Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange gange må jeg flytte min skruk  (Læst 5013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poulskovsborg

• Passiv bruger
Hvor mange gange må jeg flytte min skruk
« Dato: 22 Juni , 2012, 22:27 »
For nogle uger siden blev min ene høne skruk, så for en uge siden købte jeg otte rugeæg.

I starten indrettede jeg en stor papkasse til hende (efter råd fra en landmand) med rede, mad og vand. Under store protester flyttede jeg hende, men efter to dage fik jeg det skidt med at hun skulle ligge tre uger i mørke, selv om hun lå og rugede fint.

Derfor købte jeg et kaninbur med løbegård. Nu har jeg lagt hende i kaninburets aflukke og lader hende komme ud ca. 15 min. hver dag.

Nu er jeg desværre bange for at hun ikke ruger længere. Når jeg ser til hende flyder æggene rundt i hele rummet (dog aldrig set samme sted som sidst) og hver gang er flere af dem kolde.

Jeg har følgende spørgsmål til jer:

1) Har jeg flyttet hende for mange gange?
2) Skal jeg bare lade døren til hendes rum i kaninburet stå åben eller skal hun ligge i mørke?
3) Havde jeg ret i, at det er synd for hende at ligge i en stor papkasse eller er det misforstået medlidenhed fra min side?

Det er første gang, jeg prøver at have en skrukhøne, så jeg har desværre ikke den store erfaring.
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2012, 22:29 Fra poulskovsborg »
0,4 dværgwyandotter, agerhøne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor mange gange må jeg flytte min skruk
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2012, 22:51 »
Velkommen på forum, Poul :D
Tja, du har jo fulgt råd og fornemmelser. Sædvanligvis ligger æggene fint i reden med hønen ovenpå, hun går som regel af reden en gang om dagen, hvor hun kan være væk et stykke tid, for at spise, drikke, støvbade og baske lidt med vingerne, æggene kan godt nå at blive kølige, men det er de indrettet til at kunne klare.
Når jeg har en skruk, lader jeg hende ligge i hønsehuset i den redekasse, hun nu engang har valgt, rugeæggene får en blyantstreg "rundt om ækvator" og evt. friske æg fjernes dagligt. Det fungerer her. Generelt skal man nok ikke forstyrre hende for meget, men lade hende styre processen. Jeg kikker dog til mine skrukker dagligt, bl.a. for at fjerne friske æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Hvor mange gange må jeg flytte min skruk
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2012, 23:41 »
Tillykke m din skruk. Måske skal hun bare have ro nu, så hvis du har mulighed for at lave rugepladsen mørk igen så prøv det. 1 måske 2 dage. Kan der bydes korn og vand mens hun ligger på reden vil det være fint. Held og lykke med æggene!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2012, 08:19 »
Som Marianne siger, så overlad det hele til skrukken. Den ved nok bedre end vi hvad der er bedst ;)
1.3 Dværg Wyandot

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2012, 10:57 »
Jeg forstår ikke helt med papkassen... har meningen ikke været, at hun skulle have rede i den, men fri adgang ud til at kvittere dagens klat, spise & drikke??? For nej, hun skulle da selvfølgeligt ikke leve i mørke i 3 uger, så tror jeg da hun var blevet skør. Hvis det var det, landmanden sagde, så hurra for din sunde fornuft <P

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2012, 10:58 »
hvis hønen ligger pænt på æggene betyder det ikke så meget om det er det ene eller andet sted hun ligger.Jeg lader osse mine skrukker ligge i hønsehuset hvis det er det de har valgt. Om du har flyttet hende for meget?? tjaa hvis hun opgiver og ruge så ja, hvis hun bliver liggende så nej.Hvor længe har hun ruget på de æg der er under hende?? Måske kunne du prøve og lyse dem og se om de er gået til eller ej.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline poulskovsborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2012, 16:37 »
Nu er jeg kommet hjem, efter at have været væk et døgn, og jeg kom hjem til seks kolde æg og en høne, der stod op i sin redekasse, så nu er det vist på tide, at den kommer "hjem" til de tre andre høns.
En anden gang vil jeg lade den være i sin rede.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2012, 19:32 »
hvordan er dine redekasser?? står de på gulvet eller hænger de på væggen?? Jeg har lige lavet mine om så de næsten er gulvet, og samtidig kan pilles helt ned og stilles hvor man lyster. Det håber jeg vil gøre det nemmere næste gang der kommer kyllinger herhjemme, da jeg så ikke behøver spekulere på om de små falder ud af reden. Håber i når og få en skruk igen i år
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline poulskovsborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2012, 22:39 »
Mine høns har ikke deciderede redekasser. De bor i et stort trekantet bur, men øverste etage er en aflukket hems med låge. Inde i hemsen er der en pind og foder, men de lægger deres æg i et hjørne med strøelse. Det var der min skruk lå til jeg flyttede hende.
Af samme grund har jeg ikke mulighed for at isolere hende fra de andre høns, hvis hun skal blive i hendes rede.
Men jeg tror alligevel, det bliver løsningen næste gang. Kan man godt nå at få en ny skruk midt om sommeren?

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2012, 22:47 »
prøv og læg nogle plastik æg eller golfbolde der hvor de plejer og lægge æg.Plastik æg kan du købe på foderstoffen i forum til ca 50kr for 5 (er ikke helt sikker) Ellers kan du låne 5 af mig. Det skulle ikke være helt umulig og få en skruk nu.
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 24 Juni , 2012, 23:00 »
Du kan sagtens nå at få en skruk mere i år, måske endda den samme høne igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk