Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt spørgsmål om alder  (Læst 1165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Frandsen

• Passiv bruger
    • www.askedrengen.dk
Lidt spørgsmål om alder
« Dato: 13 Juli , 2012, 21:11 »
Hej.
Jeg har tænkt over, hvor gamle er høns når de ikke ligge æg mere ??
Bør man udskifte dem med nogle års mellemrum ??
Hvor længe kan man bruge den samme hane ??
Mange hilsner
Helle Frandsen
Med venlig hilsen
Helle Frandsen
1,5 store sølvrandet Wyandotter
2 skønne Broholmer, Aske og Tjalfe
2 dejlige Hus katte

Offline Stade

• Passiv bruger
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
Sv: Lidt spørgsmål om alder
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2012, 21:31 »
Uha her kan sindene nok komme i kog - der er jo mange her på forum, som har et nært forhold til deres høns og har navngivet dem m.m ;-) Hos mig bliver en høne højst 2-3 år og en hane højst 2 år. Hvis sidstnævnte bliver ældre er det min erfaring at befrugtningen bliver for nedadgående. På den måde undgås sygdom - og æglægning og befrugtning kan holdes på et højt niveau.
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline Halldor

• Bruger
Sv: Lidt spørgsmål om alder
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2012, 21:36 »
Det kommer lidt an på flere ting. Race, hvor meget hønsene er blevet "presset" ved at holde dem i gang med lys om vinteren, fodring og flere faktorer spiller ind. Måske kan man tænke svaret ud fra økonomien - hvornår lægger hønen så mange æg at det "betaler sig". Ja, man bør uskifte bestanden løbende, hvert andet år, måske. Hanen kan man bruge i nogle år, hvis den viser sig at "levere varen". Men du bliver også tvunget til at finde ud af dit mål med det hele. Udstillinger og avl med det for øje, kræver andre metoder og tankegang end "havehøns" til hjemmet.
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.