Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Store kyllinger - skal høns og haner gå hver for sig?  (Læst 5279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisette

• Bruger
Jeg har kyllinger i tre størrelser; 6, 10 og 14 uger gamle. Lige nu går dem på 14 uger sammen og dem på 6 og 10 uger sammen. Men jeg er i tvivl om de skal "fordeles" anderledes. Hanerne på 14 uger er så småt begyndt at toppes lidt, og gå lidt efter hønsene. Jeg vil tro de skal gå sammen en tre måneder endnu før jeg vil slagte dem.

Jeg kan se at nogle i forum har skrevet at de skiller deres hanekyllinger fra hønsene. Men er det en fordel for trivslen, eller er det kun for at holde hønsekyllingerne pæne?

Spørgsmål:
Vil det være en fordel at skille høns og haner ad, for at skabe mere ro?
Vil det være en fordel at de høns der senere skal ind til min blivende flok, bliver samlet i deres egen flok?

Håber I kan hjælpe  :)

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
Sv: Store kyllinger - skal høns og haner gå hver for sig?
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2012, 21:12 »
Håber der kommer nogle gode svar, jeg har nemlig også 3 hold kyllinger og et ikke færdigudbygget hønsehus!
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2012, 21:25 »
Så længe hanerne ikke slås og ikke træder (parrer) hønsene kan de sagtens fortsætte med at gå sammen. Ved alvorlige slagsmål mellem hanerne, resulterende i skader, må du adskille de stridende parter. Når hanerne begynder at træde hønsene er du også nødt til at adskille haner/høner, da du ellers vil opleve at alle haner stiller op i kø når én høne er 'overtalt' til at lade sig træde, og det holder hønerne ikke til.

Har du et voksent hønsehold allerede? Det kunne lyde sådan. Hvis det er tilfældet kan du sagtens sætte hønerne på 14 uger, og såmen også dem på 10 ind til det voksne hønsehold allerede nu.

Hvis du sætter dem ind nogenlunde samtidigt vil de danne 2 grupper og blive i disse grupper den første tid, men der går ikke mange dage før de i dagtimerne blander sig med de andre dyr i hønseholdet. Men du vil sikkert opleve at de om aftenen når de skal sove igen danner grupper. Dette vil fortsætte et stykke tid.

Håber det besvarede nogle af dine spørgsmål. Ellers spørger du blot igen. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Lisette

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2012, 10:15 »
Den ene hane er begyndt at træde specielt en af hønerne, så jeg vil se at få dem skilt ad. Jeg var også i tvivl om jeg kunne komme 14-ugers hønerne ind til de voksne, og det har du jo også besvaret  :D

Mange tak for svar  :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2012, 22:46 »
Så længe det blot er en enkelt hane der er 'aktiv' er det ikke et problem, men mon ikke de øvrige haner snart følger trop, og så opstår problemet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lisette

• Bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2012, 18:15 »
Jeg har flyttet de unge høns ind til de voksne nu, og glæder mig til at prøve-perioden er overstået (staklerne bliver mobbet - også af hanen :(!). Men der er i hvert fald fred og ro i min "unghane-gård" nu, så det håber jeg på varer ved  :)

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 Juli , 2012, 08:05 »
Min erfaring med unghaner sammen er at så længe de går uden høner er det ikke noget problem, ellers sætter jeg en af de gamle avlshaner ind til dem, og så er der ro !
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lisette

• Bruger
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2012, 08:26 »
Ok, tak for tippet!

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2012, 17:52 »
Jeg har flyttet de unge høns ind til de voksne nu, og glæder mig til at prøve-perioden er overstået (staklerne bliver mobbet - også af hanen :(!). Men der er i hvert fald fred og ro i min "unghane-gård" nu, så det håber jeg på varer ved  :)

Her kom der også ro på de to unghaner, efter at tøserne flyttede over til den gamle flok. Nu skal den lille flok bare falde til :-)