Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Afstemning

Slagter I og spiser I jeres egne høns ??

Jada, selvfølgelig
87 (87%)
Nej, ALDRIG
13 (13%)

Totale antal stemmeafgivende: 96

Forfatter Emne: Slagt eller ikke slagt ?  (Læst 10673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Slagt eller ikke slagt ?
« Dato: 12 Juli , 2012, 17:25 »
Kunne være sjovt at se hvem, der er flest af her på Forum. Så kom og stem, det er ganske anonymt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Slagt eller ikke slagt ?
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2012, 17:56 »
så vil jeg da godt bryde anonymiteten. Selvfølgelig slagter og spiser vi vores egne høns. Det var jo en af årsagerne til vi fik dem. Vi ved desuden helt præcis hvilken opvækst de har haft.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2012, 18:04 »
Det gør vi også her, omend nogle af dem er livstidsfredet for charme.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2012, 18:10 »
Som avler af fjerkræ, syntes jeg at det er en fantastisk ting at kunne slagte sit eget fjerkræ, som man ved har levet et godt liv.
Det er faktisk ligeså fantastisk, som at lave en masse kyllinger der udvikler sig til flotte ungdyr og senere voksne høns/haner.

En fjerkræ-avler/-holder bør aldrig mangle hverken æg eller fjerkræ-kød

Offline morildvej320

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2012, 18:24 »
vi spiser dem ikke, men det er nu mest fordi de er fredet her i huset, så længe de giver æg /o de behøver ikke at lægge en masse æg bare vi får et par stykker om dagen, og det klare de 7 høns vi har fint ;D
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2012, 19:45 »
Jeg mangler "Ja- men helst ikke" :) Sidst jeg slagtede haner er efterhånden helt tilbage i 2010, men de smagte dælme godt.

Må til at tage mig sammen :-)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 12 Juli , 2012, 21:38 »
Jeg vil da tilføje at jeg ikke syns det er den fedeste ting og skulle igang med. Man har jo passet og plejet dem fra de var små. Men følelsen af og vide hvad de er opvokset på og hvordan smager lissom lidt bedre
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Juli , 2012, 22:20 »
Jeg er en "kylling" og KAN bare ikke slå mine søde befjerede venner ihjel  :-[ . Min mand er ligeså stor kylling. Så vores løsning ved for mange hanekyllinger ,er at forære dem væk  :). Syge/ gamle høns ordner en kammerat lige for os, og går glad hjem med en bakke æg som tak. Dvs ind til videre har ræven jo holdt bestanden så godt nede at der hverken har været gamle eller for mange  :P
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Juli , 2012, 22:38 »
Vi fik vores første høns sidste år. I efter året slagtede vi 3 haner.
I år har vi planer om at der skal slagtes 5 haner og 2 høner.

Jeg fik hjælp til at svinge øksen sidst (plukkede og rensede selv), men håber på at kunne "mande mig op" til at kunne gøre det selv her til efteråret.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 Juli , 2012, 22:46 »
Nej, vi spiser ikke vores høns. Det er dværgsilkehøns, der bor hos os, og jeg har prøvet at grydestege et par overskudshaner.

Det var ingen succes  :(

Det var altså for mærkeligt med det blå kød !

Nu sælger/forærer jeg de overskydende væk - og de sidste bliver slagtet og "bortskaffet med dagrenovationen"

Hvis jeg får maraner igen på et tidspunkt vil de overskydende komme i gryden!

Offline viking12

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 Juli , 2012, 23:05 »
Vi har flere forskellige racer. nogle er kæle og æg høns  og resten er til fryseren når de er store nok  . Der er intet så godt som en hjemmeavlet kylling som man ved har haft det godt  :) Det skal så lige siges at dem vi skal slagte går vi ikke og snakker og kæler med -så de er ikke tamme. 

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Juli , 2012, 23:13 »
Efter vi fik de første sidste år, har jeg nedlagt veto mod, at der bliver spist andre former for kyllingekød end vores eget i det her hus, af den simple grund at jeg ikke kan finde smagen i det købekød, der fylder op i vores dagligvarerforretninger <S Den anden og ligeså vigtige grund er, at de opdrætsformer og de dyr, der bliver brugt i undustrien er langt under dyrs værdighed <R Slagtning er en naturlig del af et menneskes liv, da vi er kødædere. Vil dog ikke sige, at processen med aflivning er noget jeg jubler over, derfor er det mindste, man kan gøre, at vise dyret den respekt, og bruge så meget af det som muligt. Til allersidst vil jeg bare sige, at den helt store tilfredsstillelse kommer når kødet er på bordet :laugh:

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #12 Dato: 13 Juli , 2012, 06:58 »
Vi har valgt at avle så der kommer en del overskud af haner.De slagtes og det er gerne noget jeg skal gå og tage mig sammen til.Pludselig en morgen siger jeg til min mand at i dag skal vi slagte og så har han bare at sige okay ;).
Han sørger for vand og holder kræet mens de spræller færdig.Jeg henter dyr,hugger ,plukker og renser.Det er rart at få overstået.Et bur kan renses og der blir plads til flere små kyller ;)
Og det er dejligt at vandre ned i sin fryser med en håndfuld hjemmeavlet kylling.
De sidste vi slagtede var kun godt 3 måneder .De var ikke så store men vi havde så mange og skulle bruge pladsen.Det passer lige med at der kan ligge 2 af dem i min store gryde.Det var succex og RIRkryds.
Det er luxusmad som man kan spise med god samvittighed.Man ved hvad de har spist.Og hvordan de er vokset op.Og så var de møre på 1 time.
Glæder mig til at smage en wyandot.Men ikke til at slagte den :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 Juli , 2012, 07:10 »
ænder og gæs ja dem har vi for kødets skyld men høns... ikke endnu. det kommer vel i år da jeg allerede nu kan se at vi får problem emd alle de "overskuds" maran haner... og så er der wyandotter jeg ikke kan kønsbestemme endnu, der må være alt for mange haner i den flok.
høns, ænder, hunde, katte...

Miss Christina

• Gæst
« Svar #14 Dato: 13 Juli , 2012, 07:28 »
Det gør vi også her, omend nogle af dem er livstidsfredet for charme.....

det samme her selv om vi her hjemme er meget nye i hønseriet :laugh:
vores høns er købt først og fremmest for æg og så kæl(nyt tv) :)
at der kan falde en gang mad af i ny og næ til et aftens måltid er så kun et +