Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: moskus and med vandskræk????  (Læst 8233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
moskus and med vandskræk????
« Dato: 08 December , 2008, 10:06 »
Hej jeg har lige et spørgsmål. Jeg har for et par dage siden hentet en moskusdame(tak søs), og da jeg mener at have lært at ænder kan lide vand, sætter jeg en lav kasse med vand ind til damen :D.  Nu kommer vi så til mit spørgsmål, kan det virkelig passe at jeg har fået mig en and med vandskræk :D??? HAr hun ikke lært at ænder kan lide vand. Hun vil ikke i nærheden af baljen, hun ville godt i starten da der ikke var vand i. Jeg er ret overbevist om, at fruen ikke har tænkt sig at bade, er det helt almindeligt??? Vandet er helt rent, og faktisk lidt lunt da hun fik det(ren luksus ;))
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: moskus and med vandskræk????
« Svar #1 Dato: 08 December , 2008, 17:58 »
Det lyder simpelthen underligt ???, her hos mig, plejer hun at stille sig under vandstrålen, når jeg fylder deres vand skål. Det var nærmest umuligt at få vand i skålen. Når jeg endelig fik vand i skålen, var den normalt pjasket tom i løbet af max 10 minutter.

Men det plejer jo godt nok at være koldt vand - ved ikke om det har nogen betydning.

Før vi havde besøg af ræven, gik hun jo oppe i ande-indhegningen med alle de andre søskende. Der er et nedgravet badekar, som de alle altid har badet i med stor fornøjelse.

Måske du skal prøve med en balje med endnu lavere kanter. Prøv evt. også at smide brødstykker i vandet, dem plejer hun meget gerne at ville snadre/snaske i sig.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 December , 2008, 19:52 »
 ;D Hej søs, godt med tidligere andemor på forum ;D det kan være at hun bare lige skal falde til så. Hun er ellers meget rolig og meget populær ved mine to tøser. Jeg prøver dine gode råd, og ser om hun ikke skulle få lyst til et bad.
Hun får forresten en helt ny familie på fredag :) der kommer en andrik fra 2007 og en eller to hunænder mere. Hvad synes du, skal der være en eller to mere? Hvor mange kan andefar styre? Hun er iøvrigt blevet døbt Gerda and ;D
« Senest Redigeret: 08 December , 2008, 19:55 Fra Metteoskov »
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #3 Dato: 08 December , 2008, 20:11 »
Jeg plejer kun at have 1 mor og 1 far ;D

Jeg prøvede engang, at have 2 ænder til 1 andrik, men selvom de havde flere små huse at vælge imellem, så lavede de rod i reden, så der pludselig var lagt nye æg i reden hos den and, der først startede med at ruge.

Året efter fik ænderne hver deres ande-gård, hvor andrikken så først gik ved den ene, indtil hun havde lavet en redefuld æg og lagt sig på. Derefter flyttede vi andrikken over til den anden mor, så hun også fik lavet en redefuld. Men vi synes, det var lidt bøvlet og har derfor siden bare haft 1 mor.

Hvis vi gerne vil have ekstra mange ællinger et år, tager vi simpelthen ællingerne fra hende et par dage efter de klækket - ind under en varmelampe. Hun kalder lidt på dem et par dage :'(, men plejer så gerne at lave et hold ællinger mere.
<M

Men måske der er nogen, som har andre/bedre erfaringer med flere ænder sammen???
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #4 Dato: 09 December , 2008, 08:52 »
Hejsa - dejligt at høre at det går så godt....åh, jeg måtte godt nok grine da jeg læste overskriften, det har jeg aldrig hørt om før.... ;D

Jeg kan se, at når jeg laver om i stalden eller lignende, så går der lige 2-3 dage før ænderne synes det er helt OK.

Andefar kan fint styre en flok op til 5-6 damer, jo flere damer des mere travlt får han jo bare... ;D - forholdet 1:1 eller sågar 1 andrik til 2 damer kan måske blive for lidt, men det kan du se med tiden. Andrikkerne er meget virile og de kan næsten "ødelægge" ænderne på ryggen/ i nakken da de er så aktive....

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #5 Dato: 09 December , 2008, 09:15 »
@ hanne J

Har du slet ikke problemer med, at de lægger æg i hinandens reder?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #6 Dato: 10 December , 2008, 09:07 »
Ok, ja, tror jeg har prøvet alle varianter - fælles rede - en rede hver hvor de rugede og da de var udruget - "stjål" en andemor samtlige ællinger, så hun havde omkring 30 ællinger under sig.

Så har jeg også prøvet, hvor de lå rimelig tæt og rugede - og lige så stille huggede den ene andemor alle æggene fra de nærliggende reder, hun synes åbenbart ikke hun havde nok æg.. ;D

Jeg synes det var forfærdelig synd for de andre rugende ænder, men opgav hurtigt at gøre noget, lige så hurtigt som jeg flyttede æg, fik hun dem rullet tilbage. Nå, det endte så med at 2 ænder lå side-by-side og rugede.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #7 Dato: 10 December , 2008, 21:07 »
Det er jo netop de problemer, jeg mener.

Har prøvet at 2 ud af 3 ænder havde fælles rede med ca. 45 æg. Nr 3 and gik bare ind, masede sig ned mellem de andre 2 og lagde et æg enagng imellem, når hun havde lyst. 

Ud af alt deres roderi kom der, så vidt jeg husker, 4 ællinger. Synes det er frygtelig ærgeligt med alle de æg, der så går spildt.

Nu hvor vi kun har 1 andemor, ruger hun som regel 15-18 ællinger ud hver forår i et hold og der er normalt slet ingen spildte æg.

Det er måske en særlig rar andefar, vi har, for hun har fin fjer beklædning på ryggen og han plejer at være rigtig sød og rar ved ællingerne. Vi har engang haft en andefar, som ville kaste dem op i luften, så han fik "lov" at gå i sin helt egen indhegning når ællingerne var små.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 December , 2008, 11:43 »
Nu har Gerda(pædagogen ;) fået sig en lille ny familie. hold da op hvor er det nemt at føre ænder sammen, hvis man sammenligner med høns. Gerda har fået en ny mand Manfred og andersine og Minnie er skam ogs kommet med :D (min datter på 5 har bestemt navne) De hygger allerede meget, og gerda som var en virkelig flugt konge er faldet helt til ro og ingen flugt forsøg haft siden der kom en mand til at styre hende ;D De er godt nok hyggelige ;D Dejligt med ænder!!!!

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 December , 2008, 21:14 »
og gerda som var en virkelig flugt konge er faldet helt til ro og ingen flugt forsøg haft siden der kom en mand til at styre hende ;D .... Ha ha. Nej nej, der er ikke noget der virker, som en rigtig mand i huset  ;D ;D ;D

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Februar , 2009, 14:30 »
så er problemet løst. Gerda bader med stor lyst, hun var bare ikke tilfreds med forholdene. Hun har nu fået 30m2 med indlagt indendørs svimmingpool på 4m2. Ren andeluksus, nu vil frøkenen bade ;D
Hold da op hvor er det skønt at se 4 ænder gå helt bananas i lykke over deres nye forhold.

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Februar , 2009, 18:07 »
så er problemet løst. Gerda bader med stor lyst, hun var bare ikke tilfreds med forholdene. Hun har nu fået 30m2 med indlagt indendørs svimmingpool på 4m2. Ren andeluksus, nu vil frøkenen bade ;D
Hold da op hvor er det skønt at se 4 ænder gå helt bananas i lykke over deres nye forhold.

Ja man er vel en luksus and
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #12 Dato: 10 Februar , 2009, 11:51 »
....Har de også en udsprings-vippe..?... ;D

dejligt at høre, at de har godkendt dit svømmebassin

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Februar , 2009, 13:34 »
Nej ingen vippe, men en fin rampe har de da ;D Jeg prøver at ligge et billede ind. Vi bor på en gammel svineejendom. Vi har fjernet inventaret og er ved at renovere alle udhuse(kæmpe projekt), vi har dog beholdt gyllekanalerne under spalterne, og udløbet til fortanken, de steder hvor det kan være til nytte. Eks. Hestenes vaskeplads og ændernes badebassin. Der er prop i så vi kan skifte vandet når det trænger til det. Vi synes det var nemmere end, at skulle overdække et udendøres svømmebassin. Så efter en grundig rengøring kan de nu nyde deres store, om end lidt smalle, indedøres svimmingpool
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2009, 13:37 Fra Metteoskov »