Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeproblemer  (Læst 5380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Spoton

• Passiv bruger
Rugeproblemer
« Dato: 29 Juni , 2012, 22:19 »
Jeg har fået fat i et gammelt skrummel af en Primula rugemaskine, alt fungerer fint og efter at have kørt den ind over 4-5 dage lagde jeg æg i maskinen, men i min iver tænkte jeg ikke på at det måske havde været en ide at descinfisere den med en omgang VirkonS, maskinen har ikke været i brug de seneste 4-5 år så den lugter lidt "gammel" og tørt.
Jeg lagde 18 æg i da jeg lyste dem på 7. dagen var der hele 10 ubefrugtede æg, en del af disse var fra "industrihøns" og min Brahmahane, kan det passe at "industrihønsene" ikke er frugtbare?
Nå men summs summarum så fik jeg kun 4 kyllinger ud af de 18 æg og det skal gøres bedre næste gang, så:
1. betyder den manglende descinfiktion at nogen fostre er døde mellem 7. og 18. dagen
2. jeg er noget i tvivl om hvor meget, hvor længe, hvordan æggene skal køles ned hver dag, skal jeg bare åbne lågen i 10 min eller hvad?
3. kan man godt ruge flere hold æg (f.eks med en uges interval) og hvad gør man så omkring klækning?

Jeg glæder mig RIGTIG meget til at høre Jeres mening og til at komme igang med Primula igen.
2.3 Legbarfarvede Orpington, 1.7 Guld/sortsømmet Sebright, 1.3 sølv/sortsømmet Sebright  1.4 Maran, 0.7 Dværg wayandotter, 0.2 Araucana, 0.1 Gammel Dansk Hønsehund, 0,1 Jack Russel,  1.1 huskat, 2.0 Varmblod, 0.1 Welsh sec. D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Rugeproblemer
« Svar #1 Dato: 29 Juni , 2012, 22:41 »
Æggene er jo kun befrugtede hvis hønerne er blevet parret. Måske er dine haner selektive mht hvem de vil træde.

Jeg tror ikke du behøver at desinficere med VirkonS inden rugning.

Du behøver ikke køle æggene ned under rugning.

Jeg har ikke prøvet interval-rugning, men jeg ved andre har gjort det med godt resultat.

Hvordan ved du at nogle af fostrene døde mellem dag 7 og dag 18. Kunne de ikke være døde på dag 20?

Jeg kender ikke Primula rugemaskinen. Men du skriver at du har kørt den ind over 4-5 dage. Har du brugt kontrol måleudstyr for fugt og temperatur for at bedømme om disse ting er som de skal være?
Mvh
Erik Andersen

Offline Spoton

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juni , 2012, 22:50 »
Da jeg lyste på 18. dag var der blodring i nogen stykker som var levende på 7. dag!

Jeg har et digitalt rugetermometer og udsvingene har være fra 37,6-37,8 grader
Jeg har kørt med ca 40% fugtighed indtil dag 18 og derefter ca 60 men jeg synes det er lidt svært at holde en konstant fugtighed..... nogen tips?
2.3 Legbarfarvede Orpington, 1.7 Guld/sortsømmet Sebright, 1.3 sølv/sortsømmet Sebright  1.4 Maran, 0.7 Dværg wayandotter, 0.2 Araucana, 0.1 Gammel Dansk Hønsehund, 0,1 Jack Russel,  1.1 huskat, 2.0 Varmblod, 0.1 Welsh sec. D

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2012, 12:50 »
Skal vi ikke se et billede af vidunderet? /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Spoton

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2012, 13:52 »
Den ser sådan ud

Offline Spoton

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2012, 13:53 »
og skulle være danskproduceret i 50'erne, min er så kun en del af en meget større maskine

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2012, 14:05 »
Jeg syntes kun at jeg har set blodring meget tidlig, prøv at dobbelt tjekke dit termometer med et sygetermometer inde i maskinen. Jeg vil tro temperaturen er forkert. Har du ikke blæser i?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2012, 14:57 »
En flot gammel maskine.Og det er en meget god termostat du har sat på den.Jeg bruger samme slags i en af mine maskiner.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Spoton

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2012, 17:01 »
jo, der er blæser i, jeg prøver da at dobbelttjekke, der KAN self være fejl i et spritnyt digitaltermometer også :P

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 Juni , 2012, 17:11 »
Prøv at tjekke med et såkaldt lægetermometer.Det er 100 % nøjagtig. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juni , 2012, 18:32 »
Så skal du heller ikke køle æggene eller lufte dem ud så vidt jeg ved. Er der ikke sådan nogen udluftninger i?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.