Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ORM  (Læst 22880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: ORM
« Svar #30 Dato: 05 August , 2012, 11:46 »
Janni det kommer jo an på hvad for en slags orm det er. Spoleorm ligner små spaghettier - og ja den ville vel sprælle hvis den er levende. Men de kan vist ikke leve udenfor hønen - kun indeni.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #31 Dato: 05 August , 2012, 14:21 »
øv, bøv hvor er det dog svært.
Glæder mig til mandag morgen så¨håber jeg Doktoer dyr forhåbligt har mere styr på sagerne end mig  *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #32 Dato: 06 August , 2012, 17:44 »
ÅÅÅÅRRHHHHH, nej. Har imorges været på klatte-jagt.
Klinikassiten har lige ringet tilbage. Der er fuld af forskelligt liv. Hun vidste ikke helt hvad de skal have, så jeg skal ringe til Doktor dyr imorgen tidlig.
Øv øv og atter øv!! Måske lidt naivt, men troede da ikke de havde sådan noget skidt når de kommer fra en opdrætter <W <W <W <W
Bunden i huset er behandlet med stalosanf. Og nu bestiller jeg staldchock, drop-lop, og imorgen og et eller andet fra Doktor dyr mod uønsket liv  >:( Så burde jeg være garderet, for uønsket liv ?
Hemexcide skal hentes i Skanderborg, så det går lidt inden vi kommer derop.
Nu skal ALT krible- krable dø!! Og så hedder det hygijene kontrol- hygijene kontrol -og atter hygijene kontrol i fremtiden.

Moskusænder

karina dj

• Gæst
« Svar #33 Dato: 06 August , 2012, 19:03 »
Altså opdrættere kan da ikke sige sig fri for den slags...hvordan skulle de kunne det? Hvis ens høns går frit har de med største sansynlighed en eller anden form for bestand af orm. De er naturens gang...
selv hvis de ikke går frit er det da rimelig svært at undgå de vilde fugle give smitten fra sig  ;)

Det er værd at huske, at det er normalt der er fuld af liv inden i vores dyr, men presset må bare ikke være for stort.

Held og lykke med at jage bæsterne på flugt!
« Senest Redigeret: 06 August , 2012, 19:07 Fra karina dj »

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #34 Dato: 06 August , 2012, 23:03 »
Tak Karina. Jeg ved ingenting om indvendigt liv i dyr.  <A <J
Jeg regnede måske lidt naivt med, at med så mange flotte dyr til opdræt og udstilling, de var i en slags forebyggende behandling. Unden kendskab til opdræt og udstilling ville jeg bare selv være ekstra omhyggelig/forebyggende så mine dyr ikke skranter når de skal præstere. Og/eller smitter andres dyr?
Nå, men nu er det spottet, Jeg tørre øjnene og spiser en kiks  *f og mine dyr kommer i behandling fra imorgen.
Jeg har kontaktet opdrætteren, for at høre om han havde ormekur i store portioner, jeg kunne få lov købe lidt af til lidt billigere pris end hos dyrlægen, men sådan noget bruger han ikke. Han anbefalede saltsyre 1spsk.+ 10 liter vand. Det lyder jo lidt kradsbørstigt. Jeg tror nu jeg holder mig til Doktor dyrs behandlig imorgen når nu de er så massivt angrebet. Så må jeg se at hitte ud af om forebyggelse er godt/skidt Og hvad/hvordan?
Lige nu er jeg bare glad for de ikke ligger æg og vi derfor ikke har spist nogen - Jeg ved nemlig ikke om vi så kunne være blevet smittet? Må lige spørger Doktor dyr lidt om de klamme bæster.

Moskusænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #35 Dato: 07 August , 2012, 00:02 »
Jeg regnede måske lidt naivt med, at med så mange flotte dyr til opdræt og udstilling, de var i en slags forebyggende behandling. Unden kendskab til opdræt og udstilling ville jeg bare selv være ekstra omhyggelig/forebyggende så mine dyr ikke skranter når de skal præstere. Og/eller smitter andres dyr?

Det har ikke med naivitet at gøre. Al begyndelse er svær.
Derfor er det godt vi er mange med samme interesse som kan hjælpe og vejlede hinanden.

Spørgsmål om behandling/forebyggende behandling har lige været oppe i en anden tråd, hvor du kan finde min indstilling i svar #122 fra i går.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10323.msg250470#msg250470

Han anbefalede saltsyre 1spsk.+ 10 liter vand. Det lyder jo lidt kradsbørstigt.

Saltsyrekuren virket mod mange indvoldorm (orm i mave/tarmsystem). Og den er 'lidt' billigere end Dr. Dyr, og så er der ikke tilbagehold på hverken æg eller slagt. Forholdet er 20 ml saltsyre til 10 l vand og det gives over nogle dage.

Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #36 Dato: 07 August , 2012, 00:41 »
- Tak Erik, hvis du bare vidste, hvad jeg har fået lært af super brugbare oplysninger her fra forum. Det er så dejligt, med så mange søde mennsker, der altid er parate til at hjælpe. Tænk hvordan den virklige verden ville være/blive med samme rumlige hjælpsommehed. 

- Vores katte blive også kun behandlet, hvis vi har set orm. Men de bliver jo hverken spist eller ligger æg. De formere sig ikke med henblik på vidre formidling da de alle 3 er neutraliseret. De skal heller ikke udstilles sammen med andre evt. raske dyr. Det er derfor jeg undre mig sådan.

- Hvordan orm/parasitter lever og smitter gennem slagt/æg aner jeg intet om- men lige nu får jeg lidt myrekryb af tanken om at have lavet is, mayonaise osv. som jeg går og drømmer om bliver til realitet når de engang levere æg.

- Saltsyre opskriften. Bruger du den som behandlende eller forebyggende. Evt. hvor ofte. Hvor længe af gangen skal salsyrevandet hældes på, ved hhv. behandlende og forebyggende. Hvad er det der gør det virker?

Moskusænder

karina dj

• Gæst
« Svar #37 Dato: 07 August , 2012, 07:59 »
Som skrevet før er saltsyre kuren aldrig blevet tjekket for om den overhovedet virker. Jeg skåner mine høns for den omgang  ;)

Jeg har aldrig hørt om at orm skulle kunne findes i æg, og der er mange herinde der bruger deres æg uden bekymring. Efter hvad jeg har læst mig til er det indvolde/indmad som de passerer, og derfor har jeg heller ingen som helst bekymring om hverken slagt eller æg.

Du må endelige huske på at opdrætter har samme vilkår som dig ang medicin. Hvis de konstaterer orm/sygdom i flokken, får de udleveret den mængde der er brug for. Der kan ved orm godt være "noget tilbage i flasken", men antibiotika uddeles præcist efter vægt af dyret, hvis hønsene skulle være uheldig at blive ramt af infektion fx.
Så samme vilkår, og så må man naturligvis ikke dele medicinen videre ud til andre  ::)

Jeg håber du snart får sluppet tanken lidt om de bæster, så du fortsat kan nyde tanken dine hjemmegjorte produkter  /o

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #38 Dato: 07 August , 2012, 10:52 »

- Hvordan orm/parasitter lever og smitter gennem slagt/æg aner jeg intet om- men lige nu får jeg lidt myrekryb af tanken om at have lavet is, mayonaise osv. som jeg går og drømmer om bliver til realitet når de engang levere æg.

Hønsenes parasitter(orm) kan ikke leve i pattedyr(menneske) og smitter ikke via æg. Du kan rolig spis æggene, dog husk at  rå æg kan indeholde salmonella.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

karina dj

• Gæst
« Svar #39 Dato: 07 August , 2012, 11:02 »
Jo..hønsenes orm kan godt leve i mennesker hvis vi taler spoleorm  :-[ Og de kan smitte os via jorden hvis vi roder i haven hvor de går, og ikke er grundige nok med at vaske hænder og børste negle... :-[

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #40 Dato: 07 August , 2012, 20:39 »
Nå, så blev jeg det klogere idag. Ingen paracitter "kun" orm.

Doktor dyr forklarede at stort set alle dyr har orm. at disse kun lever i dyrets tarme og indvolde. Og da indvolde jo netop tages ud ved slagt, og holdes væk fra kød (muskler) Ja, så skulle det være usansynligt at smitte den vej. Æg bliver ikke smittet og kan derfor andvendes til konsum og rugning.
Orm var/er altså helt ok. Han fortalte også at ved sunde voksne dyr ville dyret selv holde angrebne naturligt nede. Men han sagde at man kan hjælpe dyret på vej ved at fremme tarmens flora og vitaminer osv. Det giver jo så fint megning med naturlige urter og hvidløgs tilskud. Saltsyre havde han hørt omtalt men havde ingen erfaring med helbredelse/ forebyggelse samt mængder og varighed i behandling/forebyggelse.
Fordi mine høns stadig er ungdyr kunne det være derfor de var så angrebne. Han forklarede også at netop når man ved dyr kunne se angreb i afføring var det tegn på for højt antal orm, og dyret ville have godt af hjælp/behandlig til at bringe balancen iorden.
Alt i alt giver det hele jo fint megning og overensstemmelse med alle de fine svar i alle er kommet på banen med /o
Tusind tak alle i skønne dyrevenner  ;)

Moskusænder

Offline Alexander Patrick Harholt

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 12 August , 2012, 20:16 »
Saltsyre kuren er fin og virker,  skader ikke hønsene i det blandings forhold, 2 hættemål af den lille flaske til 10 liter vand, jeg giver dem kuren i 4 uger, derefter alm vand, Hønsene kan ikke undgå at få orm hvis de går ude. har fået denne opskrift af opdrætter som har den fra andre, og får det saltsyrebehandlingen engang imellem er du sikker på at få bugt med det inden en eller flere har alvorligt angreb, men det er jo op til dig selv hvilken behandling du selv ønsker at behandle dine høns med, men håber du får bugt med ormene
Hilsen

Alexander

Hvid La Fléche

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #42 Dato: 12 August , 2012, 22:06 »
Hej Alexander.

Tusind tak fordi du vidregiver opskriften. Lige nu er de i behandling med dyrlægens kur, fordi de dels var meget angrebet og jeg derfor ville behandle dem hurtigst muligt. Hemexciden ville være lidt tid om at komme og endeligt fandt jeg ikke syrekuren i rette forhold til jeg turde give dem det.
Jeg fandt ud af saltsyren fåes i både 2% og som 30% men jeg ved ikke hvilken en, jeg skal vælge?
Ved orm behandler du så dagligt i 4 uger og stopper?
Hvor lang tid går der mellem de skal have ny forebyggende drik?
Er forebyggende drik samme blandsforhold?
Hvor mange dage skal de drikke den forebyggende drik og så igen pause med rent vand?

Moskusænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #43 Dato: 12 August , 2012, 22:13 »
Har ikke læst hele tråden, men hvor kom dette forebyggende kur mod orm ind i billedet. Man kan ikke forebygge mod en orm hønsene endnu ikke har fået. Man kan kurere efter angrebet ved at slå ormen ihjel.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #44 Dato: 12 August , 2012, 22:17 »
AH-HAAAA.... Troede man gjorde livet surt for orm og æg, så de ikke kunne overleve.
Gad vide om man kan søge staten om S.U. Jeg bliver nemlig så klog hver gang jeg læser forum /o

Moskusænder