Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Næbtrimning.  (Læst 2569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Næbtrimning.
« Dato: 29 Juni , 2012, 16:37 »
Jeg har pt. 8 stk. Japanske vagtelkyllinger,4 uger gamle.Man kan sige det er en lille flok til opstart men det kan lykkes hvis ikke der er for mange haner.Netop p.g.a. så få kyllinger , vil jeg gerne holde liv i dem alle,såfremt de er sunde og raske.Der er så opstået det problem,at den ene kylling er begyndt at pille fjer af ryggen på de andre .Jeg kan så gøre 2 ting for at komme problemet til livs.Aflivning eller næbtrimning.Nogle påstår det er dyremishandling at næbtrimme.Er det ikke dyremishandling at resten af flokken skal jagtes hele dagen for at få fjerene pillet af ?Jeg har næbtrimmet den ene kylling og problemet eksisterer ikke mere.Kyllingen kan tage foder til sig men den kan ikke pille fjer.Den forsøgte de første par timer men har tilsyneladende opgivet.Der er igen ro i flokken.Det er jo ikke det halve næb der er klippet af men derimod ca. 1 m.m.Selve spidsen er væk og det er nok.Er der andre der har erfaringer med næbtrimning ? /o /o /o
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2012, 17:07 Fra Tranum. »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
Sv: Næbtrimning.
« Svar #1 Dato: 29 Juni , 2012, 17:13 »
Hej Tranum

Jeg ved ikke, om det gør ondt på en fugl at blive næbtrimmet. Men efter min overbevisning er et indgreb, som enten volder dyret smerte eller forhindrer det i at udvise/gennemføre dens naturlige adfærd, i dette tilfælde ordne fjerdragten,  dyremishandling. Så efter min bedste overbevisning er svaret ja: Det er dyremishandling.

Næbtrimning er en af de få markante forskelle på økologiske høns (ikke tilladt) og fritgående høns (tilladt).

Desværre har jeg ikke forstand på vagtler, og har derfor ikke et alternativt forslag udover det, du selv nævner - aflivning. Men jeg håber, at andre herinde måske har et par goer råd fx til aktivering eller ændringer i miljøet, som kunne aflede opmærksomheden fra en belastende adfærd.

hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juni , 2012, 17:44 »
Jeg er i lighed med Lone betænkelig for at et indgreb som næbtrimning, da jeg ikke mener der er ret meget dyrevelfærd i det (i alfald for dyret der får trimmet næbet med mulig smerte til følge, OK vel nok for dem som så ikke bliver pillet af denne) ;)

Men kan købe nogle næbringe som ligner et C, de er i 3 str. og den mindste er til f.eks. agerhøns fra 4 ugers alderen.
Jeg ved ikke lige hvordan det evt. kunne passe til vagtlen rent str.-mæssigt.

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2012, 17:52 »
Jeg tror man skal skelne mellem næbtrimning som det sker i industrien, samt at klippe den yderste spids af et næb som Leif har gjort her. Forhåbentligt kun det der skulle til, for at den ikke kan skade de andre, og ikke som i industrien en afsvitsning af det halve næb...som netop bliver svitset for at stoppe den blødning indgrebet forsager! Intet under det er smertefuldt!

Ja, der er blod i et næb på lige fod med der er blod i hanens sporer, som vi osse ville "trimme" hvis vi mente de var til skade for resten af flokkens individer  ;)
Jeg klipper osse hundens negle så den ikke ridser gulvene for meget, men ikke så det bløder  ;)

Tror Leif fisker efter en debat her  ;D ta'r jeg fejl? ...du plejer nok at være fremme i skoene ang. dyrevelfærd  ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2012, 19:26 »
Hvis man bare klippe den alleryderste spids, så gror det ud igen. Man kan også sagtens klippe/trimme næb som er for lange.

Det er ikke være end at klippe kløer.

Næbtrimning i industrien er en helt anden ting, her gror næbbet aldrig ud igen, for der er klippet/brændt en bid af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Per Jakobsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2012, 20:38 »
Der er så opstået det problem,at den ene kylling er begyndt at pille fjer af ryggen på de andre.
Den er bare ved at blive kønsmoden, hvis der er andre haner imellem vil de følge efter og gøre nøjagtigt det samme, når de også bliver kønsmodne.
Når hanen skal parre sig med hønen holder den fast i "nakke"fjerene, og de kan godt blive lidt afpillede, og hvis det blive ved kan der komme store åbne sår (som de andre så begynder at hakke i)

Jeg syntes ikke næbtrimning er en mulighed i hobbyfjerkræhold, det er noget man bruger i industrien.
Giv dem istedet noget mere plads, sørg for at de har mulighed for at skjule sig/gå i læ, under grene eller andet hvis de ikke gider at parre sig.
Del dem op i haner og høner, og sæt dem sammen igen når du ved hvor mange haner/høner der er, i et forhold der passer, og slagt overskuds hanerne.
Med 8 kyllinger kan der være overvægt af haner, det vil resultere i at hønerne vil blive "parret ihjel" hvis de ikke har mulighed for at stikke af eller gemme sig.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juni , 2012, 21:21 »
Synes jeg har set andre steder her på forum at man kan komme fjerpilning til livs ved at smøre noget hjortetaks-olie på fjerene på de andre. Det var da nemmere og det skader ingen. Man går vel sjældent selv og lugter til hønsene/vagtlerne. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2012, 10:01 »
Jeg tror man skal skelne mellem næbtrimning som det sker i industrien, samt at klippe den yderste spids af et næb som Leif har gjort her. Forhåbentligt kun det der skulle til, for at den ikke kan skade de andre, og ikke som i industrien en afsvitsning af det halve næb...som netop bliver svitset for at stoppe den blødning indgrebet forsager! Intet under det er smertefuldt!

Ja, der er blod i et næb på lige fod med der er blod i hanens sporer, som vi osse ville "trimme" hvis vi mente de var til skade for resten af flokkens individer  ;)
Jeg klipper osse hundens negle så den ikke ridser gulvene for meget, men ikke så det bløder  ;)

Tror Leif fisker efter en debat her  ;D ta'r jeg fejl? ...du plejer nok at være fremme i skoene ang. dyrevelfærd  ;D

Det jeg har klippet er kun den yderste spids på overnæbbet udenfor blodåren.
Du har ret , Karina , jeg fisker men det er efter andre brugbare metoder end trimning :-)   :-)
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 Juni , 2012, 10:07 »
Synes jeg har set andre steder her på forum at man kan komme fjerpilning til livs ved at smøre noget hjortetaks-olie på fjerene på de andre. Det var da nemmere og det skader ingen. Man går vel sjældent selv og lugter til hønsene/vagtlerne. ;)

Hjotetaksolie er da en mulighed.Jeg har før brugt det på høns.Det er bare et svineri uden lige i den tid de går med det og det skal jo smøres på alle steder hvor der bliver pillet.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 Juni , 2012, 10:10 »
Jeg er i lighed med Lone betænkelig for at et indgreb som næbtrimning, da jeg ikke mener der er ret meget dyrevelfærd i det (i alfald for dyret der får trimmet næbet med mulig smerte til følge, OK vel nok for dem som så ikke bliver pillet af denne) ;)

Men kan købe nogle næbringe som ligner et C, de er i 3 str. og den mindste er til f.eks. agerhøns fra 4 ugers alderen.
Jeg ved ikke lige hvordan det evt. kunne passe til vagtlen rent str.-mæssigt.

Jeg kender godt næbringene men jeg synes de er til større gene for kyllingerne end en minimal næbtrimning er.De må jo få  besvær med at æde og ordne fjer når ikke de kan bide helt sammen.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juni , 2012, 10:12 »
Hvis man bare klippe den alleryderste spids, så gror det ud igen. Man kan også sagtens klippe/trimme næb som er for lange.

Det er ikke være end at klippe kløer.

Næbtrimning i industrien er en helt anden ting, her gror næbbet aldrig ud igen, for der er klippet/brændt en bid af.

Det er som du siger,helt som at klippe negle.Der er slet ikke smerter.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #11 Dato: 30 Juni , 2012, 10:20 »
Den er bare ved at blive kønsmoden, hvis der er andre haner imellem vil de følge efter og gøre nøjagtigt det samme, når de også bliver kønsmodne.
Når hanen skal parre sig med hønen holder den fast i "nakke"fjerene, og de kan godt blive lidt afpillede, og hvis det blive ved kan der komme store åbne sår (som de andre så begynder at hakke i)

Jeg syntes ikke næbtrimning er en mulighed i hobbyfjerkræhold, det er noget man bruger i industrien.
Giv dem istedet noget mere plads, sørg for at de har mulighed for at skjule sig/gå i læ, under grene eller andet hvis de ikke gider at parre sig.
Del dem op i haner og høner, og sæt dem sammen igen når du ved hvor mange haner/høner der er, i et forhold der passer, og slagt overskuds hanerne.
Med 8 kyllinger kan der være overvægt af haner, det vil resultere i at hønerne vil blive "parret ihjel" hvis de ikke har mulighed for at stikke af eller gemme sig.

Jeg kan tilslutte mig dine ( gode ) forslag,hvis vi var lidt længere fremme i forløbet.Kyllingerne er langt fra ved at være kønsmodne,så det er bare en grim vane det med at pille/æde fjer.Får man det ikke stoppet i opløbet,er der hurtigt andre der tager ved lære af den første.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 30 Juni , 2012, 10:36 »
Hjotetaksolie er da en mulighed.Jeg har før brugt det på høns.Det er bare et svineri uden lige i den tid de går med det og det skal jo smøres på alle steder hvor der bliver pillet.

Vi har jo osse erfaret fra en del andre brugere, at det ikke altid hjælper på problemet  :-\

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #13 Dato: 30 Juni , 2012, 10:46 »
Jeg har aldrig haft held med at bruge det på høns.Det tager jo også "pynten" af en flok høns når de alle er smurt ind.Hvis jeg havde haft 30-40 vagtelkyllinger,havde jeg slagtet den skyldige omgående men da der kun er 8 (opstart),er der ikke "råd" til at slagte og da slet ikke inden de kan kønsbestemmes.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 30 Juni , 2012, 11:05 »
Jeg kender godt næbringene men jeg synes de er til større gene for kyllingerne end en minimal næbtrimning er.De må jo få  besvær med at æde og ordne fjer når ikke de kan bide helt sammen.

Det var også blot et input, idet jeg aldrig selv har prøvet dem, ved blot de eksisterer. Men tænkte at andre ville bidrage med erfaringer, hvis nogen havde brugt disse næbringe :)