Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fælding hvornår?  (Læst 2844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
Fælding hvornår?
« Dato: 12 Juli , 2012, 16:40 »
Troede det var årstiden.
Men efter ikke at have fået ret mange æg de sidste uger, tror jeg jeg har fundet ud af hvorfor. De høns der bliver trådt mest, kan nu se at de er ved at få pigge.
Ergo må det være fælding der skyld i de manglende æg, eller hva.
Har nemlig ikke syntes jeg lå vildt mange fjer, eller at hønsene så pjusket ud.

Som sagt troede jeg det var årstiden, men nu er vi jo midt på sommeren, sidste gang var omkring okt. mdr.
Hvad er det der bestemmer at en høne skal til at fælde sine fjer.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
Sv: Fælding hvornår?
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2012, 15:30 »
Hvad er det der bestemmer at en høne skal til at fælde sine fjer.

Det er der åbenbart ikke nogen der ved noget om ???
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2012, 15:33 »
Det er der åbenbart ikke nogen der ved noget om ???

Jeg vil egentlig også gerne vide det Caroline - så kan jeg måske ændre et eller andet ,så jeg ikke igen får en høne, som smider alt tøjet i 15 graders frost i februar >:(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2012, 16:25 »
Det er naturens mekanisme, nemlig at når fjerkræ mærker dagene bliver kortere så kan fjerskiftet indtræffe. Nogle kan starte ret hurtigt i juli og andre betydelig senere. Enkelte dog helt andre tidspunkter. Noget der let kan igang sætte fjerskiftet, er en flytning i juli og senere.
Men dog ingen faste regler, da det er natur-mekanismer vi har med at gøre. Men det er trods alt en god tommelfinger-regel.

Offline C. Kjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2012, 13:44 »
Ok tak for svar :)
Mindes bare at have læst et sted om en som kunne få sine høns i fæld for at sikre sig flottere høns/haner til udstilling.
Men mindes bare ikke hvor.

Men mine er gået i fældning, for flere ser forhutlet ud nu, og som sagt så dem der er lidt nøgne på ryggen kan der tydelig ses pigge på.
Håbede bare på nogle havde en god forklaring, da det jo er denne årstid man forventer overflod af æg med den skønneste orange blomme, men nej nej ikke her  ::)
Caroline

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2012, 17:22 »
Efter skruktid og mange æg, er det fældetid, sådan er det.

Hvis man ikke giver sine høner lys tidligt i januar, lægger de ikke æg så tidligt, og perioden forskydes, men udstillingsavlere vil gerne have tidlige kyllinger for at de skal være klar i fjerdragten til vinterens udstillinger, men det behøver havehønsefolket jo ikke, så bliver hønerne først skruk maj juni, og så fælder de i august september, og så er de ikke klar til vinterudstillingerne,,, ca.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn