Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger?  (Læst 1213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Kyllinger?
« Dato: 07 Juli , 2012, 23:59 »
Jeg har nye små kyllinger hvor hanen er en stor tre farvet sussex og hønemor er en lys dværg sussex.

Hvordan vil i forvente at disse kyllinger kommer tilsat se ud som voksne? Her tænker jeg både på størrelse og farve? Bliver de enten trefarvede eller lyse, eller er der også muligheder for en blanding af de to farver? Kan nogen af jer udfra jeres hønseviden forudsige resultatet?

jeg har hørt at det primært er hønen som afgør størrelsen på kyllingerne, kan i bekræfte dette? Altså at jeg kan forvente at kyllingerne vokser op og bliver dværgstørrelse fordi deres mor er dværg?

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kyllinger?
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2012, 00:54 »
Jeg kan da prøve at hjælpe dig så godt jeg kan. Med hensyn til størrelsen bliver det nogenlunde en mellemting, men i følge min genetikbog siger den at hanen har en afgørene rolle om det er en mellemting til den store side eller en mellemting til den lille side. Ud fra hvad jeg har hørt og selv oplevet vil jeg umeldbart sige at det er hønen der har størst betydning og derfor burde de efter min erfaring blive en mellemting til den lille side, men i følge min genetikbog skulle det blive en mellemting til den store side. Så der må du bare vente og se hvad det bliver til.

Af farver siger Chicken Calculator at der bliver 50 % guldgule sort-columbia split porcelæn/hvidplettet haner og 25 % guld sort-columbia høner og de sidste 25 % skulle blive rød sort-columbia og hønerne er også split porcelæn/hvidplettet. Så må du se om du kan bruge det til noget og de burde være nogenlunde kønsbestemmene. De helt lyse skulle gerne blive haner hvor de lidt mørkere skulle være høner.

Nu må du så se om det holder stik.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen