Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu et fatalt besøg af genboens hunde  (Læst 6000 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Endnu et fatalt besøg af genboens hunde
« Dato: 22 Juni , 2012, 11:27 »
Jeg har sørme fået et problem med vores genboer ???
Vi bor på landet i landzone. Mine høns går i fine overdækkede volierer, men får på skift lov til at gå frit på ejendommen (5tdl). Vores genbos hund har altid strejfet, men rør aldrig mine høns. Nu har de så fået hund nr. 2, og den strejfer også. Det er mandens jagthund, og er en spaniel af en art. Den har nu 2 gange overfaldet og dræbt 1 høne og en hane. 1.- gang var den helt inde i huset og hente den.
1. gang  det skete, sagde jeg at det var ok, bare det ikke skete igen. De har så i mellemtiden fået hegn om deres have. Men i går var jeg virkelig harm. Da jeg havde afleveret begge hunde, var den eneste kommentar, "ups vi har glemt at lukke lågen, men du kan jo også holde dit fjerkræ inde. Iøvrigt er vi meget generet af dine haner" HELT ÆRLIGT, BEGGE KONENS HUNDE VAR INDE PÅ MIN MATRIKKEL ::) Jeg forklarede hende at fjerkræsavl er svært uden haner. Hvad gør en klog? Indhegner hele matriklen? Lader hønsene gå i vollieren?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Endnu et fatalt besøg af genboens hunde
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2012, 11:53 »
Kræver erstatning! Naboen kan føle sig nok så generet af jeres haner, det er ikke ulovligt at have haner i landzone. Men det er ulovligt ikke at have styr på sine hunde /d.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2012, 11:57 »
Du kan så hilse naboen og sige at det kan udløse en klækkelig bøde såfremt ens hunde strejfer  ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2012, 12:00 »
Helt enig med Ankerine - en hård kurs lyder som det rigtige overfor disse naboer. Det er jo allerede blevet din skyld, at hunden har jagtet dine høns. Næste gang - og der kommer en næste gang - er det sikkert også din skyld, at hunden overhovedet har forladt naboens matrikel. Du har været flink een gang - det er rigeligt.

hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2012, 12:01 »
Øv, det er bare så irriterende. Har også prøvet forskellige varianter her med løse hunde fra naboer og hunde der var løbet væk. Heldigvis ikke nogen episoder i det sidste års tid.

En nytilflyttet nabo havde en stor hund, som lige nappede en af de 2 gæslinger jeg var kørt 200 km. for at hente. Da jeg sagde det til hende - kom der intet....ingen undskyldning, ingen: Aj, det er jeg ked af at høre eller lignende.....- det er da en mærkelig holdning at have...

De sidste gange, gik jeg over til, at (hvis muligt) fange hunden(e), ringede til ejer og sagde at deres hunde var hernede hos os. Det kan jo være, at de så bliver trætte af at skulle hente deres hunde.

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2012, 12:13 »
hvor er det bare træls, at der skal komme splid mellem naboer pga sådan noget...

min Hund gør intet ved vores høns, men ser den sit snit til det, jagter den gerne de vilde katte... den ene gang, den smuttede fra mig på vores grusvej og jagtede naboens kat op i hendes træ, var jeg da pænt inde og sige undskyld... det er vel det mindste, man kan gøre, når man ikke har styr på sin hund..

det er jo rarest for alle, hvis I kan løse det på fredelig vis, men samtidigt ville jeg også stå på min ret til at have en hane, når du nu bor i landzone, og hunden kan jo altid indleveres til politiet, det afskrækker jo de fleste, når der pludselig skal penge op af lommen for at få den igen... men en aftale i fred og fordragelighed var da at foretrække, men spørgsmålet er, om det allerede er for sent?!?
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2012, 12:19 »
Det er altid svært når det gælder naboer. Det kan virkeligt være sur hvis man kommer i klammeri med dem der bor tættest på. Syntes dog det er lige groft nok sådan som dine naboer melder ud. Ikke så mærkeligt at nogle finder skydevåben frem nogle gange  :(

Jeg er overbevist om at nogle mennesker tror at fjerkræ bare er nogent der ikke betyder særligt meget. Tror hvis jeg var dig ville jeg byde dem på en kop kaffe og ta dem med ud i haven så de kan se dine høns, og så ellers fortælle dem, hvor meget de betyder for dig, og hvilken glæde du har af dem. Og at de ikke bare sådan lige kan erstattes af en omgang nye høns..så har du ihvertfald gjort hvad du kunne for at få dem til at forstå..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2012, 12:21 »
Fang dem næste gang, ring til politiet så kan de aflevere dem tilbage.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2012, 12:27 »
Åhhh det er så træls sådan noget og der er jo ikke det store man kan tillade sig at gøre ud over at irritere sig over dem. Næsten lige meget hvad man gør bliver man uvenner med dem.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline bursø32

• Passiv bruger
  • høns er skønne
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2012, 13:18 »
Det er bare med at kræve erstatning og helt ærligt, så er en undskyldning ikke af vejen. Jeg undskylder rigtig meget... - står selv med en 10 år gammel golden som strejfer.
HOLD OP HVOR ER DET IRRITERENDE...
Vi fik ham i oktober 2011 fordi fam. skulle flytte til KBH og fik fortalt at han skulle gå i snor.... okay det skal alle hunde, vel? MEN han stikker af ved enhver lejlighed. Vi har børnegitter i huset, hegnet haven ind, men nu er han begyndt at grave i garagen og åbne døre.

Jeg bliver nød til at aflive ham - det er første og sidste gang jeg overtager en anden mands hund.
1. forlovede
3 skønne børn
2,6 Sussex
1hund
1,5 kattene (inklusiv 4 killinger)
2.2 japaner og løvehoved kanin
1 akvarie
medlem af www.sydhavsøernesfjerkræklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 22 Juni , 2012, 15:52 »
kunne hunden ikke forsvinde??? Her tænker jeg sådan en mere fredelig forsvinden, hvor den kommer ind i huset eller en stald eller noget, uden og lide overlast. Så kunne genboen selv få lov til og komme og spørge efter deres kræ inden den blev udleveret. Næste gang kunne den så blive afleveret til politiet eller internatet. Den bedste løsning ville nok være og byde dem over og forklare hvordan loven er(hvis han er jæger ved han godt hans huns risikerer og blive skudt) og at i er flyttet på landet for netop og kunne holde haner. Så længe jeres høns ikke forlader jeres matrikkel gør i jo ikke noget forkert.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 22 Juni , 2012, 17:08 »
Stik dem en udskrift af Mark og Vejfredsloven.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8560#KIV

I har faktisk ret til at skyde hunden uden advarsel.. Eller på anden måde fange den. Kommer den til skade er det bare ærgerligt.

Ikke at jeg vil opfordre til det, men en ordentlig og respektfuld hundeejer vil altså sørge for at tage hånd om sin hund så den ikke stikker over til naboen og dræber høns eller andre dyr der. Sådan en advarsel kan måske få ejeren til at tage sit ansvar alvorligt. Og selvfølgelig skal der falde en erstatning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 22 Juni , 2012, 18:00 »
Skyde hunden...... næh se bare hvor galt det gik ham som skød stakkels Balder. Han blev næsten lynchet offentligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #13 Dato: 22 Juni , 2012, 19:06 »
start med kaffen til naboerne, mens hønsene går frit i haven, og del din begrejstring med dem. og udtryk gerne bekymring over episoderne med hunden, og forklar dem hvad en høne der er dresert til dine forhold koster, af tid og penge.
hvis det ikke virker, fang hunden afliv den og smid den i en skov eller en sø i nærheden, og spil dum.

Høns i haven

• Gæst
« Svar #14 Dato: 22 Juni , 2012, 19:38 »
Fang hunden næste gang den kommer og ring efter Politiet. Husk at tage billeder af de døde høns som bevis. Så skal de nok tage sig af det og din erstatning.
Der er jo ingen grund til at du selv begynder at lave rav i den. Lad endelig naboen om at gøre det dumme her.