Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen der vil have en hane???????????  (Læst 6053 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
Nogen der vil have en hane???????????
« Dato: 18 Juli , 2012, 22:50 »
Er der nogle vil have en hane, da jeg har en nabo, som ikke kan lide den. Har ellers prøvet at lukke den inde i et isoleret hus og først lukke den ud ved halv 10 tiden. Men det kan åbenbart stadig høres 100 meter væk. Håber der nogen der vil have ham, han er vist af racen dværg australorps.
Mvh Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Nogen der vil have en hane???????????
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2012, 22:56 »
Har ellers prøvet at lukke den inde i et isoleret hus og først lukke den ud ved halv 10 tiden. Men det kan åbenbart stadig høres 100 meter væk.

Jeg tror ikke på at det kan genere nogen, hvis du holder hanen som du beskriver. Så er naboen simpelthen for 'fintfølende' og burde nok overveje om han/hun kan finde en afsidesliggende ubeboet ø at bo på.
Mvh
Erik Andersen

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2012, 23:03 »
Det synes jeg også han burde! den genere ikke de andre naboer som bor tæt, de synes bare det hyggeligt. Men min far vil slagte den på fredag, men jeg elsker ham lige så højt, som de fleste hunde ejere elsker deres hunde. Det kan folk bare ikke forstå i deres verden er det bare en dum hane :'(
0.3 lohmann tror jeg.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2012, 23:18 »
Adam

Jeg kan ikke af din profil se hvor du bor (du er plottet ind med bopæl i havet :-)).  Men inden din far svinger øksen, synes jeg da at vi skal finde ud af om hanen er holdt lovligt. Som du sikkert har set i andre tråde gælder der forskellige regler afhængig af hvor man bor.

For hvis hanen holdes som du beskriver, og der ikke er lokale regler der forbyder hold af haner, så synes jeg bestemt ikke at det er hanen din far skal fokusere på.

Lad farmand se hvad der skrives herinde.

Og oplys lige hvor du mere nøjagtigt bor, så er der helt sikkert nogen her, der kan hjælpe med gældende regler for dit område. Man skal ikke lade sig tryne af urimelige naboer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2012, 23:25 »
Jeg bor i lund ved horsens :D indtaster det lige på min profil, da jeg tvivler på folk ved hvor det ligger :D
0.3 lohmann tror jeg.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2012, 23:43 »
Hvis 'pilen' er plottet ind præcis hvor du bor har jeg svært ved at forstå at nogen kan generes af din hanes gal (især tagende i betragtning de foranstaltniger I allerede har foretaget).

Omkring gældende regler for din bopæl må vi nok have folk der bor i Horsens kommune (eller Finn) på banen.

Men bed ihvertfald din far udsætte aflivningen til næste uge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2012, 23:58 »
Så vidt jeg kan se er der ikke noget i vejen for at beholde hanen indtil kommunen bliver rodeet ind i det. Der ligger ingen direkte forbud mod haner eller hønsehold.
Der står:

Ikke erhvervsmæssigt dyrehold (Husdyrbrug under 3 DE)

Et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold er i bekendtgørelsen defineret som f.eks. 2 køer med tilhørende kalve eller 4 stykker andet kvæg, 4 heste med tilhørende føl, 2 søer med opfedning af maks. 5 slagtesvin 10 får med lam eller 10 geder med kid, 30 høns eller 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger.

Kvæg, svin, får, geder og heste er som udgangspunkt ikke tilladt i byzone, mens høns og hunde af ovennævnte størrelse ikke kræver forudgående tilladelse fra kommunen.

Et ikke erhvervsmæssigt dyrehold må ikke give anledning til gene ved omkringboende, og skal indrettes miljømæssigt forsvarligt.

Kommunen foretager ved henvendelse en konkret vurdering af dyreholdet, men som udgangspunkt er der ikke anmeldepligt i forhold til miljøreguleringsbekendtgørelsen. Der vil dog skulle søges om andre tilladelser f.eks. byggetilladelse eller dispensationer fra anden lovgivning.
( http://www.horsenskom.dk/Erhverv/Landbrug/Husdyrgodkendelse.aspx )
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Juli , 2012, 00:11 »
Tak for svarene :D prøver at overtale ham :D
0.3 lohmann tror jeg.

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2012, 00:17 »
Når kommunen skal vurdere om naboen har som har klaget :D hvad vurdere de så på :D 
0.3 lohmann tror jeg.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Juli , 2012, 05:42 »
Jeg ville nu også mene, at I lige skal vente med at svinge øksen til alle muligheder er udtømt..specielt, når du er så glad for den! For det første er det lydisolerede hus nok et must, når den ene nabo er så emsig, men du må altså godt lukke hanefar ud kl 7-8 stykker om morgenen!! Vi skal nok lige have flere på banen med konkrete regler om hold af hane i dit område, men jeg tror, at kommunen kigger på klagerne, hvis der kommer flere af slagsen...og så tror jeg de kigger på, hvor meget du selv har gjort for at "begrænse" skaden, og der må man sige, at du har gjort alt, som er dig muligt, altså lydisoleret hus plus venter med at lukke ud til kl 7 i hverdagene og kl 8 i weekenden. Hvis din nabo er så sart får han nok slet ingen søvn, solsorte og gråspurve fløjter også..og de starter altså kl 4.30.. Jeg tror simpelthen ikke han kan høre din hane med mindre han allerede ER vågen og bare VIL høre den :-(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 19 Juli , 2012, 07:58 »
Det lyder ikke som om at der er noget at komme efter. Bare fordi en nabo siger noget, så har han  jo ikke nødvendigvis ret...

Hvis I beholder hanen og holder den inde om morgenen som beskrevet så tror jeg ikke på at kommunen vil gøre noget selv om han skulle finde på at klage.

Hvis han klager til kommunen, så kommer der et brev til jer fra kommunen, som I kan svare på. Her kan I så beskrive hvad I gør for ikke at genere naboen. Enten så vil kommunen afvise klagen ud fra det, eller komme ud og besøge jer og kigge på forholdene med hensyn til støj. Vurderer kommunen så at der er væsentlige gener, så kan de give et påbud. I første omgang vil det typisk være at huset skal støjisoleres og  hanen holdes inde om morgenen. Altså det som I har gjort.

Men hvis det ikke bliver overholdt, så kan kommunen give et påbud om at hanen skal væk. Her får man typisk en frist på min. 1 måned.

Men altså, som sagt i starten så lyder det ikke til at naboen vil få noget medhold i kommunen, så overvej det lige en ekstra gang om hanen skal væk
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #11 Dato: 19 Juli , 2012, 08:25 »
Der er bare nogen der har det bedst når de kan brokke sig. :(  Måske kunne du tage hen og snakke lidt med naboen, tage hanen under armen og fortæl ham med hundehvalpeøjne at du er så glad for din lille hane og at han betyder en hel masse for dig og dit lille hønsehold. fortæl ham at du er en teenager med en sund interesse... du kunne jo også vælge at ligge og fræse forbi hans hus konstant på en tunet puch maxi (eller scooter eller hvad de nu hedder) du kunne gå og lave grafitti eller gå og ryge hash, oprette en hashgæld som du så var nød til at lave indbrud (hos ham) for at få betalt. Fortæl hvordan din lille hane gør en forskel for dig som ungt menneske. Tag en bakke æg med til ham :)
Og til din far.... han skal støtte DIG og ikke naboen... (netop pga af ovenstående alternativer ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #12 Dato: 19 Juli , 2012, 09:16 »
Nemlig, Wanda!!! Fuld opbakning til Adam og de sunde interesser :)
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #13 Dato: 19 Juli , 2012, 09:53 »
Ja, Nemlig Wanda  /o
Adam fortæl ham naboen at hvis ikke du har din hanefar og gå op i så er du jo nødt til at få nye interessser så som masser af teenage venner der ofte kommer på besøg og høre de nyeste cdèr på fulde hammer. Du har jo nu fået det sejste hi-fi anlæg de bare EEEElsker at fyre dem af på imens i roder med motorcrosser og knallerter 8). Måske vil du samtidig kaste dig ud i hundeopdræt med min. 4-6 hunde der ikke bliver opdraget til ikke at stå og gø og hyle. ;D
Så kan du jo spørger om ikke et hanegal og en bakke lækre æg i ny og næ er bedre for jer begge.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 19 Juli , 2012, 22:34 »
Jeg synes bakken med æg til naboen er en dårlig ide, af to grunde:

1) Man skal ikke behøve at købe sig til sine rettigheder.

2) Salg eller foræring af æg fra private hønsehold som Adam's er ikke lovligt, så hvis taktikken ikke virker, kan det i værste fald give bagslag.
Mvh
Erik Andersen