Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad nu - syge høns  (Læst 20032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Hvad nu - syge høns
« Svar #15 Dato: 03 Juli , 2012, 15:10 »
Det giver ihvertfald rigtig god mening :)  Nu er spørgsmålet så om jeg kan hitte nogen  :o

Tjek - jeg går straks ud med en hvid klud  /o

Jeg fik oplyst da jeg købte Brahmaerne at de netop havde fået et pust Staldchock... gik ud fra det var forebyggende nu de skulle flytte, men skal da lige have skrevet og spurgt sælger, hvis hun ikke selv ser tråden her, om der havde været utøj på spil.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 03 Juli , 2012, 15:27 »
Jeg bliver mere og mere overbevist om at der må være utøj på spil, nu jeg igen har læst artiklerne herinde fra.

De er nemlig noget for ikke at sige meget urolige når de går til ro om aftenen kan vi høre, ligesom de pludselig har fundet på, at i stedet for at sidde på pind, skal de alle ligge i en klump ovenpå vindfanget.
Kunne ikke lige greje hvorfor, men det giver god mening hvis der er utøj.

Klude testen er afprøvet, og kunne ikke finde nogen blodmider.
Er der noget med man kan lave en pap test??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

karina dj

• Gæst
« Svar #17 Dato: 03 Juli , 2012, 16:35 »
Jeg tror de fleste høns laver spetakel når de skal falde til ro på deres pinde om aftenen...nogle har faste pladser, og det bliver jo ikke altid respekteret  :police:  ;D

Jeg opdagede ikke mine blodmider i dagtimerne overhovedet. De gemmer sig i sprækker hele dagen og kommer frem ved aftentid når alle er faldet til ro på pindene, for så er der serveret. Gå ud ved midnat med en lygte, og tjek AL træværk mm. de kravler på loftsbjælker, siddepinde, murværk. Små sorte punktumer som bliver røde hvis du trykker på dem  :o Fy for den lede kaptajn det er noget af det klammeste jeg har haft. De kriblekrabler på én selv når man går derfra... Jeg troede nemli at man var sikker hvis man i dagtimerne kunne køre en finger under siddepinde uden den blev rød... niks! det kan man ikke stole på!

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 03 Juli , 2012, 16:53 »
Karina - var det ikke dig der havde lagt billeder ind af dem, hvor de kravlede op ad væggene osv?

Hanerne kan jeg intet finde på, men den ene høne havde et sår nær kloakken, samt et par enkelte steder med rødme.

Ved ikke om "hanefar" der ellers har været min kælehane mente det var ydmygende at blive pillet i måsen, for efterfølgende løb han efter mig bed mig flere gange i foden  /1
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

karina dj

• Gæst
« Svar #19 Dato: 03 Juli , 2012, 16:57 »
 ;D han har ikke været tilfreds, det er helt tydeligt!

Tror du tænker på Lene Rungsteds tråd om blodmider, hun var hårdt angrebet osse. Jeg har noteret rød hud på de høns der har været belastet af utøj her hos mig  :-\
Gør dig selv den tjeneste at ta' lygte med i hønsehuset i aften, og få afklaring på om det er dem. Eller tjeneste og tjeneste, for hvis du har blodmider skal du på arbejde! Big time  :-[

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 03 Juli , 2012, 17:03 »
Nej det må man sige... spadserede lidt rundt i nærheden af ham, og dælme om han ikke syntes han skulle prøve igen, denne gang uden at få fat inden jeg fik verfet ham afsted  *s
Det må så gerne være sidste gang han prøver det, ellers har han en hurtig date med øksen  /1

Ja det er nok Lene´s tråd jeg tænker på - kan bare huske det var helt ekstremt!!  /3
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Serama

• Gæst
« Svar #21 Dato: 03 Juli , 2012, 17:07 »
Det undrer mig faktisk, at der ikke er nogen der mistænker et udbrud af ILT (Infektiøs laryngotracheitis). Der har været en del udbrud, rundt om i landet, af denne sygdom i den senere tid.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 03 Juli , 2012, 17:11 »
Symptomerne skulle så vidt jeg er oplyst ikke stemme overens med symptomerne mine høns har?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 03 Juli , 2012, 17:46 »
Nå, nu har vi tjekket hønsene igen, og de har en masse sorte prikker i huden og langs nogle af fjerene.
På især Brahma hanen er han meget fedtet hvor de sorte prikker er.

Det er primært over kloakken, på gumpen nærmest.

Har prøvet at komme vand på prikkerne, men det udløser ikke blod, som når man tjekker hunde for lopper f.eks.

Hvad i alverden er det for noget kryb de har fået??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 03 Juli , 2012, 18:10 »
ha ha jeg klippede mine høns bagi, også hanen, og der gik flere dage hvor han stod på stive ben, og gloede hver gang jeg viste mig, han er bare blevet sur, men det skal gå over igen...
Hvad de sorte prikker angår, ville jeg tro lus, men er ikke sikker på det, men hvis det klistre fast til fjererne, kunne det være
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 03 Juli , 2012, 18:19 »
Åh hvor ydmygende at være en ellers stolt hane, og blive klippet bagi  ;D

Jeg tror vores har en fod fetish, for har set han  hakker efter hønsenes fødder også  :o
Nå han bliver nok god igen som du siger :)

Mht. lus så synes jeg ikke vi fandt nogle grå væsener som der beskrives de er, og intet der så levende ud, men derfor kan de jo snildt være der.
Det var en masse sorte prikker primært på huden, og man blev fedtet af at røre ved dem i de områder?
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #26 Dato: 03 Juli , 2012, 18:31 »
Lusenes afføring ligner sorte små klatter, lidt ligesom små stykker indtørret tjære. Jeg måtte lede læææænge før jeg så levende lus, selv om jeg havde mistanke om utøj. Jeg ledte og ledte og ledte. Da Frede var mest syg, gennemgik jeg hans fjerdragt nøje, men fandt kun "sorte tjæreprikker". Jeg opdagede lusene ved, at en var hoppet over på min hånd og kravlede rundt. Selve lusen er grå. Mine høns blev behandlet med frontline spray og huset blev totaltrenset, dvs. alt blev taget ud, væggene vasket ned med sæbe, gulve og sprækker drysset med lusepulver og hus og pinde sprayet med staldchok. Behandlingen af huset blev gentaget en uge efter. Redekassen er skiftet ud med røde plastkasser med frisk hø i.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 03 Juli , 2012, 18:40 »
Tak Tanja, det lyder bestemt som det - desværre :-\

Hvor køber du lusepulveret henne og hvor og hvor meget Frontline sprayer du på dem? Og hvor tit sprayer du dem?

Det er noget nærmest umuligt at vaske væggene ned hos os, da det er uhøvlede klinkebrædder :(
Ville det mon være en løsning at male det i stedet for, så alle sprækker bliver lukkede og så drysse lusse pulver ud efterfølgende?

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 03 Juli , 2012, 18:47 »
Det undrer mig faktisk, at der ikke er nogen der mistænker et udbrud af ILT (Infektiøs laryngotracheitis). Der har været en del udbrud, rundt om i landet, af denne sygdom i den senere tid.

Hvor har du den oplysning fra. ILT er en anmeldelsespligtig sygdom. Der er rapporteret et tilfælde i region vest den 22/6 2012. Ellers skal man tilbage til 2010.

Sygdom    Dyr    Region    Dato for mistanke    Mistanke type    Endelig test    Status    Vis
Resultat    Dato    Type
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Nord    13-02-2009    Laboratorie mistanke    Positivt    13-02-2009     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Nord    04-05-2009    Klinisk mistanke    Positivt    05-05-2009     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Syd    22-06-2009    Klinisk mistanke    Positivt    22-06-2009     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Syd    17-09-2009    Laboratorie mistanke    Positivt    17-09-2009     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Øst    08-12-2009    Klinisk mistanke    Positivt    08-12-2009     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Vest    31-03-2010    Klinisk mistanke    Positivt    31-03-2010     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Vest    11-06-2010    Klinisk mistanke    Positivt    11-06-2010     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Øst    08-07-2010    Klinisk mistanke    Positivt    08-07-2010     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Vest    09-07-2010    Klinisk mistanke    Positivt    09-07-2010     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Vest    08-11-2010    Klinisk mistanke    Positivt    08-11-2010     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Vest    17-12-2010    Klinisk mistanke    Positivt    21-12-2010    Klinisk undersøgelse    Smittet     Vis
Infektiøs laryngotracheitis    Fjerkræ    Region Vest    22-06-2012        Positivt    22-06-2012     Laboratorieundersøgelse    Smittet     Vis
(kilde: levnedsmiddelstyrelsens hjemmeside den 3/7 2012 kl.18.30)
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #29 Dato: 03 Juli , 2012, 19:02 »
Tak Tanja, det lyder bestemt som det - desværre :-\

Hvor køber du lusepulveret henne og hvor og hvor meget Frontline sprayer du på dem? Og hvor tit sprayer du dem?

Det er noget nærmest umuligt at vaske væggene ned hos os, da det er uhøvlede klinkebrædder :(
Ville det mon være en løsning at male det i stedet for, så alle sprækker bliver lukkede og så drysse lusse pulver ud efterfølgende?
Ja, det ville måske være en god idé at male med noget maling med høj glans og fuge revner og sprækker. Da vi flyttede ind herude på Overdrevet, havde ejerne brugt uhøvlede brædder til loftet (!) som de havde givet højglansmaling. Det var ikke nemt at vaske, men det var dog nemmere end hvis det havde været helt rå brædder.

Jeg købte lusepulver i England via denne side: http://www.pandtpoultry.co.uk/. De har også en supergod spray "Total mite kill liquid".

Frontline: et pift under hver vinge og et i rumpen. De har fået to gange med 2 ugers mellemrum.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"