Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølet høns  (Læst 3064 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sunkist82

• Passiv bruger
Forkølet høns
« Dato: 04 Juli , 2012, 07:10 »
Hvad kan jeg gøre for mine høns så de kommer sig over forkølelsen. Stort set alle mine høns raller og nyser, og hanerne galer ikke.
Tager imod alle råd  ;D

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Forkølet høns
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2012, 09:55 »
Nu har jeg jo netop lige haft og har stadig høns der nyser, raller og hoster  :-\

Vejen frem for os var en tur til dyrlægen for at få noget pencilin, da der bestemt ikke var bedring, tværtimod.
Først efter de kom på penicillin har der været fremgang, men meget langsomt.

Fandt så også ud af med hjælp herinde fra, at de havde utøj  :-\   Så måske du skal kigge dem grundigt efter, da det svækker deres immunforsvar.

Held og lykke med dem :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Sunkist82

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2012, 10:35 »
Mange tak for svaret, men skal jeg så tage en hane med til dyrlægen? Og vil han så se alle 50 ?  :o
Hvordan giver man penicillin? I vandet eller?

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2012, 10:48 »
Jeg kan kun fortælle om hvad vi gjorde, og det var nemlig at tage en hane med, den der var værst ramt, med til dyrlægen. Der blev spurgt til hvor mange høns vi havde, og så fik jeg medicin ud fra det, som de så skulle have i deres vand.

Jeg ved dog at der er delte meninger herinde om hvad man bør gøre. I starten fulgte jeg rådene herinde fra, men uden held.

Da vi tog til dyrlægen havde det stået på i ca. 14 dage, måske lidt mere og uden bedring.
Derfor valgte jeg at finde en dyrlæge med speciale i fugle, så jeg kunne få en ordentlig afklaring på hvad jeg skulle gøre med hønsene.

Det kommer nok an på hvor længe de har haft det, og hvor slemt det er.
Hoster og raller de, og har vejrtræknings problemer, ja så var jeg kørt til dyrlægen - det er forfærdeligt at se på, og må være endnu mere forfærdeligt for hønsene ikke at kunne få vejret ordentligt.

Det er nok en smags sag hvad man vælger at gøre - pøj pøj med dem :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2012, 21:51 »
Hvordan er det gået med dine høns? Mine hoster og raller nemlig også og har gjort det noget tid, og idag så jeg at hveden kommer hel igennem hanen, og han ser lidt sløj ud. Flere af dem laver også skumklatter. Så hele banden er behandlet for gabes med panacur, men uden bedring.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises