Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns og rotter?  (Læst 1022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mia F

• Passiv bruger
Havehøns og rotter?
« Dato: 26 Juni , 2012, 17:33 »
Hejsa

Jeg er helt grøn i dette forum, samt jeg er helt grøn på hønseområdet ;) Rent faktisk er dette mit første inlæg her - men håber da der kommer flere..

Jeg har altid haft en drøm om egne havehøns - men mangler at få overtalt manden i huset ::)

Og en af hans undskyldninger er at han siger at høns tiltrækker rotter.. Så er det jeg spørger jer garvede hønseejere, er det rigtigt?

Vi har heste også, så er det jeg siger at mon ikke heste tiltrækker lige så meget rotter??

Synes det ville være helt ideel med et lille hønsehold til vores lille famile der tæller 2 voksne og 4 børn :D

Mvh Mia

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Havehøns og rotter?
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2012, 17:57 »
Foder vil altid tiltrække rotter. Jeg bor på Falster og kan forsikre dig om at vejkanternes roedynger om efteråret også tiltrækker rotter - som så søger ny bolig med spisekammer, når roerne køres til sukkerfabrikken. Vi har alt foder i tønder med tæt låg og har dertil fastansat nogle katte i hønsehusene. Det kan rotterne ikke lide. Man skal heller ikke fodre mere end der spises. Og så skal også naboen holde baghaven fri for gamle bilvrag, tomme liggende tønder, drænrør og den slags - alt vokset hyggeligt til med planter. DET giver rotter!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline anita hansen

• Bruger
  • Ælsker mine høns.
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2012, 18:26 »
Nu har jeg haft høns i 2 år, og har endnu ikke haft besøg af rotter. Jeg går meget op i at holde rent hos hønsene og sørge for at der ikke ligger foder og andet der kan tiltrække rotter. Så det med at høns tiltrækker rotter, er en gammel skrøne. Hvis du sørger for at holde rent og pænt, så kommer rotterne heller ikke. Og som du selv er inde på, så kan hestene vel også tiltrække rotter.

Så få du bare fortalt din mand at det er en gammel skrøne og få dig nogle høns, det er sådan en dejlig hobby.

Venlig hilsen Anita.
Ejer af : 1-2 stor kockin i gul. En kylling udruget på mit arbejde på en friskole. 2 pony vallakker.

Offline Mia F

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2012, 18:53 »
Ihh, hvor er det dejlig læsning til jer begge.

Tak for svar  :D

Mvh Mia

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2012, 19:02 »
Jeg har heller ikke set en eneste rotte her på gården.

Som de andre siger holder man pænt og rent og holder foder i lukket beholder burde det ikke give problemer.

Mine høns har altid tørfoder stående inde i hønsehuset og derfor er der altid lukket ind til dem om natten.

Smid ikke mad i hønsegården som de ikke spiser inden for en time, så er der ikke andre der bliver fristet. ;)

I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2012, 19:04 »
Hej Mia,

Velkommen på forum <I. Jeg siger også: Høns = rotter = sejlivet myte /d.

Hvis man opbevarer sit foder i aflukkede beholdere og fodrer indendørs, så kommer der ingen rotter. Jeg havde en sulten mus på kost i vinter, som havde  fundet vejen ind af hønselemmen, men ingen rotter.

Se at få købt dig nogle høns, det er en lige så skøn hobby som at have heste :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2012, 21:45 »
Velkommen på forum, Mia :D
Jeg kan tilslutte mig de andre /o
Jeg har aldrig haft rotter og opbevarer også foder i lukkede tønder samt holder det pænt rent hos hønsene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mia F

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2012, 22:42 »
Hvor er det alt sammen positivt læsning /o

Og jeg tror også jeg har fået overtalt manden til at bygge et hønsehus. Så vi skal bare lige finde en god og billig men pæn løsning.

Der kan jo godt gå en månedstid inden vi er klar til at modtage de nye beboere. Og ville jo gerne have dem fra kyllinger. Er det mon for sent? Ja undskyld - men som sagt er vi helt grønne i denne verden..

Offline Gammarus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2012, 22:49 »
Hej Mia

I kan godt glæde jer, det er så hyggeligt at holde høns;) - Også ret nybagt hønseejer...

Det med rotterne er en biting, selvom jeg tror det har meget at sige hvor man bor henne. Jeg har også foder i lukket beholder, og hverken bilvrag eller foder liggende hos hønsene, men vi har altså observeret en rotte af og til. Vi bor lige op ad en skov og en grantræ-plantage, og der bor altså rotter. Så de vil komme forbi en gang i mellem. Vi har haft rottefænger ude, og han siger at rotter altid vil være interesserede i steder hvor der bor høns/andre dyr. Tricket er jo bare at sørge for at de ikke flytte ind;) Jeg har gravet volierenet ned i 40 cm omkring hønsehuset, og lukker altid om natten=ingen problemer med rotten. Den står udenfor med en lang næse;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2012, 22:59 »
Som så ofte skal jeg være lidt på tværs.

At man ikke ser/observerer rotter betyder ikke at der ikke er rotter. Det betyder dog nok at man ikke har en bestand af rotter.

I efteråret, når markerne er høstet, vil en del rotter strejfe og søge mod beboede områder for at søge føde. Om en ejendom vælges som opholdssted for sådanne strejfere afgøres ikke af, om det er høns, ænder, gæs, heste, får, geder, grise eller kvæg der holdes på ejendommen, men om der er adgang til foder for rotterne. Er der ikke noget at leve af vil de ikke etablere sig. Men derfor kan man godt opservere tilstedeværelsen af enkelte individer, især i efterårsmånederne.

Så Mia, få du blot overtalt manden i huset til at få etableret et hønsehold. Sørg for, som andre skriver, at der ikke er tilgang til foder for rotterne.

Og skulle manden i huset, så tilfældigvis observere én eller et par rotter i efteråret/først på vinteren, så vis ham denne tråd.   
Mvh
Erik Andersen

Offline poulskovsborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2012, 23:05 »
Jeg har haft fire dværghøns i et år. Jeg har opbevaret foder i en fodertønde, holdt huset rent og fodret indendørs (på nær græs, samt enkelte madrester som bliver spist op omgående).
Jeg har endnu ikke set skyggen af en rotte.
0,4 dværgwyandotter, agerhøne

Offline Gammarus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2012, 23:14 »
Er helt enig med Erik. Hvis de ikke kan lide lugten i bageriet, så smutter de igen ;) 8)