Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gl dansk landrace  (Læst 4469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline balder2006

• Passiv bruger
gl dansk landrace
« Dato: 24 Juni , 2012, 11:50 »
jeg er ved og starte et hold gl danke op. jeg har fået mine høner et sted fra ( samt nogle haner ) og disse har alle blå/grålige ben. nå men så skal jeg jo havde fat i et par haner et andet sted fra og disse kom så i går. nu havde jeg så ( troede jeg ) lidt problemmer med og kende forskel indtil jeg kom til og kigge på de nye haners ben.... de er gule..... mit spørgsmål er nu er det noget som betyder noget for en videravl ?
Sort kobber maran 1,5
tværstribet maran 0,1
Blå Kobber 0,3
Hvede maran 1,3
Dorking 0,1
GDL 0,1

Offline ole nordsj.

• Passiv bruger
Sv: gl dansk landrace
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2012, 12:53 »
kan det være italienere du har fået siden de har gule ben?

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2012, 12:55 »
dem med gule ben er ikke danske landhøns men et krydsnings produkt
jesper
en hønsehunds kryds

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2012, 13:03 »
Hej
Hvis du har købt dem med gule ben som Landhøns er du blevet snydt og skal have pengene tilbage,og evt.andre omkostninger så som kørsel
mvh Walter næstformand i Landhønseklubben
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2012, 13:18 »
Og hvis sælger har kaldet hønsene for "Gl. dansk landrace" så har det bestemt ikke være en med ret meget forstand på racehøns.
Der er intet indenfor racehøns der hedder Gl. dansk landrace, det er derimod en grise-race der hedder sådan

Disse høns hedder: Danske Landhøns, hverken mere eller mindre ;D

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2012, 14:14 »
@ Rudy
Da må jeg skuffe dig den korrekte betegnelse er Gl.Dansk Landhøns
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2012, 14:17 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2012, 14:36 »
Racen benævnes i FjerkræStandarden som Danske Landhøns. Ligeledes bruges dette navn af Specialklubben. Ønskes navnet ændret bør der i 1. omgang rettes henvendelse til Standardudvalget i DFfR, dernæst kan Specialklubben også officielt bruge navnet.

OK, racen er optaget i "Genresourse" for gamle danske husdyr, men denne optagelse ændrer jo ikke navnet, som jeg også kan se i tidligere (f.eks. min den ældste er fra 1908) FjerkræStandarder som værende Danske Landhøns.

NB: ligeledes kan blot kastes et blik i katalog over udstillede høns på Landsudstillingen.
Hvis det rigtige navn skulle være Gammel Danske Landhøns burde også rettes ind her.

Offline balder2006

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2012, 15:13 »
så skal jeg vist havde fat i sælgeren igen. dette er en bytte handel så ville være glad for og få mine egne haner tilbage og hun kan få sine tilbage
Sort kobber maran 1,5
tværstribet maran 0,1
Blå Kobber 0,3
Hvede maran 1,3
Dorking 0,1
GDL 0,1

Offline balder2006

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2012, 15:52 »
nå men ret skal værer ret ... hun kommer og bytter hønsne tilbage i morgen ( hun lød selv meget overrasket ) mange tak for hjælpen
Sort kobber maran 1,5
tværstribet maran 0,1
Blå Kobber 0,3
Hvede maran 1,3
Dorking 0,1
GDL 0,1