Jeg mangler nogle gode avlsskemaer til avl af mine Serama. Skemaerne skal ikke betinge udefrakommende "blodfornyelse", men bestå af linieavl og indavl.
Jeg ved at der tidligere har været trykt en del skemaer af den type. Jeg ønsker IKKE at tilføre min stamme nyt blod udefra, for hver gang der sættes indkøbte dyr i en stamme, ændres der meget på gensammensætningen og det gør det umuligt at udføre et reelt stykke avlsarbejde.
Jeg ønsker at foretage en kraftig indavl for at "fjerne" uheldige arveegenskaber fra mine stammer og gøre dem homogene, så jeg ikke skal udruge så mange kyllinger for at få et godt (udstillings)resultat.
Desværre ser det ud til at de fleste af de Serama, som blev så populære efter Nielsens hane var vist på et sjællandsk hønsarrangement, er forsvundet i vinterens løb. Så det bliver nok vanskeligt at finde nogen "samarbejdspartnere", som vil udføre et tilsvarende stykke avlsarbejde?
De første hurdler der skal overvindes er indkrydsning af Chabos og andre små racer i den oprindelige bestand. PT har jeg ca. halvt af disse "hybrider" og halvt renavlede som kommer fra enten Malaysia og Jerry Schexneyder (USA).
Indkrydsningen af andre racer har bl.a. givet en forstærket letalfaktor, lang ryglinie, tykke og korte løb, blå hudfarve (fra silkehøns) og andre uheldige ting.
Jeg ved at det bliver et kæmpearbejde og at hjælpen skal findes hos gamle opdrættere af racehøns, som aldrig indkøbte nye dyr, men alligevel altid lå øverst på præmiestigen på udstillingerne.
Hvis der er nogen der har sådanne avlspapirer i deres gemmer, så vil jeg meget gerne se dem (gerne som kopi på mail). På forhånd tak!