Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal jeg aflive?  (Læst 8153 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammarus

• Passiv bruger
Skal jeg aflive?
« Dato: 26 Juni , 2012, 21:08 »
Kære fjerkræ-forum

Så må jeg igen bede om hjælp fra alle de erfarne hønsefolk.

Jeg har støvet trådene igennem og kan ikke finde nogle med symptomer der svarer til dem jeg har observeret.

For et par uger siden så jeg at nogle fjer sad lidt underligt på brystet af min høne, Frk. Friis. Jeg blev noget chokeret da jeg tog hende op, og inde under fjerene fandt en underlig bule med en stor sår-vækst på (aflang, ligner nærmest et tårn der vokser ud fra bulen). Jeg tænkte med det samme at det måtte være en byld, og efter at have læst en masse her inde på forummet, besluttede jeg mig for at aflive. Men så har jeg en nabo der er dyrlæge, og jeg spurgte om han ville kigge på den, mest bare for at finde ud af hvad det var.
Han undersøgte hende og sagde at det var en tumor på størrelse med en tennisbold. Den har ikke kontakt med "indersiden" af hønen eller kråsen, sidder altså mellem huden og kroppen, foran på brystet. Han sagde at det ikke gjorde ondt på den (den reagerede ikke på tryk), selvom der var et sår på, og at han, hvis det var ham selv, ville lade den leve. - Der var ikke betændelse i såret.
Så jeg afblæste øksen og holdt øje med hende.

Frk. Friis har på intet tidspunkt virket syg, hun spiser, drikker, lægger æg, støvbader.... Men de sidste par dage er der ligesom blevet mere åbent ind til tumoren, måske fjerene er faldet af, eller tumoren er vokset. Og jeg kan se at det bløder en lille smule en gang i mellem. Jeg kan ikke andet end tro at det må gøre ondt at have et sår, der bliver ved med at udvikle sig/bløde? Lige nu hælder jeg mest til at aflive, kan simpelthen ikke bære hvis den lider. Det har jeg lovet mig selv at ingen af mine høns skal.

Men hvad mener i? Og er der nogen der har oplevet noget lignende?

PS Jeg er helt ny hønse-ejer, fik mine 5 tværstribede Plymouth Rock'er i oktober, og har indtil videre måttet aflive en der var syg, penicillin behandlet flokken for mellemørebetændelse (2 gange), haft Misse Møhge i isolation på grund af et stort sår på ryggen, og i morgen bliver Oberst Hackel til oberst i Asparges, da han er blevet aggressiv... Er der mon noget der hedder mandags-høns??

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Skal jeg aflive?
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2012, 21:54 »
Nadja

Det lyder som om du har haft en noget uheldig og udfordrende opstart med dine høns.  *t

Det er meget svært at afgøre om hønen har smerter og lider når man ikke kan se dyret, og se hvordan det fungerer i det 'daglige'.

Jeg blev lidt forvirret over en passage i dit indlæg:

Den har ikke kontakt med "indersiden" af hønen eller kråsen, sidder altså mellem huden og kroppen, foran på brystet.

Kråsen er et indre 'organ', nemlig det hønen bruger til at kværne fødeemner i. Så jeg antager at du mener 'kroen', som er det 'opsamlingskammer' som sidder nederst på halsen, lige ved overgangen til den øverste del af brystet.

Er det rigtigt forstået at 'bulen' sidder syd for kroen, på den øverste/forreste del af brystet, altså så det nærmest ser ud som en ekstra kro der sidder lidt længere nede end kroen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Gammarus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2012, 22:18 »
Hov ja, jeg mener selvfølgelig kroen.

Som jeg kunne forstå på dyrlæge-naboen, så sidder den syd for kroen ja, lidt til venstre hvis man ser dyret forfra. Man kan ikke se den fra siden, den ligner til forveksling de andre høns. Men når man kigger under fjerene, ser det farligt ud... Såret er vel 2 cm "højt".

Ja, jeg synes også det er svært at afgøre om den lider. Forestiller mig bare hvis jeg selv have et sår på samme størrelse, i forhold til min størrelse, det må da gøre ondt?

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2012, 23:01 »
Kan det være en parasit? Eller en slags indgroet fjer? Hvor er det synd for Frk. Friis.

Har du prøvet at snuppe Oberst Hackel i benene når han angriber dig, og så skynde at vende ham på hovedet indtil han hænger helt slapt?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Gammarus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2012, 23:11 »
Ja, stakkels Frk. Friis... Jeg ved ikke så meget om parasitter, men synes ikke der er spor efter "beboere", æg, larver, bevægelse osv. Har også tænkt tanken...

Hvordan genkender man en indgroet fjer?

Nej, har ikke grebet ham i benene... Han er en rimelig stor krabat, så jeg tænker mest på flugt når han angriber;) Men jeg har "holdt stand" og har promeneret rundt i manegen med armene formet som et stort vingefang (godt vi ikke har naboer), og har på den måde "vundet" hver gang. Men så snart jeg er så fræk at begynde at klappe en høne, eller bare sende lidt for lange blikke i retningen af hønerne, så starter den igen (Og det er altså MINE høns, nå! Jeg vil klappe dem basta). Desuden er den meget aggressiv overfor børn, og jeg ville jo gerne kunne lukke børn ind og klappe hønsene... Jeg har tænkt længe over det, og har besluttet jeg ikke finder mig i mere. Men det er svært, især fordi han er så flot... Men sådan er det jo nogengange med mænd ;) ;) ;)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2012, 23:16 »
Årh jeg sku hurtigt lære ham at opføre sig ordentligt ;) Men forstår det godt, der er så mange søde ordenlige haner derude :)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2012, 23:18 »
Hvis du beslutter dig for at aflive stakkels Frk. Friis kan du jo obducere hende, du ved jo hvordan man gør :D

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2012, 23:23 »
Jeg føler med dig. Jeg havde 3 haner, søskende, fra æg af, som alle blev forkortede, fordi jeg ikke kunne vende ryggen til dem i haven uden bagholdsangreb. Det gider jeg altså bare ikke. De smagte iøvrigt udmærket, så se på den lyse side.................Ham, jeg har nu er BÅDE flot og fredelig.Han har kun været efter mig een gang, og det var opførelsesmæssigt OK, for han troede, jeg havde været ond ved Madam Haremspige. Det kunne et par dages håndfodring med solsikkekerner rette op på.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2012, 23:29 »
Som jeg kunne forstå på dyrlæge-naboen, så sidder den syd for kroen ja, lidt til venstre hvis man ser dyret forfra.

Nu er det jeg for alvor begynder at blive lidt i tvivl.

Dyrlægen siger den sidder syd for kroen! Men hvad siger du selv? Det er dig der har holdt øje med hønen og fundet 'udposningen'.

Jeg er ikke født skeptisk, men er med årene blevet lidt skeptisk, fordi jeg har oplevet så mange tilfælde, rent professionelt, hvor 'eksperter' i et forsøg på at dække over manglende 'viden/erfaring' kommer med nogle 'sjove' udmeldinger, i et forsøg på at skjule at de faktisk ikke kender 'årsag'.

Jeg skal ikke her sige at det definitivt er tilfældet også her, men da jeg læste dit åbningsindlæg, sad jeg lidt med en fornemmelse af at det faktisk var en 'kro skade' der var tale om. Du beskrev det som en 'bule med en stor sår-vækst på (aflang, ligner nærmest et tårn der vokser ud fra bulen)' og det fik mig straks til at tænke på at hønen havde slugt et 'fremmedlegeme' som nu ikke kunne passere fra kroen og videre ned i fordøjelsessystemet.

Måske tager jeg fuldstændig fejl af situationen, men gør dig selv den tjeneste at checke om du kan finde både kroen (som sagtens kan opleves som en særdeles stor udposning lige ved overgang fra hals til bryst) samt en evt tumor lidt længere nede på hønens bryst.

Skulle det vise sig at være et skarpt fremmedlegeme i hønens kro, er du muligvis ikke bedre stillet, da du næppe kan hjælpe hende af med det. Men i det mindste kender du den nøjagtige årsag. 
« Senest Redigeret: 26 Juni , 2012, 23:32 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2012, 23:31 »
Jeg havde en trefarvetsussex hane som fik tendenser, men jeg brugte mit seje ninja-hane-trick. Når han angreb tog jeg ham i benene og holdt ham op til han blev slap. Så lagde jeg ham ligeså stille ned igen. Tror jeg gjorde det to gange i alt.

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2012, 23:35 »
Mine går nu under betegnelsen salathøns. Det skyldes gårdsdagens koordinerede commandoaction imod køkkenhaven - især salatbedet. Hanen holdt vagt.
Spøg til side. Der er vist en god og en dårlig nyhed. Den gode er, at du har en god og omsorgsfuld nabo. Den dårlige er at han ikke nænnede at fortælle at frøkenen lider af en ondartet svulst, der nu danner sår. Det bliver hendes bane. Konsulter din gode nabo, og få bekræftet diagnosen. Sørg for et godt gravøl. Gid øksen må ruste derefter.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Gammarus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Juni , 2012, 00:02 »
@Erik

Ja, jeg er jo ikke ekspert i hønseanatomi, selvom jeg, som Johanne antyder, da har dissekeret en enkelt, i tidernes morgen. Jeg synes jeg kan mærke kroen oppe over bulen, altså ligesom noget hud med grus i. Men jeg kan ikke udelukke at bulen/udposningen alligevel kan have forbindelse til kroen, med min begrænsede anatomi-kundskab. Dette har jeg, som du selv siger, kun fra naboen. Han er forresten dyrlæge på svinebesætninger, men har selv høns, så jeg skal ikke kunne sige hvor meget erfaring han har. Det lyder som en sandsynlig forklaring, og passer godt med det jeg kan se, hvis det er et fremmedlegeme der er groet fast. Men ja, det betyder jo desværre det samme. Noget jeg ikke ser frem til med stor glæde, heller ikke obduktionen....

Jeg må ind på dating.dk og søge efter en "rolig hane" der "er god mod mennesker" ;)

Åh Johanne, hvis jeg bare var halvt så meget Ninja som dig;)

@ Stella - Tak:) Jeg satser på den næste hane bliver her lidt længere. Håber jeg kan nyde min "hane i aparges"
« Senest Redigeret: 27 Juni , 2012, 00:07 Fra Nadja Ramseyer »

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 27 Juni , 2012, 02:58 »
@Nadja, det er langt fra altid at Johannes trick virker. Og det virker ofte kun for den, der udfører det - alle andre i husstanden går i fare. Man skal ikke finde sig i tåbelige haner, dertil er der alt for mange af de søde der bare bliver spist. Så find en rar hane så du kan nyde dine høns uden at frygte bagholdsangreb.
Og så held og lykke med øksen *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 Juni , 2012, 10:20 »
Uha Nadja, det er en spændende og svær diskussion du rejser her!

Skal vi aflive dyr med sygdom, der ikke lader sig behandle, men hvor dyret tilsyneladende ikke er påvirket?
Kan vi overhovedet afgøre om dyret er påvirket?
Hvorfor beholde dem, hvis der kun er én udgang på miseren (øksen)?
Lægger hun æg? Og er det det, der skal afgøre om hun skal leve?

Bumbummelum - jeg har ikke svaret på ret mange af spørgsmålene, men jeg har til gengæld ofte haft overvejelserne. Jeg tror du skal ringe til mavefornemmelsen og lade den afgøre det ;)

Mange her på forum havde aflivet hønen forlængst, andre ville gøre alt for, at den kunne leve så længe den ikke har ondt (hvis vi ved hvornår det er...)
Men er desværre dig selv, der må afgøre hvornår du synes din høne har oplevet nok :-[

Det er ærgeligt for dig, at du har fået sådan en dum start med dine høns. Herfra kan det kun blive bedre! *l

Og så er jeg i øvrigt enig i Kirstens betragtninger ang. din hane, selvom det HELLER ikke er nemt ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Gammarus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Juni , 2012, 21:34 »
Ja, den er nemlig rigtig svær. Men jeg vil stole på min mavefornemmelse, den virkede godt sidst, da den første høne blev syg. Der vidste jeg bare at jeg måtte gøre noget med det samme.

Min første indskydelse denne gang var jo også at jeg ville aflive, men når man så får råd fra fagpersoner, er det ligepludselig svært.

I dag blev Obersten til oberst i asparges, og det gik fint, men tror alligevel jeg vil vente med at tage stilling til Frk. Friis' skæbne, til i morgen. Hun er stadig frisk i dag.

Mange tak for alle jeres råd og kommentarer. Det er et fantastisk sted for hønsemennesker det her;)