Kære fjerkræ-forum
Så må jeg igen bede om hjælp fra alle de erfarne hønsefolk.
Jeg har støvet trådene igennem og kan ikke finde nogle med symptomer der svarer til dem jeg har observeret.
For et par uger siden så jeg at nogle fjer sad lidt underligt på brystet af min høne, Frk. Friis. Jeg blev noget chokeret da jeg tog hende op, og inde under fjerene fandt en underlig bule med en stor sår-vækst på (aflang, ligner nærmest et tårn der vokser ud fra bulen). Jeg tænkte med det samme at det måtte være en byld, og efter at have læst en masse her inde på forummet, besluttede jeg mig for at aflive. Men så har jeg en nabo der er dyrlæge, og jeg spurgte om han ville kigge på den, mest bare for at finde ud af hvad det var.
Han undersøgte hende og sagde at det var en tumor på størrelse med en tennisbold. Den har ikke kontakt med "indersiden" af hønen eller kråsen, sidder altså mellem huden og kroppen, foran på brystet. Han sagde at det ikke gjorde ondt på den (den reagerede ikke på tryk), selvom der var et sår på, og at han, hvis det var ham selv, ville lade den leve. - Der var ikke betændelse i såret.
Så jeg afblæste øksen og holdt øje med hende.
Frk. Friis har på intet tidspunkt virket syg, hun spiser, drikker, lægger æg, støvbader.... Men de sidste par dage er der ligesom blevet mere åbent ind til tumoren, måske fjerene er faldet af, eller tumoren er vokset. Og jeg kan se at det bløder en lille smule en gang i mellem. Jeg kan ikke andet end tro at det må gøre ondt at have et sår, der bliver ved med at udvikle sig/bløde? Lige nu hælder jeg mest til at aflive, kan simpelthen ikke bære hvis den lider. Det har jeg lovet mig selv at ingen af mine høns skal.
Men hvad mener i? Og er der nogen der har oplevet noget lignende?
PS Jeg er helt ny hønse-ejer, fik mine 5 tværstribede Plymouth Rock'er i oktober, og har indtil videre måttet aflive en der var syg, penicillin behandlet flokken for mellemørebetændelse (2 gange), haft Misse Møhge i isolation på grund af et stort sår på ryggen, og i morgen bliver Oberst Hackel til oberst i Asparges, da han er blevet aggressiv... Er der mon noget der hedder mandags-høns??