Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugehøne - kan hun dø af sult ???  (Læst 9382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VibekePie

• Passiv bruger
Rugehøne - kan hun dø af sult ???
« Dato: 30 Juni , 2012, 08:17 »
jeg har en dværghøne til at ligge på æg, nu på 7. døgn.
Jeg har set hende et par gange stå og æde af det foder, der står i huset, hvor hun ligger, men de sidste 3 dage har jeg ikke set hende ude.
3 dage siden skærmede jeg hende af med en netramme, så hun har ca 1 m2 for sig selv, med sin redekasse, foder og vand - jeg har ikke flyttet hende, blot sat en netramme op der hvor hun lå.
Siden da har hun ikke spist af foderet eller afleveret klatter, så vidt jeg kan se.
Har prøvet i dag at tage hende ud af reden og placeret hende foran foderet - hun lå bare og gloede - da jeg så til hende 5 min senere var hun bare gået ind på æggene igen.
Kan hun ligge derinde og sulte ihjel  :-[ :o
Hjælp.

hilsen Vibeke

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rugehøne - kan hun dø af sult ???
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2012, 08:37 »
Hvis hun har adgang til foder og vand, så skal du ikke være nervøs.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline VibekePie

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2012, 08:47 »
Hun  har foder og vand lige ved redekassen, hun skal dog gå af reden for at nå det  :laugh:.
Jamen så regner jeg med at hun selv klarer det. /o

Mange tak.

Offline VibekePie

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2012, 07:55 »
Så nærmer tiden sig  ;D, på onsdag skulle der komme kyller.
Og hun lever stadig i bedste velgående, er set ude i gården og støvbade og spise, ligger ellers som limet til æggene.
Desværre er der en høne mere, som har fundet på at ligge og ruge  - i en tom rede  :o, for jeg hugger æggene under hende.
Jeg må i gang med diverse afskrukningsmetoder fra forummet  :-\
Iøvrigt skal jeg hygge mig hele dagen - fylder 60 i dag  ;D

hilsen Vibeke

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2012, 09:04 »
tillykke med fødselsdagen vibeke. <I
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2012, 09:08 »
 <I
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2012, 10:41 »
Tillykke med fødselsdagen Vibeke <I - og forsinket fødselsdagsgave på onsdag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2012, 11:30 »
Mine høner får lov at ligge på tomme reder til de ikke gider mere, min erfaring er, hvis man afskrukker på en eller anden snedig måde, så bliver de skruk igen kort efter.
Når de rejser sig af sig selv efter ca 4-5 uger, uden resultat, så gider de ikke det mere.

HUn skal selvfølgelig ikke stjæle den andens kyllinger, men hvis der er nok, kan du jo overveje, at give den nye skruk, nogle af kyllingerne, så rejser hun sig jo med kyllingerne.
Hvis du vælger det, så pas på, at de to damer ikke kommer op at slås om ungerne.

Tillykke med den runde dag  <I
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2012, 15:47 »
Tillykke:-)

jeg var også mest til bare at lade skrukken ligge, til den ikke gad mere, men da der var gået mere end 50 dage og den ene af tre skruk nærmest var skind, ben og fjer, kunne jeg ikke holde det ud mere. Jeg frygtede, den ville dø af sult.

Jeg fandt ud af, at der er blandede meninger og erfaringer med spandemetoden, men den virkede her. Treogethalvt døgn under en spand med to gange udgang i døgnet skulle der til. Jeg afskrukkede to på samme tid under hver sin spand. Det er nok halvanden måned siden, og de er endnu ikke blevet skruk.
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2012, 17:57 »
 <I <I <I
Stort til lykke med den runde dag ;D.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 14 Juli , 2012, 23:14 »
Stort tillyke med dagen.

Og held og lykke med klækningen midt i næste uge.

Et godt råd.

Lad være at 'kigge til æggene', men afvent at hønen færdiggør rugningen. Du er ved den kritiske fase (18. dag) nu, og hønen skal have ro til at færdiggøre hvad hun har påbegyndt. Enhver indgriben/forstyrrelse over de næste dage kan forringe resultatet af klækningen.

Så sid på hænderne et par dage.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline VibekePie

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Juli , 2012, 16:07 »
hej alle hønsefolk

Tak for lykønskningerne på min runde dag i lørdags.

Til morgen pippede det under hønen - mindst 2 ku jeg høre.
Her kl 16 var hun gået af reden med 6 fine kyller, 2 dværg af mine egne samt 4 ud af de 6 store æg jeg havde købt og lagt til.
De 2 sidste æg er checkede og indeholder blot gult smat.
Har forsigtigt fjernet redekassen ( hun går i blød strøelse indendørs), så de har mere plads, hun passer dem fint og de er livlige.De har kyllinge-start foder og vand i flad skål.Lader dem gå inde ( i hønsehuset, delt fra de andre høns med en netramme)i en uges tid og lukker dem så sammen med de andre høns, regner jeg med.

hilsen Vibeke

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 Juli , 2012, 08:44 »
Hvor er det skønt der er kommet fine kyllinger jeg venter kyllinger efter fredag. Er ikke helt sikker på hvad dag. Min skruk spiser heller ikke så ofte og ligner allermest en der helst vil sove og sove tømremænd ud  :P. Dog jan jeg se hun er i fodret ind imellem men ikke nødvendigvis hverdag. Men overlevede din overlever min nok også. Hun går alene og er uforstyrret..
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 24 Juli , 2012, 08:56 »
Jeg har en høne, der forlod flokken ca d.7 juli, og da jeg ikke ved vidste hvor hun holdt til, har jeg holdt øje med om hun overhovedet kom tilbage, da hun jo også kunne være forsvundet af andre grunde, eller være blevet spist i ly af mørket.
Hun kom i går, og hugge mad i sig som om hun aldrig havde fået mad før, og hun ignorerede at de andre hakkede ud efter den nu fremmede.
Hun åd og drak og listede så af igen, med mig i hælende, på passende afstand.
Op over møddingen, ned på den anden side, til venstre og ind under brændenælderne, der kunne jeg så lige skimte at hun lagde sig, godt tilfreds, til rette igen.

Hun kan have været ude i møddingen og finde korn og orme, de andre går jo tit i møddingen, men jeg kan ikke vide det, i hvert fald ser hun ikke døende ud....

Åhh at være en høne.... <D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 24 Juli , 2012, 09:54 »
Jamen så er det jo lige op over Ina *y
Du ser hende nok om en uges tid med en hale af kyllinger. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk