Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Håndbog om gåseavl....for gæs!?!  (Læst 1005 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Håndbog om gåseavl....for gæs!?!
« Dato: 18 Juni , 2012, 16:55 »
De tåbelige platfødder (læs: gåseforældrene!) står ude i den kraftige regn med 6 stk. 3 ugers gæslinger, der er våde og fryser  :(
Hvorfor kan de ikke finde ud af at gå ind i deres læskur, hvor der er varmelampe  >:(  >:(

Omsorgssvigt??? TvangsFJERnelse???

Jeg ved godt, de hedder SVØMMEfugle, men hvorfor har de ikke læst i 'Lille Håndbog om Gåseavl - for Gæs' at gæslinger ikke må blive våde????
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Håndbog om gåseavl....for gæs!?!
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2012, 15:54 »
Gæssene kan godt lide når det regner, og jeg tænker ikke at ungerne tager skade, når bare de får lov at komme ind under dunene med jævne mellemrum, ellers må du jo tage dem ind i varmen, men mon ikke det går, hold øje med hvor længe de er ude, i forhold til hvor længe de putter
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2012, 16:11 »
De 6 gæslinger stod pladdervåde i en rystende klump, men til sidst fattede de ideen med varmelampen!
Alle er 'fit for fight' i dag, så mon ikke det gik ???

Glemte lige at skrive, at vi var dem, der fik 32 mm vand i går!
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2012, 20:45 »
hmm så er de altså ikke kloge nok, de gamle, yngelpleje af gæs kræver ofte lidt modenhed af de voksne.
Gæslinger kan ikke så godt tåle at blive våde på ryggen, da lungerne ligger lige under skindet, og de ikke så polstrede knogler, så de får meget let lungebetændelse.
For en anden gang skyld, ville jeg genne de små ind, hvis ikke de voksne tager dem med sig under fjererne.
De er ikke særlig vandtætte før de har fjer på ryggen.
Godt de fandt varmen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2012, 20:48 »
Tjah, hvis du tvangsfjerner, så lærer de voksne gæs jo ingenting - og måske heller ikke gæslingerne der sikkert ellers vil blive fortrinlige forældre med den rette vejledning...
Overvåget samkvem er nok bedre. Så kan du forhindre dem i at tage livet af bebserne.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2012, 22:16 »
Det er to helt unge gæs, jeg har, som begge er vokset op hos mig sidste år, men uden voksne gæs til at tage sig af dem.
Jeg har ikke en stald de kan gå ind i, men de blev jaget ind i deres 'natbur' hvor deres skur står. Så satte jeg krog på og "lånte" ællingernes varmelampe - det var selvfølgelig derfor den var farlig...den var ukendt!!

Så langt så godt, men havde jeg ikke været hjemme, var de blevet stående i en kold, våd klump uden at forældrene tog sig af det.
Ellers har de klaret det rigtig flot med rugning og alt, men her slap min tålmodighed op ;)
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2012, 11:07 »
nåhh herregud, de unge mødre faldt mig lige ind, men du skal nok være familievejleder i år, så får de det nok lært.
Venlig Hilsen INA