel kylling gnider vi fx hanen med salt og olivenolie og fylder skroget med en blanding af frisk timian, frisk rosmarin, hvidløgsfed og citronbåde. Steger den i stegeso nogle timer..., jeg kan ikke huske temperatur og tid, men det kan jeg vende tilbage med.

Marinade til kylling, svin og lign.:
Cola, stødt koriander, soya, peber, honning, chili, hvidløg, olie.

Marinade til parteret kylling med skind:
Græsk yoghurt, citron, hvidløg, salt, paprika, cayennepeber, kanel, olivenolie.

Marinade til svin, kylling, okse i tern:
Østerssovs, frisk ingefær, honning, hvidløg, soya, sweet chilisovs, sesam eller jordnøddeolie.

Mariande til parteret kylling, svinekotelleter m.m.:
Hvidvin, olivenolie, citron, frisk timian, frisk oregano eller merian, hvidløg, salt og peber.

Marinade til kyllingebryst med eller uden skind:
Hyldeblomstsaft, æblemost, lavendel.
Venlig hilsen Tanja

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Juli , 2012, 17:15 »
glæder mig sgu helt til og hakke hovdet af en hane på 7 måneder he he og ligge den i en  af dine marinader :-) de siger kærnemælk er lige så godt som græsk

Miss Christina

• Gæst
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2012, 17:39 »
Tanja
lyder bare så Gooodt

mangler en Like knap

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #9 Dato: 21 Juli , 2012, 10:42 »
Jeg har slagtet 6 hanekyllinger på 3 mdr på et tidspunkt.De var ikke store nej men det passede med to i min stegegryde og der var mad til 4 -5 voksne.de blev fyldt med persille .Brunet og hældt et par cm vand ved.Og så snurede de lige så stille i 5 kvarter og var faldefærdige.Hertil nye danske kartofler og farmors agurkesalat .

Hanekyllingerne var kryds af ren succexfar og ren RIR og amerikanerhøns
Jeg vil tro de vejede lige under et kg slagtet.

Høns blir 2 max 3 år her hos mig.Så kan de stadig bruges til suppe og i tarteletter.Eller i hønsesalat.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand