Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølelse, utøj, skruk? Spørgsmål vedr. syg høne  (Læst 2891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lis V

• Passiv bruger
Forkølelse, utøj, skruk? Spørgsmål vedr. syg høne
« Dato: 02 Juli , 2012, 21:22 »
Min "gamle" høne er forkølet på anden uge nu. Den hiver efter vejret, sover en del men spiser og drikker. Dvs. indtil i går hvor den besluttede at blive i redekassen hele dagen. Jeg kan ikke se noget fysisk galt. Men jeg så små krible krable dyr på den. Tænker så at jeg bedre kan forstå at den ikke kan slippe af med forkølelsen pga af utøjet.
- Men kan det virkelig passe at de lægger sig skruk når den hiver efter vejret og er skidt tilpas? den bliver vred når jeg vil røre ved den og er jo ellers kælen og blid....
- Jeg har sprøjtet redekassen med staldchok, men kan jeg også sprøjte en høne der hiver efter vejret?
- Jeg har også noget Frontline til hund 10-20 kg, kan jeg evt dryppe en dråber af de på dem alle?
- Hvad med kyllingerne som er 9 uger nu?
I morgen ordner jeg begge hønsehuse og sprøjter efter rengøringen.
De får hvidløg, men den syge har intet rørt i går og i dag.

Mange spørgsmål, men er lidt i tvivl her... :-[
« Senest Redigeret: 02 Juli , 2012, 22:29 Fra Lis V »
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Forkølelse, utøj, skruk? Spørgsmål vedr. syg høne
« Svar #1 Dato: 03 Juli , 2012, 07:18 »
Hej Lis,

Det lyder skidt med din høne. Jeg tror måske hun har brug for noget antibiotika for at komme sig - prøv at forhør dig ad hos dyrlægen. Jeg gav 70 kr. for en 10 dageskur til Frede.

Jeg har læst at frontline til at dryppe med skulle være mindre godt til høns, hvorimod sprayen skulle være glimrende. Jeg har selv prøvet sprayen, og den er nem at have med at gøre, og tager krible-krablerne hurtigt og effektivt. Jeg købte mit via et onlineapotek i Tyskland, hvor det er halv pris i forhold til DK.

Jeg tror godt du kan spraye din forkølede høne med lidt staldchok, men jeg ville foretrække noget der ikke bliver forstøvet så meget, netop som frontline sprayen. Det er som at spraye med vinduespuds.

Kyllingerne kan du sagtens give et strint staldchok.

Hvis du har mulighed for det, så isoler den syge høne og giv hende en varmelampe - og så giv dyrlægen et kald. Det er ikke altid at god pleje og hvidløg er nok, til at få bugt med baktusserne :-\.

God bedring med hønen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2012, 07:31 »
Jeg vil give Tanja helt ret - få fat i dyrlægen. Det er ikke godt, når hun er holdt op med at tage føde til sig. En antibiotika kur kan hurtig kurrere hende, hvis hun har en infektion i luftvejene.

Pøj, pøj og god bedring
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lis V

• Passiv bruger
Forkølelse, utøj, skruk? Spørgsmål vedr. syg høne
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2012, 13:55 »
Tak for svar begge to. Hønen løste selv problemet. Hønsehusene er ordnet efter alle kunstens regler og lidt af mine. Hønsene blev sprøjtet. Hønen lagde sig småskruk og var jo derfor let at komme til og at holde øje med. Hun spiser, raller ikke mere og er ikke så meget inde i dag. Kammen skrigende rød og flot. Så det at hun puttede et par dage, var vist det der skulle til. Nu må jeg bare vente og se om hun vil skrukke eller ej. Men igen, tak for hjælpen. Havde fundet dyrlægens nummer frem da putte kom spankulerende som intet var hændt :-)
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2012, 14:16 »
Godt at høre /o.