Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En af vores marankyllinger skranter, hvad fejler den?  (Læst 5913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hlau_99

• Passiv bruger
En af vores marankyllinger skranter, hvad fejler den?
« Dato: 30 Juni , 2012, 08:36 »
Vores dygtige skruk passer på en folk marankyllinger, der nu er næsten 4 uger gamle. Indtil for et par dage siden gik alting fint, men nu er en af kyllingerne begyndt at se sølle ud. Den bevæger sig kun langsomt rundt, og virker usikker på benene. Den hænger også lidt med vingerne, men det virker dog ikke til at hverken ben eller vinger er stive. I går virkede den koldere end dens søskende, så vi varmede den i hænderne indtil skrukken lagde sig, så hun kunne varme den. Det er en af de største kyllinger i kuldet, og virker ellers ikke skravlet.

Nogle bud på hvad den kan fejle og hvad vi kan gøre?
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde
6 uspecificerede hvide Sussexkyllinger

karina dj

• Gæst
Sv: En af vores marankyllinger skranter, hvad fejler den?
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2012, 09:32 »
Alle plejer at himle op om mareks når du skriver disse symptomer, og det er da osse ganske givet en mulighed!
Det håber jeg ikke for dig.
Den kan osse være mat pga andre ting f noget der er galt i maven, forkert udvikling bla bla, og er man mat så hænger man altså lidt med næb, vinger og har ikke styrke til at stå på sine ben.

Jeg ville nok isolere den ene kylling under varmelampe for at se hvad den giver for en klat. Og for at håbe på den ikke smitter resten af flokken hvis det er mareks.

Held og lykke med den  :)

Offline hlau_99

• Passiv bruger
Re: En af vores marankyllinger skranter, hvad fejler den?
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2012, 09:50 »
Vi så den klatte i går. Den har tynd mave og klatten var lysegul. Jeg har lige kigget på den igen og den har IKKE stive ben, men den ser træt og usikker ud.
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2012, 10:38 »
Nogle gange er fred og særligt varme, samt lækkerier det som kan få dem på toppen igen  /o

Lav noget havregryn med A38 og lidt kartoffelmel...a la hønseguf men uden løg/hvidløg hvis den har dårlig mave  ;)

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2012, 15:09 »
Lav noget havregryn med A38 og lidt kartoffelmel...a la hønseguf men uden løg/hvidløg hvis den har dårlig mave  ;)
Tja, jeg ville nu netop give den i hvert fald hvidløg, hvis den har dårlig mave - det er med til at slå evt. bakterier ned, og det er derfor det er med i opskriften ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline hlau_99

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2012, 16:27 »
De har fået noget hønseguf, det skader i hvert tilfælde ikke. Desværre kan vi også se, at kyllingerne har noget utøj i fjerdragten (nogle lysebrune mider eller lus på et par mm). Den sløje kylling har, nok ikke overraskende, flere end de friske. Vi vil derfor hurtigst muligt få fat i noget StaldChok. Hønsehuset får en tur, men skal det også sprayes direkte på høns og kyllinger?
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2012, 16:51 »
Ja det skal, spray løs! Men jeg tænker også coccidiose, det skal de have medicin for.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2012, 17:40 »
Tja, jeg ville nu netop give den i hvert fald hvidløg, hvis den har dårlig mave - det er med til at slå evt. bakterier ned, og det er derfor det er med i opskriften ;)

Tjaaa, jeg har nu altid ladet mig fortælle at løg er svært at fordøje, og derfor ikke det bedste at gi' en mave der i forvejen er slået ud  ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2012, 18:04 »
Har du tjekket hønsebæerne under "sygdomme"? Der er et link....
Jeg tror heller ikke hverken på hvidløg eller hønseguf som helbredende religion. Det er OK som en del af en varieret næringsrig kost - men ingen mirakelkur. Det synes jeg faktisk også at vi får dokumenteret her, hvor fjerkræejere ofte prøver at løse alle problemer med hønseguf. Det virker bare ikke....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Zoro

• Gæst
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2012, 07:45 »
Kunne være forstadiet til Coccidiose ???

J.C.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2012, 10:13 »
@Ankerine
ENIG
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline hlau_99

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 Juli , 2012, 12:43 »
Det ser ud som om tiden (og måske også de seneste dages varme) har løst problemet. Kyllingen virker frisk igen, slår lejr i foderskålen og springer omkring som sine søskende. Vi har fået købt en "Fluefri" spray, som bemeldte kylling har fået et par pust af, og den er nu utøjsfri. I dag får resten af flokken en tur. Jeg er ikke meget for at bruge insektgift, selv om pyrethin er godkendt til økobrug, men jeg synes heller ikke at hønsene skal trækkes med utøj.
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 02 Juli , 2012, 16:17 »
Kulde er nok den allerstørste fare for kyllinger, de kan gå helt istå, hvis de bliver kolde, og så går maven også i udu.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hlau_99

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2012, 16:29 »
Kulde er nok den allerstørste fare for kyllinger, de kan gå helt istå, hvis de bliver kolde, og så går maven også i udu.

Ja, og når de 7 andre kyllinger vil drøne rundt, er det svært for nr 8 at overtale skrukken til at lægge sig og give lidt varme.
Henrik

0.4 Welsumer, Rustrøde