Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns angriber kyllinger  (Læst 5622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kalle

• Passiv bruger
Høns angriber kyllinger
« Dato: 21 Juni , 2012, 13:29 »
Hej.

Jeg har for en uge siden købt en flok på 5 isa brown høns som alle er omkring 18 uger.
I denne uge købte jeg så 2 kyllinger af racen Dværg Orpington som er 13 uger gamle.

Da den første Orpington blev sat ind til de andre rottede de 5 høns sig sammen og gav den stakkels kylling en på frakken, indtil min søn reddede den fra de angribende høns.

Nu har vi delt hønsegården op i 2, så de "gamle" høns kan venne sig lidt til de "nye"..
Mit spørgsmål er om det er noget nogen har prøvet før, om hvad man kan gøre ved sådan en adfærd og om der er nogen gode råd i forhold til at sætte forskellige høns sammen?

Med venligste hilsener

Karsten Ørvad.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høns angriber kyllinger
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2012, 13:36 »
Det er meget almindeligt at høns vil bevare deres hakkeorden, men det er endnu mere almindeligt
for hybrider som Isa Brown, de kan som regel kun lide sig selv.

Den nemmeste måde at sætte nye høns til sådan en flok, er at sætte de gamle til de nye, forstået sådan at de nye skal have et bosted, hvor man så en af gangen over et par dage sætter Isaerne til, sådan at det er dem der er på ny bane.
Det du har gjort med at dele hønsegården kan fungerer hvis du er heldig, ideen fungerer normalt mellem andre hønseracer.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kalle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2012, 15:05 »
nu har vi haft hønsene gående i nogle timer og det ser ikke ud til at blive bedre overhovedet så det ender med vi må levere hønsene tilbage hvis dette er muligt, ellers må kyllingerne som en sidste udvej aflives.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2012, 17:03 »
To fremmede kyllinger ind til fem hønniker, om oven i købet er Isaèr - det ville jeg aldrig turde :o

Jeg har selv Isaèr, og lige så søde og omgængelige de er normalt, lige så stride kan de være, når der kommer nye ind - og her taler jeg om ældre høns, end det du begivet dig ud i. Mine har aldrig været grimt voldsomme ved nye, men sammenføringen kan altså ikke gøres op i timer - sidste gang tog det 52 dage, inden alle var i samme flok her - det er nok ekstremt længe, men jeg nævner det blot for at illustrere, at du altså ikke skal regne med, at du kan sætte sådan to grupper sammen uden at tage forholdsreglerne

..men hvorfor aflive? - Du skriver at du har delt hønsegården op i to...så kan de kyllingerne og de store teenagere vel gå hver for sig, til kyllerne bliver gamle nok til at tage hierarkikampen
« Senest Redigeret: 21 Juni , 2012, 17:04 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kalle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2012, 18:21 »
Der er fundet en aftager, så nu kommer de ind i en flok der kan acceptere den.
« Senest Redigeret: 21 Juni , 2012, 18:34 Fra kalle »

Offline kalle

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2012, 18:25 »
I øvrigt er vi rigtig kede af at vi har begået denne fejl, men vi har ikke fundet nogen advarsler nogen steder om dette scenarie, så måske dette er noget der kunne tages med i race beskrivelserne?
Altså hvilke der kan acceptere andre racer og hvilke der ikke er så tollerente..

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2012, 19:16 »
@karsten- jeg synes, at det er rigtig synd for jer, at I skulle starte med problemer i jeres hønsehold og absolut ikke noget, man kan bebrejde jer, da I jo ikke har gjort det i nogen ond mening ;).

Der er flere tråde på forum, hvor problemet omtales, men som ejer af isaér på 5. år med flere hønse sammenføringer bag mig, så ved jeg, at det sagtens kan lade sig gøre. Jeg har prøvet både en meget lang indkøringsperiode og en anden, hvor Isaérne tog imod de nye med det samme, så egentlig ville jeg være ked af, at der i en racebeskrivelse skal generaliseres, da der er så mange faktorer, som spiller ind for en vellykket og hurtig samenføring.

Det er nok i de færreste tilfæde, at du blot kan sætte nye høns ind i en flok, og så regne med fred fra dag ét - hakkeordenen skal på plads først og det klares altså ikke på en dag uanset race - at sætte store kyllinger sammen med hønniker omkring æglægningsstart eller ældre tror jeg altid vil give problemer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2012, 19:27 »
Det lyder fuldstændigt normalt. Det er høns, der har opfundet begrebet HAKKEORDEN og den skal etableres så flokken fungerer optimalt i krisetider. At sætte kyllinger ind til høns er hasarderet og - synes jeg - beskrevet mange steder. At sætte voksne høns sammen kan også give problemer og man skal MINDST flytte to nye ind ad gangen, helst flere. Samtidigt kan man adsprede den gamle flok med rodemateriale, en myretue eller hvad man nu kan finde på så de kan rette deres opmærksomhed mod noget andet end de nye.
At I har delt dyrene op er en stor fordel så de kan vænne sig til hinanden stille og roligt. Der er ingen grund til at fjerne nogen, synes jeg.
Og så tror jeg ikke at man kan finde en race, der venligt tager imod nye i flokken. Det ligger bare ikke til høns. så det er hønseejeren, der skal tænke sig om. Men det kræver jo at man ved det ;). Eller at sælger af kyllingerne havde advaret jer!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2012, 09:55 »
vi har fem hybrider... og har sammenført dem med fem kyllinger...

de går i hele haven, så der har været plads til, at de kunne gå hver til sit... plus at kyllinger har haft en indhegning, hvor kun de kunne gå gennem hegnet, så de på den måde var sikret fred, hvis det blev for hedt..

Vi har ikke oplevet de store problemer forstået på den måde, at de små ikke på noget tidspunkt har fået "tæsk", men det har taget lang tid for de store at acceptere de nye... når jeg har givet hønseguf eller andre lækkerier har jeg måtte sørge for at hønsene ikke var i nærheden, hvis kylllingerne skulle have en chance for at få lidt også... men indenfor de sidste fjorten dage, er de blevet mere og mere til en flok..

Så som Helle K skriver er det ikke umuligt, men det kræver forhold, hvor kyllingerne kan få fred fra de store...

Held og lykke med hønsene fremover:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline bhsand

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2012, 10:59 »
Hej

Nu har jeg flere gange hørt, at man skal vente med sammenføring af dyrene til kyllingerne er "voksne". Hvornår er det ???

/Brian