Tak til alle de af jer, der har læst og kommenteret mine tråde, hvor jeg har beskrevet det sygdomsangreb, hvor flere af mine dejlige høns døde i løbet af meget få dage.
Helt overordnet, er der stadig ikke stillet en diagnose, men det lader til, at angrebet er overstået, så mine 5 resterende høns overlever og har det godt - Faktisk har jeg idag fået 4 æg fra de 4 høner og det er jo i sig selv et dejligt sundhedstegn. Desuden er der heller ikke længere tegn på diaré.
Men det har været ret interessant, at finde ud af, hvordan både I og myndighederne reagerer!
Jeg fandt et link her på siden, hvor der var anvist en kontaktmulighed til Den kongelige Veterinære Landbohøjskole og en afdeling, der under DTU, yder den service, at vi som hobbyfolk kan henvende os og få hjælp til diagnose samt rådgivning.
Det viste sig imidlertid, at dette link var forældet og at man politisk siden har besluttet, at fjerne denne service. Med andre ord har man besluttet, at systemet ikke længere vil finansiere denne service og dermed at hobbyfolkene både selv skal bekoste alle undersøgelser samt at der en indberetningspligt for visse alvorlige sygdomme.
Får man denne indberetning, når hobbyfolket selv skal betale for den diagnosticering, der skal indberettes?
Min tanke var så, at det da må være i myndighedernes interesse, at få flest mulige oplysninger om, hvad der sker omkring hønsehold i hobbykredse for på denne måde, at forebygge og/eller isolere sygdomsudbrud, der kan være truende for mennesker og den industrielle hønseproduktion i Danmark.
Men nej! Man har den opfattelse, at det har man principielt ikke interesse i og man anser det ikke som en fare og et samarbejde er ikke noget, man vil investere i.
Det kan da ikke være rigtigt - tænkte jeg - Og med den baggrund indledte jeg en lille undersøgelse, hvor jeg skrev til en gammel bekendt, der helt tilfældigt er professor i omtalte system.
Jeg beskrev i flere mails symptomerne i min besætning og hvordan først en høne og kort efter en hane meget hurtigt afgik ved døden efter åndedrætsbesvær og diaré.
Min kontakt sendte venligt henvendelsen videre ind i sit netværk og ganske rigtigt; der kom en reaktion retur, at det ønsker man ikke at involvere sig i ! Hobbyfolk må selv bekoste, hvis de ønsker en diagnose og en behandling !
Eneste imødekommenhed, jeg mødte, var en forsigtig bemærkning om, at der i sjældne tilfælde anvendes sygdomstilfælde, hvor man obducerer i undervisningsøjemed, men intet med henblik på, at forebygge, at eventuelle sygdomsangreb i hobbykredse kan virke truende på den industrielle produktion eller sågar hobbyfolkets eget helbred - Jeg tænker naturligvis her på angreb, der kan smitte mennesker og jeg kan da fortælle, at jeg for 15 år siden havde en dejlig genbo, der på 3 måneder døde af følgerne fra en galopperende Fugleinfluenza.
Jeg har tidligere udtalt, at jeg i disse kredse kun er en amatør og at jeg har høns på de betingelser. Med andre ord, driver jeg mit lille hønsehold, udelukkende ud fra sund fornuft og de gode råd, jeg kan få her på denne hjemmeside og dermed fra jer.
Det var derfor også ret sigende, at da jeg stod med disse akutte tilfælde i min hønsebestand, så fik jeg godt nok nogle venlige kommentarer, men jeg fandt ikke en struktureret og organiseret hjælp til et forløb som MÅSKE har indeholdt noget ret smitsomt.
Det er derfor min vurdering og opfattelse, at så stort et ansvar, er det slet ikke realistisk, at lægge i hænderne på en tilfældig borger, der anskaffer sig nogle høns ?
Dette var en provokation til debat !
Jeg er i den heldige situation, at jeg har været gift med en dyrlæge og at jeg har forbindelser i systemet, men jeg har trods det, ikke fået den ønskede hjælp, men er blevet henvist til selv at skulle betale!
Som en del af jer ved, er jeg faktisk økonomisk fallit og jeg har rent faktisk ikke penge til en dyrlæge!
Med den samfundskrise, vi står i, kunne jeg så få den tanke, at jeg ikke er alene om, ikke at have råd til en stor dyrlægeregning, men vælger, at håndtere situationen selv.
I min situation, har jeg disinficeret mit hønsehus og brændt både de døde høns og alt det, jeg har muget ud, men kan systemet forudsætte, at det er sådan alle hobbyfolk vil gøre?
Nogle af jer ville sikkert opfatte mit skriv her som en naiv provokation? Men er det ikke opportunt, at vi udviser ansvarsfuldhed og erkender, at vi har brug for hjælp samt at denne hjælp også er i samfundets interesse?
Det kunne være interessant med en seriøs og konstruktiv debat omkring dette
Sylvester