Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Daggamle kyllinger og blodmider  (Læst 3431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline rohdehoved

• Passiv bruger
Daggamle kyllinger og blodmider
« Dato: 26 Juni , 2012, 13:05 »
Hej alle på forum

Jeg har i skrivende øjeblik æg som er ved at klække :) Dejligt og vi glæder os meget.
Men jeg kar desværre opdaget nogle små dyr på hønen. De er meget små og helt flade. Min veninde gætter på at det er blodmider.
Hvad kan daggamle kyllinger tåle af behandling mod disse?
Kan godt se at der er en masse tråde herinde om det, men vil bare meget gerne hurtigst muligt have gang i noget behandling..
På forhånd tak :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Daggamle kyllinger og blodmider
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2012, 13:36 »
Du vil ikke se blodmider om dagen, da de kun opholder sig på hønsene om natten, og i væggene om dage, så hvis du har flade krible krable, taler vi nok om lopper, evt lus..
Jeg ved faktisk ikke hvad jeg turde give hønen når der kommer helt nye kyllinger, men det er imponerende at hun er blevet liggende, de plejer at opgive hvis de har lopper pga. kløe,,,

Kan du mon fange en, og tage et billede af den.
Eller se i trådene om der er billede af den slags kryb som du har set

Du kan også klikke på de blå ord i dette indlæg, så kommer du direkte til billeder

« Senest Redigeret: 26 Juni , 2012, 13:40 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2012, 13:55 »
Det er som Ina skriver ikke blodmider da blodmider er små sorte punktumer.
Tror hun har lus og du behandler kun hønen, med utøjsspray. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline rohdehoved

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2012, 15:54 »
Tak for svar..
Pyha det er jeg glad for at høre, eller hvad man kan kalde det, for det kribler og krabler over hele kroppen bare jeg tænker på det.

Hvad er det for utøjsmiddel jeg skal bruge?

Jeg har ikke set hende eller nogle af de andre høns har kløet sig, men de skal da have en kur..

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2012, 16:53 »
Det ser man næsten heller aldrig. Staldchok eller lign. Du kan købe staldchok hos america thisted men også utøjs middel på din foderstof eller matas (insektspray mener jeg det hedder der)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline rohdehoved

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2012, 17:09 »
Har staldshock, men kan jeg gøre det mens kyllingerne ligger under hende. Altså sprayer hende selvfølgelig udenfor, men hun vil jo lægge sig på æg og kyllinger ret hurtigt efter.
Jeg kunne jo måske også vente et par dage indtil de er af reden??

Offline Steen lillegård

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2012, 19:17 »
Jeg synes du skal få fat i noget der hedder bio insektspray, eller bare noget biologisk. Det har jeg brugt i mange år mod lopper og andet utøj. Jeg har bla.a. brugt det til mink, hvor det bare kunne sprayes direkte ned i reden, udover de små nyfødte hvalpe, som ikke tog nogen skade af det. Jeg har også brugt det forebyggende hos hønsene, bare spray ud over dem når de sidder på pinden om aftenen, og i rederne.