Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vedr. udstilling  (Læst 926 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Vedr. udstilling
« Dato: 05 Juli , 2012, 18:09 »
Hvis man fastringer sine kyllinger fra juni-juli-august. Kan man så udstille dem til næste efterår. Tænker her på de store racer, Brahma og Orpington. Dyrene vil jo så være i æglægning..Vil gerne blive lidt klogere på det.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vedr. udstilling
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2012, 18:39 »
Man kan altid udstille sine dyr, de skal selvfølgelig bare være udviklede nok og pæne og hele i fjerdragten. Ellers får de ikke høje point.

Jeg kender en opdrætter af Yokohama og hans haner er meget bedre og mere udviklede på 2. året.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 August , 2012, 22:46 »
Endnu nogle spørgsmål vedr. udstilling og ringning af dyr..

Er der et bestemt antal dyr af samme race der skal udstilles, tænker f.eks. på om man skal udstille mindst 1.2 (el. flere) eller man må udstille kun høner?

Hvad hvis nu jeg vælger at sælge mine dyr med ring på og så køber udstiller dyrene,,så står dyrene vel i princippet stadig i mit navn, så kan han det..eller?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 11 August , 2012, 23:20 »
I England beholder de dyrene til udstilling i flere år end vi gør, de forsøger at få dyrene i fældning inden sæsonen
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 August , 2012, 23:23 »
Så vidt jeg har forstået. Så skal man udstille med sine egne ringe - altså ringe man selv har købt. Ergo, hvis du sælger dem, kan du jo altid klippe ringene af, når køber kommer.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marita

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 August , 2012, 23:57 »
Som jeg har forstået det, kan man godt udstille dyr, man ikke selv har ringet, det vil sige, man kan godt få dem bedømt til f.eks. 95 point, men man kan ikke få præmie herfor, når dyrene ikke bærer ens egne ringe?

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #6 Dato: 12 August , 2012, 00:05 »
Jeg synes tit meget store og langsomtvoksende racer er bedre i deres andet leveår end det første og derfor hvis de ser pæne ud til udstilling kan de sagtens komme med. Nogle ældre dyr ser slidte og grove/klump ud selvom de har fældet og dem skal man selvfølelig ikke tage med. Langhalede racer, som Yokohama, Føniks og Sumatra og Urdværge, samt varieteter i Porcelænsfarvede er ofte også bedre i deres andet eller trejde leveår med hensyn tiludviklingen.

Du kan i princippet godt nøjes med at udstille kun et dyr, men så udelukker man også sig selv fra vise præmier og pokaler. Så det er jo lidt op til en selv. Hvis der er en bestemt klub du gerne vil udstille i, så check deres præmieregler og hvad det kræver for at vinde det forskellige. Det bedste er en trio med begge køn i samme race, farve og tegning for at være nogenlunde sikker på at være med til at vinde lidt forskelligt.

Dyrene skal have egne ringe på for at vinde visse præmier/pokaler. Nogle steder kan de kun få point og intet andet, imens andre steder kan de også få en 1. præmie. Det er lidt forskelligt fra klub til klub. Så de kan godt udstilles, men man skal nok ikke forvente andet end en bedømmelse af dyrene når de ikke har ens egne ringe på.

Vend gerne ringen på hovedet i forhold til når den går normalt. Det gør nemlig at når man tager dyret op og skal aflæse ringen, så vender den rigtigt og dermed går det meget hurtigere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 August , 2012, 10:26 »
Takker for svarene..jeg bliver jo klogere og klogere..

-men det er vel ikke normalt at klippe ringene af dyrene ved salg? Jeg har da ofte købt dyr der er fastringet..
Mvh. Rikke

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 12 August , 2012, 12:07 »
Jeg synes nu heller ikke om at klippe ringene af ved salg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub