Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken gevækst  (Læst 7321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline djavlsen

• Bruger
Hvilken gevækst
« Dato: 13 Juli , 2012, 14:45 »
hej venner, er der nogle der kan komme med et bud på hvad det er for en gevekst som kyllingen har under øret?
Pletten/geveksten er ikke væskende, nærmere bare en bums uden fjer på.
Det virker som om at den klør idet kyllingen kradser i geveksten med fodden og nogle gange ryster den kortvarigt på hovedet.

Kan det behandles?
1.3 Dværg Wyandot

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilken gevækst
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2012, 15:50 »
Det ser ud som om øreskiven er irriteret.
Hvilke høns er det ?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2012, 15:59 »
Hej Ina, det er dværg Wyandotter. tror du at man kan smøre det med noget og hvad?

Lagde lige mærke til at den nu ryster på hovedet hvert 5 sek!?
1.3 Dværg Wyandot

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2012, 16:14 »
Du må have den i hænderne for nærmere eftersyn, kunne den have utøj, så den har fået et stik/bid der ved øret, eller er den hudløs,,,,,
Jeg ved ikke hvad man kan smøre med, men det skal da være noget der tager iirtationen, men det er jo ikke lige til hvis det er utøj
Lad os høre når du har endevendt den
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2012, 16:22 »
jeg brugte staldshok i hønsehuset i går pga. lopper, der er umiddelbart ikke andet utøj...kan det være et loppebid?

Tjekker den igen i morgen da de allerede er gået til ro ???...Ja, fise husleje af det kan de ;)
1.3 Dværg Wyandot

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2012, 16:40 »
Ja hvis den har fået et loppebid på kinden, så klør det jo, hvor gammel er den ?
Det er da når de er gået til ro man skal tjekke dem, så er de jo nemme at tage af pinden
Venlig Hilsen INA

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2012, 16:44 »
Ja, men de ligger og sover på gulvet under hver deres skruk og de bliver rasende når jeg nærmer mig /1

De bliver 3 uger i morgen ;)
1.3 Dværg Wyandot

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2012, 16:46 »
Næste gang du har kyllingen i hænder, så tjek om den har fået mider i øregangen. Evt. ved hjælp af en lup. Jeg syntes nemlig også at selve øregangen ser lidt hævet og stor ud.
Hvis det er mider i øregangen, så hæver området omkring øregangen nemlig også.

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2012, 16:59 »
Okay, Rudi. Hvordan ser sådan mide ud?
1.3 Dværg Wyandot

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2012, 17:36 »
..og hvad gør man ved øremider !?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2012, 18:03 »
Ja, jeg kan sige så meget, at de er meget små  ;D   Havde et par indkøbte høns, for maaange år siden, hvor jeg opdagede at der var små kryb ved øregangen og rundt om, samt så langt ind jeg kunne se med lup.
Jeg opdagede det netop ved, at jeg undrede mig over vedholdende rysten på hovedet samt at de kløede sig på siden af hovedet.
Kan huske at jeg fik krybet udryddet, vhj. af et spray produkt som det vi i dag kender som StaldChock. Holdt selvfølgelig noget for øjne mv. og sprøjtede kun lige kortvarigt mod øret.
Og hvor det kommer fra, udover hvis man har det i fjerkræ-besætningen og de smitter hinanden, så tror jeg at det kommer med vilde fugle, spurve er nok de værste
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 18:04 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 13 Juli , 2012, 18:22 »
Er det mon forsvarligt at behandle en 3 uger gammel kylling med staldchok?

Tænkte at sprøjte lidt staldchok ud i en kop og påføre lidt på en vatpind og duppe kyllingen i øret?
1.3 Dværg Wyandot

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2012, 18:36 »
Du har så ganske ret i din vurdering omkring StaldChok og mindre kyllinger. Det er bestemt ikke optimalt/tilrådeligt, men det var også voksne høns jeg havde behandlet.
Dog - hvis du konstaterer mider i øret - tror jeg den vil lide og dø hvis ikke miderne fjernes. Jeg ville også gøre forsøget, med en vatpind dyppet i StaldChok.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 Juli , 2012, 18:54 »
Kan man ikke se miderne uden lup?
Jeg har nemlig haft noget lignende hos mine for noget tid siden, med rysten på hovedet.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 13 Juli , 2012, 19:53 »
Jo, hvis man har gode øjne Bettina  ;D  for de er altså meeeget små....
Dengang jeg havde den form for skab i fjerkræet, var jeg yngre og havde gode øjn ;D  da kunne jeg godt ane noget krible krable i øret på hønsene