Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flere hønseracer  (Læst 1844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

etrodmadsen

• Gæst
Flere hønseracer
« Dato: 17 Juni , 2012, 11:09 »
Hej

Fik lige tanken, at hvis jeg nu også på et tidspunkt gerne vil have en anden race også, skal jeg så lave en hønsegård mere, eller kan de godt gå sammen alle racer? ???

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Flere hønseracer
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2012, 11:13 »
Der er ikke noget fysisk problem i at de går sammen.
Såfremt du ønsker at avle renracet, så er der en udfordring i at sikre dette hvis du ikke kan holde dem adskilt i en periode :)

Førehanen vil hoppe på alt, uanset hønserace :)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2012, 11:14 »
Alle racer kan gå sammen

Vær opmærksom på at hanen ikke må være så stor han maser de mindste høns når han træder dem.

Dette kan selvfølgelig bare løses ved at ha´en lille/,mindre  hane  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2012, 11:15 »
Nogle har problemer hvis der er stor størrelsesforskel, at de små kan blive kanøflede, men hos mange går det jo fint uanset størrelse.
Skal du avle, kræver det 2 gårde, i al fald til den ene hane i avlingstiden. De kan altså ikke finde ud af, at holde sig til deres egne høner....Og det kan være problematisk at tage en hane ud af en flok og tro at man kan sætte den ind igen 1 måned senere. Det giver kampe.
Er det hyggehøns uden avl for øje, er det lige meget. Og så kan man måske nøjes med en hane.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Juni , 2012, 11:16 »
Hvis du vil avle renracet kan du vælge en race hvor du ved hvordan æggene ser ud ..... og sørge for at alle andre høns du får ind lægger en anden størrelse/farve æg.
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2012, 11:19 »
Æææææhm ....jeg oplever oftest at det er de små hysse dværgracer der er efter de store mere rolige

Lidt ligesom der ofte er forskel på små og store hunderacers temperament

Så det vist bare at prøve sig frem og se hvad der går.

Uanset høns størrelse har de nogle gange nogle meget individuelle "personligheder" ...

Uanset hvad så sørg altid for at tilføre nye dyr til flokken mindst 2 og 2 ... så de har en ven med  ;D
Med venlig hilsen Søs

etrodmadsen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2012, 11:29 »
Tak for det, så fik jeg da hurtigt nogle gode input, og udvidet min horisont lidt :D.Det er godt nok en spændende verden med fjerkræ, når man først har taget hul på den  <H men det er jo dejligt <O