Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Samvittighedsfuld rengøring  (Læst 2859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BårchBårch

• Passiv bruger
Samvittighedsfuld rengøring
« Dato: 25 Juni , 2012, 15:55 »
Hej Chickens :o)

Mine forældre har lige anskaffet sig 5 høns og INGEN hane. Godt så, nu opstår spørgsmålet fra mig: Hvor tit gør man rent i deres redekasse ?, da jeg kan se at de "skider" på den halm, hvor de skal lægge æg. Ergo ligger æg og eksrementer sammen, BAD/FØJ, men måske skal det være sådan ? Jeg tænker straks, øhhhh salmonella, campylobakter osv. altså mikrobielle dyr der kan gør os DØD-syge. Jeg har i forevejen en sygdom som tager livet af mig indenfor en given årrække, så jeg vil ikke smittes med nogen sygdomme, da mit imunforsvar har nok at se til. Derfor er jeg luidt HIP på at finde ud af, hvad bør man gøre, samvittighedsfuldt. Det gælder selvfølgelig også for hønsenes velvære. Det er jo meningen at de skulle kunne mærke at deres hjem ikke er DANPO :o)

karina dj

• Gæst
Sv: Samvittighedsfuld rengøring
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2012, 16:28 »
Hønsene skal lære at sove på deres pind istedet for at sove i deres redekasse...jeg går udfra det er derfor de skider i dem. Seføli skal der ikke være hønselort på æggene hvis man kan undgå det, så indtil de har lært det med pinden, må I bare skifte redemateriale. Så det er en tur i hønsehuset hver aften når de er gået til ro, ta' dem fra redekassen og sæt dem på pinden, sig gonat og mind dem om det er deres nye sovested. Så vågner de på pinden og vænner sig til det er dér de skal sove...en dag fatter de pointen. Nogle gange ta'r det lidt længere tid end andre  ;D

Æg kan godt tåle at blive vasket inden brug, så du kan få rene æg til madlavningen!

Hvis de allerede sover på pind og skider i deres redekasser fordi de keder sig, må I gi dem noget at rode med :D De fleste af os undgår lort i kasserne, så det skulle osse ku gå for jer ;)

Offline BårchBårch

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2012, 06:10 »
Hej Karina.

Tusinde tak for, at du tog dig tid og svare på mine spørgsmål og afgive dine råd. Det bliver spændende om, at vi kan få vænnet dem til det :o)
Eller nærmere om VI der skal fodre dem, TØR at flytte dem hahaha :o)

Mvh
Dennis. :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2012, 07:11 »
Hej Dennis,

Jeg havde en overgang problemer med mange knuste æg i redekasserne, og så blev det hele jo smattet og ulækkert. Jeg fandt på at købe en stump kraftig bassinfolie (gummi) i et fiskecenter, klippe ud i redekassens størrelse, og så skifte halm ud med spåner. Når et æg var smattet var det nemt at tage hele gummimåtten ud med spånerne ovenpå, rengøre måtten og lægge den tilbage igen.

Under alle omstændigheder er det en god idé at skifte redematerialet ud jævnligt, dvs. 2-3 gange om måneden for at mindske risikoen for utøj. Utøj elsker nemlig lune redekasser <B.

Vedr. salmonella er det stort set udryddet i danske æg i dag /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lindemose

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2012, 21:20 »
 Jeg fandt på at købe en stump kraftig bassinfolie (gummi) i et fiskecenter, klippe ud i redekassens størrelse

Se det var da smart! .. det må jeg lige afprøve :0)
Lykkelig ejer af

1 blå, 2 sorte samt 2 gule Orpington damer og 1 splash hane og 6 forvirrede hønekyllinger..
1 DV
1 shetlænder
1 kanin
1 gul banan  (undulat)

2 lækre unger af egen avl og 1 stk. overbærende husbond :0)

Offline Marianne (Fimpe)

• Passiv bruger
  • Hørby, 9300
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2012, 21:37 »
Måske forsvindingsredekasser kan give dig mere rene æg
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG