Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Altså, min højest mærkværdige høne....  (Læst 8423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mie

• Passiv bruger
Altså, min højest mærkværdige høne....
« Dato: 10 Juli , 2012, 20:15 »
Jeg har 4 isa'er hvoraf den ene har nogle højest mærkværdige hovedbevægelser. Det ligner tics, eller voldsom hikke, altså
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Altså, min højest mærkværdige høne....
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2012, 21:07 »
Har den haft det altid? Det kunne jo være sygdom.

Offline Mie

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2012, 22:21 »
Nej, det er kommet indenfor de sidste 2 uger ca
Håber ikke den er syg!
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2012, 22:31 »
Når den har et 'tic' giver den så lyd fra sig? Kan lyde som en mellemting mellem et host, et nys eller en beklagelse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mie

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2012, 22:34 »
Nej den siger ikke noget. Den spiser og drikker normalt. Kommer løbende som de andre når jeg kommer med godbidder osv. Virker ikke syg, men??
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2012, 22:47 »
Der er sikkert blot et eller andet der generer dens hoved.

Grunden til at jeg spurgte til eventuelle lyde var, at det har jeg oplevet et par gange. Jeg havde mistanke om, at de havde fået et eller andet indenbords, som ikke umiddelbart fortsatte ned i fordøjelsessystemet. Hos mig er det forsvundet igen af sig selv efter en tid.

Check om den har noget ved/med øjnene og check den også for utøj. Giver det ikke nogen forklaring ved jeg ikke hvad det skyldes, men hvis den ellers ser ud til at have det godt skal den nok klare sig.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Mie

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2012, 22:55 »
Tak for svar
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2012, 12:37 »
Har en høne der måske har gang i det samme. Den sidder nogle gange og bevæger hoved og hals mærkeligt. Den virker også lidt hævet ved brystkassen, ved ikke om det er ved kroen eller kråsen. Så jeg tænker der er noget der har sat sig i klemme. Har de sidste to dage givet den madolie og A38 direkte i næbet, plus noget der hedder zoolac. Og så også masseret det på halsen.
Den har ellers opført sig normalt, men i dag er den lidt passiv. Håber at høre flere inputs, da jeg er begyndt at blive bekymret for den.
Venlig hilsen Mette

0,9 dværg wyandotter, 0,2 orpington/italiener blanding, 0,3 sort maran, 0,4 Batman, 0,1 katte, 0,2 marsvin, 1,0 New forest pony og ? antal fisk

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2012, 13:11 »
Nu synes jeg det bliver mærkeligt. Ved min seneste observation ser jeg at den dirrer i kroppen. Jeg tager den op og masserer på halsen, det resulterer i at der kommer opkast lugtende vand ud af næbbet. Da jeg vender den på hoved kommer der endnu mere ud. Jeg har nu isoleret den, den ligger bare og kigger rundt. Kan det være noget sur kro eller hvad er det dog for noget?
Venlig hilsen Mette

0,9 dværg wyandotter, 0,2 orpington/italiener blanding, 0,3 sort maran, 0,4 Batman, 0,1 katte, 0,2 marsvin, 1,0 New forest pony og ? antal fisk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 18 Juli , 2012, 14:47 »
Lyder klart som sur kro
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mie

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Juli , 2012, 08:35 »
Dt lyder altså meget som min fru høne ! Den er også mere hævet på brystkassen end de andre. Dog er hovedbevægelserne i aftagende nu.
Hvis det er sur kro, hvad kan man så stille op ?  :-[
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Juli , 2012, 09:57 »
Jeg læste om sur kro i leksikonet, og her i forummet.
Min høne måtte desværre aflives her til morgen. Jeg undersøgte kroen, den var proppet med korn og græs, og det stank grimt. Jeg har prøvet at ligge et billed med af den.
Venlig hilsen Mette

Offline Mie

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Juli , 2012, 10:19 »
Øv bøv. Jeg vil dog stadig lige se tiden lidt an. Men tak for svar og billede. Jeg ved ikke helt, hvordan en "normal" fyldt kro ser ud, men den du har sendt, ser meget proppet ud. :o
Nu vil jeg gå hjem og mærke efter på min fru høne og så holde godt øje med hende de næste par dage.
Og så vil jeg lige læse lidt om det der sur kro, må jo blive lidt klogere på det.  ::)
Hilsen Mie
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 19 Juli , 2012, 11:05 »
@Mie - det bedste du kan gøre, er nok at læse alt, hvad du kan finde om sur kro - og så ellers nænsomt vende bøtten i vejret på hende nogle gange i løbet af dagen, så hun kan kaste så meget som muligt op.

Jeg har heldigvis aldrig haft en høne med sur kro, men fik et råd af en fjekækyndig dyrlæge engang om, at det bedste at bruge til opløsning af sur kro er Parafinolie emulsion. Se det havde jeg aldrig hørt om før, men nu har jeg sådan en flaske stående, hvis uheldet skulle være ude. Parafinolie emulsion købes på apoteket.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mie

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Juli , 2012, 11:53 »
Tak Helle !
Det vil jeg fluks fare ned og købe, og så prøve at vende bunden i vejret på hende nogle gange først !.  ;D
0,4isa'er
0,1 brun af ukendt race
0,1 kønigsberger
For hygge og æg.