Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Due på æg, hvad skal jeg vide ?  (Læst 7315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fleur Penter

• Passiv bruger
  • Førstegangs høne mor :)
Due på æg, hvad skal jeg vide ?
« Dato: 03 Juli , 2012, 12:50 »
Hejsa!

jeg købte for nogle uger siden 2 mæfikker, og de deles nu om at gå på reden på deres første lille æg. Jeg har givet dem massere af hø, som de har brugt livligt til redebygning, hanen er dog lidt doven i det arbejde :P 

Nu har de efterhånden ligget på rede i 2 uger, og jeg forventer snart at høre små pip :) Jeg har givet dem muslinge skaller, og fuglefrøs blanding til vildt fugle + byg, havre og majsstykker. De synes at holde mest af de helt små perler.

Når nu den lille pipling ankommer, hvad skal de så ha ekstra af, om de skal ha noget ekstra? har ikke prøvet at ha ynglende duer før <3 de er bare skønne.
1.3 Isbar
1.0 Friseret dværg cochin
3.2 Silkies
1.1 Toppet Hollandsk dværg
1.1 bronze kalkun

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Due på æg, hvad skal jeg vide ?
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2012, 13:42 »
Duer kan du kun blive glade for og det er nogle dejlige dyr. Derfor håber jeg også at det kommer til at gå dig godt selvom det måske ikke er det nemmeste du er startet ud med.

Når duerne bygger rede er det hunnen der står for det, men hannen kommer gerne med redemateriale til hende, som en lille gave.

Duerne deler opgaven om udrugningen og hunnen ruger om natten til en gang på formiddagen hvor hannen tager over imens hun får sig noget at spise og drikke og slappet lidt af. På et tidspunkt på eftermiddagen overtager hun så redepasningen igen.

Det tager 19 dage fra det første æg er blevet lagt til at der kommer unger, da de giver sig til at ruge når æg nummer to er lagt. Så har du en ide om hvornår det skal ske.

I ynglesæssonen og når de nye fjer dannes i fældningen er det godt hvis de kan få et fodder med 15 % protein og resten af året vil en blanding med 12 % protein være en god ide. Skaller og Grit må de gerne have fri adgang til så de kan forsyne sig med det de mangler.

Nu kommer problemet så med Mæfikker, da de har et meget kort næb og derfor ikke altid kan opfodre deres egne unger. Nogle racer kan og andre kan kun fodre dem de to første dage og så er det slut, men de kan sagtens fodre unger op af en langnæbet race. På grund af det lille næb kan de heller ikke spise de største kornsorter og dette skal man også tage med.

Derfor hvis du vidste hvilken race du har kunne jeg eller en anden svare på om de selv kan passe deres unger op eller om du skal til at håndfodre dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Fleur Penter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2012, 16:45 »
jaha, okej, tak for info ! :) hannen har et meget lille næb, og hunnen har et lidt større.  Skal prøve at undersøge det :) ellers kan jeg jo lige smide et billede herind :)
1.3 Isbar
3.2 Silkies
1.1 bronze kalkun

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2012, 21:02 »
Et billed vil være det bedste, men ellers kan du gå ind på http://raceduen.dk/ og under Galleri og finde den det kunne være.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Fleur Penter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2012, 01:42 »
der kan man se xD

Jeg har slet ikke en mæffik, så, jeg her 2 kinesere:P  jamen sjovt at købe 1 og finde ud af noget andet. Men det er vist iorden, når de kom fra en dyrhandel, de kan jo ikke vide alt :D
1.3 Isbar
3.2 Silkies
1.1 bronze kalkun

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2012, 06:03 »
Det er vidst over 20 år siden at Kinesere blev regnet med i gruppen for Mæfikker, men derfor kan der godt være nogle der ikke er blevet opdateret.
Kinesere passer selv helt fint deres unger og er gode forældre, så dem burde du ikke få problemer med.

Det er også en race der nemt bliver fortrolige med opdrætteren og er ikke bange for at nappe ham/hende lidt i fingrene.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Fleur Penter

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juli , 2012, 13:49 »
haha, nej det skal jeg love for ! jeg ville se hvor mange æg damen lå på, og jeg kan sige dig hun blev ninja, og slog mig med vingerne og hakkede med næbbet :P nu har jeg lært at det gør man ikke xD de er ikke som hønsene, når de ligger på æg :D hehe

tak igen for info :)
1.3 Isbar
3.2 Silkies
1.1 bronze kalkun