Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Afstemning

Slagter I og spiser I jeres egne høns ??

Jada, selvfølgelig
87 (87%)
Nej, ALDRIG
13 (13%)

Totale antal stemmeafgivende: 96

Forfatter Emne: Slagt eller ikke slagt ?  (Læst 10678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Slagt eller ikke slagt ?
« Svar #15 Dato: 13 Juli , 2012, 08:47 »
Hvis jeg på et tidspunkt får flere dyr end jeg selv vil have så er prioriteringen:
1: Salg af dyr.
2: Slagt af dyr.

Ganske simpelt fordi det er nemmere...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 13 Juli , 2012, 14:12 »
Jeg har selv for en del år siden vedtaget at de racer høns, jeg har, også skal kunne puttes i gryde med et godt resultat.

For jeg er nemlig ikke vegetar-

Og det er simpelthen fordi at det er (for mig) forkert ikke at slagte selv, for derefter at gå hen hen og købe et ofte langt dårligere produkt i en butik.

Et plus er at jeg VED hvordan dyrene har levet og hvordan de er kommet af dage.

Æg køber jeg heller ikke (rugeæg er dog  undtaget)  ;D

Endvidere hvis man avler, så kommer der ALTID en del haner og der er ingen som vil købe 5,1 istedet for 1,5.

« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 14:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #17 Dato: 13 Juli , 2012, 14:49 »
Det fjerkræ som bliver spist her i huset, kommer fra haven. Sådan er det og har været det i mange år.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 13 Juli , 2012, 16:15 »
Hmm både og faktisk.

Vi valgte en race høns som kunne bruges til slagt, som sammen med æg var vores intention.
Men efter at have slagtet to haner, så er det nok ikke lige os.... af én eller anden grund synes vi begge det lugter helt forfærdeligt  :o
For ikke at tale om vi simpelthen ikke gider høre på hanerne indtil de er store nok og klar til at slagte.

Ænderne derimod synes vi underligt nok ikke lugter på samme måde at slagte, og de larmer heller ikke som hanerne gør, så fremover bliver der nok kun slagtet ænder hos os.

Hønse planerne er nu ændret til kun at have lidt høns til at lægge æg.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #19 Dato: 13 Juli , 2012, 17:51 »
Overskudshaner ja, høns nej, aldrig.

Vi har lige spist den sidste maranhane fra sidste efterår, så nu står den på økokylling fra supermarkedet, ind til vi får et nyt hold haner i overskud.

Og det er i øvrigt kun Lars der slagter, plukker, renser og parterer. Jeg har fodret kræene siden de kom ud af æggene, så de er altid helt tamme, og så kan jeg ikke svinge øksen (med mindre der er tale om nødslagtning, så kan jeg). Jeg bærer hanerne en efter en hen til Lars, som så svinger øksen mens jeg henter den næste. Det er ok.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #20 Dato: 13 Juli , 2012, 18:54 »
Jeg var vegetar, da jeg fik høns! Nu spiser jeg dog med glæde en hjemmeslagtet kylling eller and, men har ikke nogen stor trang til det. Forhåbentlig blir slagtning en vane for mig om nogle år!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Chris

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 13 Juli , 2012, 20:40 »
Her i huset slagter og spiser vi med stor glæde vores overskudshaner. Faktisk kunne vi spise mange flere end dem vi har i overskud.... men pladsen er desværre bare ikke til opdræt af flere høns.... endnu  ;)

Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Stade

• Passiv bruger
  • Sussex 0,2,17 Brahma 1,2 krydsninger 1,0,17
« Svar #22 Dato: 13 Juli , 2012, 21:36 »
Hos os slagter vi og spiser vores høns og kyllinger med stor glæde og tilfredshed. Det er en af de væsentligste årsager til, at vi har dem - æg og godt kød... Jeg sælger aldrig. Men avler heller ikke mere end vi selv kan bruge.
Og det kom i avisen og det blev trykt og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 13 Juli , 2012, 22:06 »
Jamen det gør vi da, efter devisen: "Den der intet hugger, intet plukker". Nå undskyld. Tilbragte en herlig eftermiddag sammen med yngste barnebarn på lige akkurat 5 somre. Vi sad midt i haven. Hønsene rundt om.
Silje: "Farfar, du har mange høns"
Farfar:"Jaaeh?"
Silje: "Skal de så slagtes"
Farfar: "Ja, det er jo meningen"
Silje: "Så skal vi spise dem ikk'
Farfar: "Jo du kan jo godt lide kylling. Vi kan stege dem i en gryde, og få nye kartofler til - og cola (man er vel bedstefaren)
Silje:"Min mor steger dem altså i ovnen, og min far steger på grillen.
Farfar:"Ok - hvem af dem skal i gryden, og hvem skal i ovnen?"
Og sådan endte det med, at hver og en fik forudbestemt sin skæbne. Ved Siljes mellemkomst er hanerne nu opdelt i gryderne, poserne (stegeposer) og spejdere (til bål og grill.)
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Slagt eller ikke slagt ?
« Svar #24 Dato: 13 Juli , 2012, 23:32 »
Har indtil videre kun lavet en enkelt nødslagtning af en dårlig dotte. Forsøgte ellers ihærdigt at lokke med både svigermor og min søde 86 årige oberstgenbo  uden held dog.
Det viste sig at være pærelet... Så nu gruer jeg lidt for at skulle finde ud af at plukke en anden gang, men glæder mig til dejlig mad!! Og H Å B E R bare at unghanerne ikke får naboerne til at mukke. Måske sku vi spise de første sammen i sensommeren 

thorleif

• Gæst
« Svar #25 Dato: 13 Juli , 2012, 23:58 »
Jeg forsoeger at slagte 2 gange om aaret, inden fluerne kommer, og efter at de er forsvundet. Jeg slagter overskuds-haner, og 6-8 aar gamle hoener.Da jeg var yngre og raskere avlet jeg krydsninger til slagt, slagtede alt, haner og hoener. Jeg synes det er synd om slig god mad ikke skal benydtes, og jeg forstaar godt en vegetar som Johanne. Dyr eller planter, de skal jo vokse, og hoens er jo et af naturens "byttedyr", saa det er jo naturligt at spise dem?

Offline MEC

• Bruger
« Svar #26 Dato: 14 Juli , 2012, 07:14 »
Overskydende haner bliver slagtet, når jeg har taget mig sammen..... ::)
Hønsene er fredet i klasse A, med mindre der er tale om nødslagtning ved tilskadekomst eller sygdom.
Jeg slagter og plukker selv hanerne, min mand deltager helst ikke....