Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: underlig adfærd af skruk???  (Læst 2569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
underlig adfærd af skruk???
« Dato: 08 Juli , 2012, 22:47 »
Vores ellers udemærkede orpington har vist en lidt besynderlig adfærd. Hun fik en håndfuld kyllinger da æggene under hende gik til. Dem har hun passet rigtig godt, men så pludseligen aften gik hun på pind med de andre i huset, og så var der ingen kære mor mere. De går sammen med vores dværg maraner, og de sætter kyllingerne en lille smule på plads, men orpen er rigtig meget efter dem. Kan hun komme til det, så tryner hun dem, og osse om aftenen når de kommer på pind så hakker hun dem. Det undrer mig lidt at hun pludselig opfører sig sådan overfor dem. Er det normal adfærd?? Har ikke set andre høner være sådan overfor de kyllinger de selv har opfostret. Det skal lige siges at de ikke har været adskilt udover den ene nat hvor hun mente de skulle klare sig selv
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: underlig adfærd af skruk???
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2012, 00:07 »
Min høne gik med sine kyllinger i 6-8 uger, og så var den kærlighed forbi, og hun begyndte at lægge æg, hun har ca. lagt 4 æg, og nu er hun skruk igen, men gider ikke de tre hun havde, hun vil ha nogle nye, og jeg mener egentlig også hun har været lidt hård ved dem, i starten kravlede de med hende på pind, men blev klogere, så nu sover de på gulvet.
så mon ikke bare der er forskel på mødre
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MEC

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2012, 06:57 »
Mine skrukker(wyandotter + vorwerk) bliver trætte af kyllingerne efter 6-7 ugers ellers upåklagelig pasning. Så bliver skrukken irritabel og giver dem et fur, hvis de kommer inden for rækkevidde.
Når det tidspunkt indtræder tager jeg kyllingerne fra skrukken.
Det er vist bare naturens gang, at skrukken afviser kyllingerne, når de kan klare sig selv.
mvh
Marianne

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2012, 08:20 »
Mine to skrukker blev træt af deres fælles hold kyllinger med to dages mellemrum.. På dette tidspunkt var kyllingerne 4-5 uger gamle..lidt tidligt måske, men de har klaret sig ganske udmærket uden mødrene siden...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2012, 17:09 »
Det var nu osse mest fordi hun blev rigtig bisset. Sådan lige på kanten af hvad dyr herhjemme skal være, så hun er nu tilbage i sin gamle flok. Det har givet ro.
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2012, 17:48 »
Mine to skrukker blev også rigtig stride overfor deres store kyllinger, da først de havde besluttet "at gå fra dem".. Jeg tror det er ganske normalt ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2012, 18:36 »
hende her er så strid at hun osse hakker maranerne når hanen træder dem. Om aftenen når de går i huset flytter hun sig på pinden for og hakke de små. Havde hun ikke været god til og passe kyllinger var hun kommet helt væk. Nu går hun sammen med de store new hampshires, og det går noget bedre, for der er hun ikke den største.
S-K+B-K maran
Mookee i brun