Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønen er hoppet af pinden...  (Læst 4692 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JanneH

• Passiv bruger
Hønen er hoppet af pinden...
« Dato: 09 Juli , 2012, 20:45 »
Min høne er gået i fældning, har tabt næsten hele fjerpragten på rumpen, og de nye fjer er ikke helt klar endnu. Kan det påvirke hendes balance så meget at hun ikke har lyst til at gå på pind? Hun er ellers frisk og spisende...

Og lige et spørgsmål mere... Jeg skal have integreret to kyllinger i flokken, påtænker at sætte en høne ad gangen ind til dem, kan det du? Og er det bedst at starte med den højest rangerede høne eller omvendt? Råd og vejledning modtages med kyshånd! :-)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hønen er hoppet af pinden...
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2012, 20:48 »
jeg tror ikke at hønens fældning påvirker hendes balance, men kunne måske godt påvirke hendes normale adfærd en smule. Hvor gamle er de kyllinger du skal ha ind i flokken?? Det bedste ville måske være og ha et stykke hegn imellem et par dage, og så gøre som du siger
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline JanneH

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2012, 21:29 »
De er seks-syv uger og har de sidste tre uger gået i en indhegning inden i de andres indhegning...

Tak for svar :-)

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2012, 21:33 »
glæder mig, hvis du vil skrive om dine integrationserfaringer, når du har prøvet at sætte en høne ind til dem. jeg har fire kyllinger, der skal samme vej om nogle uger, de står dog endnu under varme i en kasse i køkkenet...
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2012, 21:44 »
Min erfaring er, at den bedste løsning er at sætte kyllingerne ind til de andre når det er mørkt. Sørg for at lave et "helle" til kyllingerne, f.eks. en plade med et hul, der kun er stort nok til kyllinger. Så kan de altid stikke af og gemme sig, hvis de voksne bliver lidt for flittige med opdragelsen :laugh:

Mine kyllinger har både et helle i hønsehuset og et i hønsegården. Held og lykke med det /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2012, 21:53 »
Det bliver under alle omstændigheder spændende. Jeg er mest spændt på, hvad de nye høns er for nogen af temperament. Jeg har fem skikkelige silker i forvejen, som vi har haft fra kyllinger. De fire nye kyllinger er en blanding af blomsterhøns og ?. Det er nogle børnene har fået af farfar. De er store og meget anderledes. De hopper ud af flyttekassen allerede, så vi har måttet ligge net over. Og så er de små-mærkelige. De er efter flere uger ikke trygge ved, når der kommer en hånd ned i kassen - til trods for at det er hånden der kommer med mad og drikke. jeg håber, silkerne vil sætte dem på plads, så længe de er små. De skal ikke komme og tyranissere mine søde silker
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2012, 22:21 »
De er efter flere uger ikke trygge ved, når der kommer en hånd ned i kassen - til trods for at det er hånden der kommer med mad og drikke. 

Det kan sagtens skyldes at de har en indbygget mekanisme der gør at alt der kommer ovenfra er farligt. Vi har lige lavet en kyllingemoder med låge foran, og der er tydeligt forskel på reaktionen nu, kontra dem vi havde i en palleramme sidste år
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2012, 22:23 »
Problemet med at have kyllinger i en kasse på gulvet, er at høns instinktiv, vil flygte fra alt hvad der kommer fra oven, det er en naturlig reaktion, da de er byttedyr for bla. rovfugle.
Bedst er det hvis man har små kyllinger oppe på et bord hvor de kan se når man kommer og at man sætte hånden ind til dem, og ikke ned til dem, man er jo voldsomt stor når man sådan bøjer sig ned over en kasse, i forhold til at komme hen til dem i et bur eller lignende.
Jeg har mine kyllinger i et stort gnaverbur på et bord på mit kontor, og de små kan både se og hører hvem der kommer, hen til dem, og efter nogle dage hopper de op i hånden når jeg kommer med mad.

Prøv at bruge den samme lyd eller sang når du kommer med mad til dem, så de ved at det er det der skal ske. /o så går der ikke lang tid før de kommer stormende for at få
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JanneH

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2012, 21:42 »
Nå, kyllerne løste selv integrationen ved at gå gennem hegnet, ind til de store og sætte sig på pinden som om de aldrig havde bestilt andet... Jeg har så lavet "heller" til dem, både i huset og i gården, som en foreslog, for det er ikke alle madammerne der er lige søde ved små fremmede...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2012, 21:58 »
Tja. Mange af de 'uoverskuelige' problemer omkring høns og kyllinger har det med at løse sig selv.

I min/t 'lille' hønsegård/hønsehus har jeg voksne høns/haner, som har gået der i flere år. Så har jeg 3.3 Brahma som klækkede omkring påske i rugemaskine. Ved samme tid fik en skruk i hønsehuset 2 kyllinger. Jeg har netop i denne weekend 'integreret' 3 Maran og en Brahma udruget i maskine mod slutningen af maj. Triplerugningen som omtalt andetsteds gav 5 kyllinger til de 3 'mødre', som alle gik af reden samtidig. Resterende æg blev lagt under en anden 'flad' høne, som så også fik én lille kylling. Disse kyller er nu ca 1 uge.

Alt dette går sammen i fred og fordragelighed.
Mvh
Erik Andersen