Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: eksklusion af hønemor og kyllinger  (Læst 2490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
eksklusion af hønemor og kyllinger
« Dato: 12 Juli , 2012, 16:44 »
Følgende spørgsmål fra et af vores nye medlemmer, Susanne Petersen:

Jeg har igår genindsat hønemor og to kyllinger på 8 uger i hønsegården. Det gik nogenlunde, men i dag bliver de ekskluderet til hønsehuset. Bestanden består af en hane og tre andre høns - alle af racen Gul Sussex. Er det normalt at de øvrige reagerer sådan, og skal jeg bare væbne mig med tålmodighed?
Jeg har brug for jeres erfaringer, da vi er forholdsvis nye på feltet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: eksklusion af hønemor og kyllinger
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2012, 16:52 »
hvad gik galt, du skriver det gik nogenlunde ?

Har din høne været helt væk fra flokken mens hun har passet kyllinger?
Har du mulighed for at sætte et lille hegn op, så de går sammen i hønsegården, men ikke kan komme til hinanden, eller et helle hvor kun kyllingerne kan komme igennem så de kan få helle fra de store høns?

Her du mon smidt lidt underholdning ud i hønsegården som de kan spise og undersøge, så de ikke har så travlt, med at være efter de små.
« Senest Redigeret: 12 Juli , 2012, 16:56 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Petersen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2012, 17:05 »
Igår var de andre høns lidt efter kyllingerne, hakkede lidt i nakken. Men ja, jeg havde sørget for div. madting i hønsegården. Da alle gik til ro, var kun kyllingerne tilbage, selv hønemor gik på pind. Vi måtte fange dem og sætte de
m ind i det ælille kyllingehus, som vi havde flyttet med i hønsegården. Nu vil vi forsøge os med en afspærring i hønsegården til mor og kyllinger. Mange tak for hjælpen. Jeg håber det vil løse sig.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2012, 17:10 »
Hvis de kun hakker til de små, når de kommer for tæt på maden, så er det helt naturligt, de skal jo ikke tro de er noget, men det er en fin ide, at lave et hegn med et hul kun kyllerne kan komme igennem så de kan komme væk, så kan de løbe derind og komme ud igen, efter et stykke tid, kender alle hinanden, og der  er oprettet ro og orden.
Sæt kyllingerne bag hellet og lad dem selv finde ud af hvor udgangen er, så kan de også finde tilbage igen.

Det er helt normalt at man putter kyllinger i seng om aftenen  /o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Petersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2012, 17:30 »
Jeg tror vi vil prøve med hegnet. Problemet er at også hønemor bliver jaget ind i hønsehuset, så mon ikke både hun og kyllingerne skal være på eget område i hønsegården. Lige nu ligger de inde, mens det "gamle" team slænger si8g i sol og sandbad.
Venlig hilsen
Susanne

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2012, 17:35 »
Jeg tror vi vil prøve med hegnet. Problemet er at også hønemor bliver jaget ind i hønsehuset, så mon ikke både hun og kyllingerne skal være på eget område i hønsegården. Lige nu ligger de inde, mens det "gamle" team slænger si8g i sol og sandbad.
Venlig hilsen
Susanne

Høns er ikke særlig empatiske
Venlig Hilsen INA